اخبار داغ

برای رفع آلودگی هوا از محققان کمک نمی گیرند

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از دکتر علیرضا نورپور، چندسالی می‌شود که اقلیم‌های خشک، نیمه خشک و… اقلیم جدید وارونگی به وجود آمده است. عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: معمولاً این وارونگی از ماه آخر پاییز تا اسفندماه به وجود می‌آید و تنها مخصوص کلان شهرها نیست. نورپور […]

اشتراک گذاری
26 دی 1399
43 بازدید
کد مطلب : 19735

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از دکتر علیرضا نورپور، چندسالی می‌شود که اقلیم‌های خشک، نیمه خشک و… اقلیم جدید وارونگی به وجود آمده است.

عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: معمولاً این وارونگی از ماه آخر پاییز تا اسفندماه به وجود می‌آید و تنها مخصوص کلان شهرها نیست.

نورپور خاطر نشان کرد: این مواقع توده‌های هوا از سطح زمین بلند نمی‌شوند و هوای آلوده به سطح زمین نزدیک تر می‌شود که این آلودگی از منابع متحرک همچون خودروها و منابع ساکن مانند کارخانه‌ها و… ایجاد می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در تهران و نه در اطراف تهران کارخانجات با سوخت فسیلی بدتر از مازوت کار می‌کنند منتها کسی کاری به آنها ندارند.

وی اضافه کرد: اکنون در غرب تهران صنایع بزرگ و خودروسازی‌ها فعالیت می‌کنند که این خود باعث آلودگی می‌شود.

به گفته وی یک دهه است که این آلودگی هوا در کشور ما دیده می‌شود ولی اتفاق خاصی در راستای رفع آن نیفتاده؛ در صورتیکه یک زمانی مکزیک آلوده‌ترین شهر بود و با اقداماتی که طی یک دهه انجام دادند اکنون به پاک‌ترین شهر تبدیل شده است.

عضو گروه آلودگی هوای دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اکنون می‌بینیم که آمار کرونا به طور رسمی اعلام می‌شود اما آمار مرگ و میر آلودگی هوا اعلام نمی‌شود زیرا منبعی برای شناسایی آن وجود ندارد.

نورپور افزود: یکی از دلایل مرگ و میر در کرونا این است که ریه‌های ما تحت تأثیر این آلودگی‌ها بوده و ریه‌های ما بستری برای رشد کرونا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این آلودگی‌ها ریه‌ها را تضعیف می‌کند، گفت: همین موضوع میزان تلفات کرونا را نیز افزایش می‌دهد و از سوی دیگر بیماری‌های مرتبط با خون و کبد، سرطان، مشکلات عصبی و… که اکنون بیش از حد دیده می‌شوند همگی متأثر از آلودگی هوا هستند.

نورپور با بیان اینکه این آلودگی هوا دچار یک رها شدگی از هر طرف شده است، گفت: اکنون نیز می‌بینیم که سیاهه انتشار آلودگی هوا وجود ندارد و این نشان می‌دهد که افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کاردان نیستند.

وی با اشاره به نقش محققان در رفع آلودگی هوا گفت: در واقع لازم است که از محققان برای رفع این آلودگی‌ها درخواست شود، اجازه بدهند تا کاری انجام دهند منتها از آنان درخواستی نمی‌شود.

عضو گروه آلودگی هوای دانشگاه تهران تاکید کرد: در حال حاضر پروژه‌های آلودگی هوا دست افراد آگاهی نیست؛ در واقع نه آگاه هستند و نه کار را به افراد آگاه و محققان می‌سپارند یا از افراد با سواد کمک گرفته می‌شود.

وی گفت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که باید موضوع بحث دولت و مجلس آلودگی هوا و رفع آن باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *