اخبار داغ

پژوهشگاه نفت با شعار نوآوری در نمایشگاه امسال حضور دارد

پژوهشگاه صنعت نفت قصد دارد با شعار نوآوری در کسب‌وکار و به‌دنبال آن اثربخشی بیشتر در صنعت نفت و گاز و به‌عنوان تأمین‌کننده مطمئن دانش فنی، نسبت به ارائه تازه‌ترین دستاوردهای خود در بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اقدام کند. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، منصور بزمی، […]

اشتراک گذاری
02 بهمن 1399
101 بازدید
کد مطلب : 21246

پژوهشگاه صنعت نفت قصد دارد با شعار نوآوری در کسب‌وکار و به‌دنبال آن اثربخشی بیشتر در صنعت نفت و گاز و به‌عنوان تأمین‌کننده مطمئن دانش فنی، نسبت به ارائه تازه‌ترین دستاوردهای خود در بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اقدام کند.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، منصور بزمی، معاون فناوری و روابط بین‌الملل این مجموعه با بیان اینکه هم‌اکنون پژوهشگاه بالغ بر هزار میلیارد تومان پروژه در حال انجام دارد، گفت: بخشی از درآمد پژوهشگاه در زمینه دانش‌های فنی این مجموعه سرمایه‌گذاری شده است که اقدام‌های پژوهشگاه سبب صدها میلیون دلار ارزش افزوده و جلوگیری از خروج ارز از کشور در سال‌های اخیر شده است، از این رو پژوهشگاه خود را به‌عنوان بازیگر فعال در حوزه تأمین دانش فنی، لیسانس و خدمات فناورانه به صنعت معرفی کرده است.

وی افتتاح مرکز نوآوری را از رویکردهای جدید این سازمان برشمرد و افزود: ایجاد مراکز نوآوری و حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در صنعت نفت از پارسال در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفت و امسال نیز شتاب‌دهنده‌های پژوهشگاه حضوری فعال در نمایشگاه نفت خواهند داشت.

معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت به مطالعه سه پروژه‌ میدان محور در حوزه بالادستی اشاره و اظهار کرد: مطالعات ازدیاد برداشت سه میدان بزرگ و مهم اهواز، بی‌بی حکیمه و رگ سفید به پژوهشگاه واگذار شده است که مطالعات روی این میدان‌ها و نتایج حاصل از آن می‌تواند آثار بسیار مهمی در تولید نفت این سه میدان به همراه داشته باشد.

بزمی پروژه هیدرات گازی به کارفرمایی مدیریت اکتشاف را از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه بالادست پژوهشگاه صنعت نفت دانست و تصریح کرد: این پروژه با هدف شناسایی منابع غیرمتعارف هیدرات در دریای عمان در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته و از منظر منابع راهبردی کشور نیز بسیار حائز اهمیت است که این دستاورد برجسته نیز در نمایشگاه نفت امسال ارائه می‌شود.

امضای قرارداد بومی‌سازی ۱۲ قلم از افزایه‌های حفاری

وی عنوان کرد: تجاری‌سازی افزایه‌های حفاری در حوزه بالادستی، برداشتن گام مهمی برای این مجموعه به شمار می‌آید که قرار است قرارداد ‌تجاری‌سازی ۱۲ قلم از افزایه‌های پرمصرف حفاری که ازسوی پژوهشگاه بومی‌سازی شده و به‌طور موفقیت‌آمیزی نیز آزمون میدانی آن انجام شده است در ایام نمایشگاه امضا شود.

بزمی با بیان اینکه تست نانو افزایه‌های حفاری برای نخستین بار در کشور به کمک مناطق‌ نفت‌خیز جنوب و با دانش پژوهشگاه انجام شد، به فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه پایین‌دست نیز اشاره کرد و افزود: پروژه عظیم طراحی واحد تولید کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس در دستور کار قرار گرفته است. در این اقدام بیش از ۱۰ واحد فرآیندی تحت لیسانس در این طراحی ازسوی پژوهشگاه انجام می‌شود که می‌توان گفت پژوهشگاه جایگزین شرکت‌های بزرگ لایسنسور کشورهای اروپایی و آمریکایی شده‌ است.

بی‌نیازی کشور از کک اسفنجی

معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: در این طرح تولید کک موردنیاز کشور و صنایع آلومینیوم به‌طور کامل انجام می‌شود و کشور از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز می‌شود و دیگر نیازی به واردات آن نخواهد بود. طرح کک‌ سوزنی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند جزو طرح‌هایی مهم در حال پیگیری با همکاری پژوهشگاه است.

بزمی با اشاره به پروژه DMC گفت: این پروژه‌ در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی در حال اجراست که تا اواخر امسال نیز به بهره‌برداری اولیه نیز می‌رسد، در این پروژه ۸۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی در پارس جنوبی تصفیه می‌شود و این میعانات نسبت به میعانات قطر کیفیت بهتری دارد.

وی به دیگر پروژه‌های انجام‌شده در حوزه پایین‌دست اشاره کرد و ادامه داد: دو واحد DMD در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس امسال ازسوی پژوهشگاه راه‌اندازی شده است و واحدهای با لیسانس پژوهشگاه در روزهای آینده افتتاح می‌شود، این پروژه از پروژه‌های ماندگار با دانش فنی پژوهشگاه در این پالایشگاه طراحی و به بهره‌برداری رسیده است.

معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: تولید هگزان پلیمرگرید در پالایشگاه اراک جزو افتخارهای پژوهشگاه به شمار می‌آید که این پالایشگاه با همکاری پژوهشگاه تولید این ماده راهبردی را در دستور کار قرار داد و با انجام این کار یکی از محصولات بسیار مهم با عنوان هگزان پلیمرگرید تولید می‌شود و به پتروشیمی‌ها نیز عرضه می‌شود.

بزمی به تولید کاتالیست‌های پرمصرف ازسوی پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: امسال قراردادی با شرکت دانش‌بنیان برای تولید کاتالیست RCD امضا شد که این شرکت در حال تولید ۱۵۰۰ تن کاتالیست برای پالایشگاه امام خمینی شازند است، این کاتالیست جزو کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پالایش بوده که تاکنون ازسوی شرکت‌های خارجی تولید می‌شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کاتالیست‌های پرمصرف پالایشگاهی همانند کاتالیست تولید بنزین که از کاتالیست‌های بسیار مهم و گران‌قیمت صنعت پالایش است یا کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و اتیلن اکساید از کاتالیست‌های مهم پالایشگاهی است که پژوهشگاه دانش فنی این کاتالیست‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است.

بهره‌برداری از خط تولید میکرو سی‌اچ‌پی

معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت به فعالیت‌های محققان پژوهشگاه در زمینه انرژی نیز اشاره و عنوان کرد: بهره‌برداری از نخستین میکرو سی‌اچ‌پی کشور ابتدای امسال با دانش فنی پژوهشگاه، مشارکت شرکت دانش‌بنیان و حمایت شرکت ملی نفت و بهینه‌سازی سوخت انجام شد. این دستگاه برای نخستین بار ساخته شده است و امیدواریم در سال آینده خط تولید این دستگاه در مقیاس تجاری به بهره‌برداری برسد.

به گفته معاون فناوری و روابط‌ بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت، در زمینه اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی در آب، هوا و خاک ۱۷ حسگر قابل حمل پرتابل را پژوهشگاه طراحی کرده است که از سوی بخش خصوصی ساخته و تجاری‌سازی شده‌اند و این حسگرها قادرند همه نیاز صنعت را در بخش سنجش آلودگی‌های زیست‌محیطی اندازه‌گیری کنند.

اثربخشی پروژه‌های پژوهشگاه در صنعت نفت

بزمی با تأکید بر اینکه اثربخشی فعالیت‌های پژوهشگاه به شکل کاملاً محسوس در صنعت نفت قابل رؤیت است، گفت: دستاوردهای پژوهشگاه در سه حوزه بالادست، پایین‌دست و انرژی و محیط‌زیست در حال اجرا است و سرمایه‌گذاری مناسبی نیز روی این دستاوردها انجام شده و این به آن معناست که این سازمان به‌عنوان یک تأمین‌کننده دانش فنی خود را در سطح کشور اثبات کرده است و این موضوع سبب شده که اعتماد صنعت جلب شود و در زمینه‌های متعدد سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: افق بسیار روشنی پیش‌روی پژوهشگاه صنعت نفت می‌بینم و با نفوذی که پژوهشگاه در صنعت کرده است و اعتمادسازی مناسب و حمایت مسئولان مرتبط با فعالیت‌های پژوهشگاه، این مرکز توانسته است نقش‌ بسیار مهمی در صنعت نفت و گاز کشور ایفا کند.

معاون فناوری و روابط‌ بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: الگوی کسب‌وکار پژوهشگاه نیز بازنگری شده است و فعالیت‌های این سازمان باید در قالب شبکه‌ فناوری انجام شود. پژوهشگاه به‌دنبال ایجاد شراکت‌های راهبردی با شرکت‌های بزرگ صنعتی، E&P و EPC است.

بزمی به مشکلات و محدودیت‌های موجود در زمان تحریم نیز اشاره کرد و گفت: گرچه محدودیت‌ها برای همه صنایع وجود دارد،‌ اما توانستیم محدودیت‌ها را برای ارائه دانش‌های فنی پژوهشگاه به صنعت نفت کشور با کمک امکانات داخلی و به‌کارگیری دانش نخبگان و دیگر شرکت‌ها به فرصت تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا نمایشگاه امسال بی‌شک به‌صورت محدودتر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، اما می‌توان اذعان داشت که نمایشگاه امسال به‌نوعی اختصاصی‌تر بوده و این به آن معناست که متخصصان به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و موضوعی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *