اخبار داغ

تفاهم‌نامه ساخت پارک اوره رزینی لردگان امضا شد

تفاهم‌نامه ساخت پارک اوره رزینی لردگان به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش ملامین و اوره و توسعه صنایع پایین‌دستی به‌عنوان طرح توسعه‌ای پتروشیمی لردگان امضا شد. به گزارش تجهیز نیوز این تفاهم‌نامه امروز (دوشنبه، ۲۲ دی‌ماه) با حضور رسول اشرف‌زاده، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول)، اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری و سجاد رستمی، رئیس سازمان […]

اشتراک گذاری
22 دی 1399
123 بازدید
کد مطلب : 18856

تفاهم‌نامه ساخت پارک اوره رزینی لردگان به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش ملامین و اوره و توسعه صنایع پایین‌دستی به‌عنوان طرح توسعه‌ای پتروشیمی لردگان امضا شد.

به گزارش تجهیز نیوز این تفاهم‌نامه امروز (دوشنبه، ۲۲ دی‌ماه) با حضور رسول اشرف‌زاده، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول)، اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری و سجاد رستمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان امضا شد.

پارک اوره رزینی شامل ۴۵ واحد در ۶ زون با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار و ۹۷ میلیارد ریال اجرا می‌شود. ظرفیت کل‌ واحدها ۱۱۵ هزار تن است که سبب اشتغال‌زایی ۲۸۶۰ نفر به‌طور مستقیم و ۵۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم خواهد شد.

۱۹ محصول پایین‌دستی شامل مشتقات، انواع کودهای شیمیایی، صنایع پلاستیک، انواع پلاستیک‌ها، سیستم‌های رفع آلاینده و … در این پارک تولید می‌شود.

پارک اوره رزینی به‌عنوان طرح توسعه‌ای پتروشیمی لردگان به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش ملامین و اوره تولیدی تعریف شده است که با همکاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

توسعه صنایع پایین‌دستی، تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از واردات برخی محصولات، خروج ارز، رونق تولید از دیگر اهداف احداث پارک‌های صنعتی پایین‌دستی است.

پتروشیمی لردگان به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده، محرومیت‌زدایی منطقه و ایجاد اشتغال پایدار و بستر لازم برای توسعه صنایع پایین‌دستی با ظرفیت ۱۷۵۰ هزار تن شامل ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و ۱۰۷۵ هزار تن اوره و سرمایه‌گذاری ۸۷۵ میلیون یورو در منطقه فلارد شهرستان لردگان ساخته شده است.

تکمیل مسیر توسعه پیش از افتتاح

رسول اشرف‌زاده، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) در این مراسم با اشاره به اینکه پتروشیمی لردگان نخستین واحد اوره و آمونیاکی کشور است که بدون حضور کارشناسان خارجی راه‌اندازی شد و در آذرماه امسال به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی به پیچیدگی که دارد هر لحظه امکان هرگونه حادثه‌ای وجود دارد با این حال این مجتمع بدون هیچگونه حادثه‌ای، ۲۸ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه را ثبت کرد و ۸۵ درصد نیروهای حاضر در این شرکت از نیروهای بومی هستند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی هلدینگ خلیج فارس، توسعه صنایع تکمیلی و احداث پارک‌های پایین‌دستی است، افزود: این روند سبب تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از ورود برخی از محصولات و خروج ارز و شکوفایی اقتصاد منطقه می‌شود.

اشرف‌زاده، برای نخستین بار پیش از افتتاح، مسیر توسعه طرح تا اتمام تکمیل شده است، ادامه داد: این شرکت از پارسال طرح کریستال ملامین را با ۴۰ هزار تن ظرفیت در لردگان آغاز کرده است که در حال حاضر ۲۷ درصد پیشرفت دارد که براساس برنامه‌ریزی صوت گرفته در کنار پتروشیمی لردگان در آینده شاهد واحد دومی با عنوان کریستال ملامین خواهیم بود که این طرح نیز قابلیت توسعه در صنایع پایین دست را خواهد داشت.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه پارک اوره رزینی لردگان شامل ۴۵ واحد با مجموع ظرفیت ۱۱۵ هزار تن است، گفت: با احداث این پارک، ۱۹ محصول متنوع به سبد تولیدات اضافه می‌شود.

پروژه ماندگار

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه با اجرای  پارک اوره رزینی لردگان، یک پنجم محصول پتروشیمی لردگان استفاده می‌شود، تصریح کرد: این استان زمینه توسعه بیشتر در این زمینه را دارد.

وی خام فروشی را معضل اصلی کشورهای در حال توسعه دانست و گفت: اجرای دو پارک اوره رزینی و کریستال ملامین بسیار برای استان چهارمحال و بختیاری و کشور به سبب تکمیل زنجیره ارزش ارزشمند است.

عباسی نداشتن فناوری، سرمایه و نبود زیرساخت‌ها را از دلایل خام فروشی عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه در لردگان افتخارآفرین، ماندگار و امیدآفرین است.

پتروشیمی و رفع معضل بیکاری

حسین بامیری، نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه گفت: این استان نرخ بیکاری بالایی به نسبت شهرستان‌های هم‌تراز دارد که اجرای این پروژه‌های پتروشیمی در این منطقه به‌منظور کاهش نرخ بیکاری منطقه بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی لردگان در اوج محدودیت‌ها و سختی‌ها در تحریم به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: این اقدام جای قدردانی و تحسین دارد و می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای بخش‌های دیگر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *