اخبار داغ

طرح اکتشافی ناحیه مغان تکمیل شد

پروژه طرح اکتشافی مغان تکمیل شد و بر اساس نتایج حاصل از مطالعات زمین‌شناسی در این طرح، ماسه‌سنگ‌های این ناحیه به‌عنوان نمونه منحصربه‌فردی از مخازن نامتعارف (Unconventional Reservoirs) با عنوان ماسه‌سنگ‌های نفتی کم‌تراوا (Tight Oil Sand) معرفی شدند. به گزارش تجهیز نیوز ، با تکیه بر دانش زمین­‌شناسان بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه طرح اکتشافی […]

اشتراک گذاری
17 دی 1399
112 بازدید
کد مطلب : 17640

پروژه طرح اکتشافی مغان تکمیل شد و بر اساس نتایج حاصل از مطالعات زمین‌شناسی در این طرح، ماسه‌سنگ‌های این ناحیه به‌عنوان نمونه منحصربه‌فردی از مخازن نامتعارف (Unconventional Reservoirs) با عنوان ماسه‌سنگ‌های نفتی کم‌تراوا (Tight Oil Sand) معرفی شدند.

به گزارش تجهیز نیوز ، با تکیه بر دانش زمین­‌شناسان بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه طرح اکتشافی مغان به پایان رسیده و نتایج کاربردی و ارزشمندی در مسیر شناسایی و گسترش ناحیه‌­ای زون‌­های مخزنی در منطقه مورد مطالعه به‌دست آمده است.

بر اساس نتایج حاصل از مطالعات زمین‌شناسی مخزن و نتایج تولید، ماسه‌سنگ‌های این ناحیه به‌عنوان نمونه منحصربه‌فردی از مخازن نامتعارف (Unconventional Reservoirs) با عنوان ماسه‌سنگ‌های نفتی کم‌تراوا (Tight Oil Sand) معرفی شدند، همچنین با توجه به پیچیدگی‌های ساختاری و زمین‌شناسی این مخازن در این ناحیه، راهکارهای مناسبی با هدف اکتشاف و توسعه آنها ارائه شد.

پیمان محمدی، مدیر طرح اکتشافی ناحیه مغان پژوهشگاه صنعت نفت به انجام پروژه «بررسی و ارزیابی کاربردی زمین‌­شناسی ناحیه جنوبی طرح اکتشافی مغان با نگرشی ویژه به روند تغییرات تخلخل و تراوایی در سازندهای مخزنی» اشاره کرد و گفت: این پروژه به‌عنوان مطالعه موردی مخازن ماسه‌سنگی به‌شمار می‌آید که از یک سو با توجه به وسعت ناحیه، پیچیدگی­‌های ساختاری و سنگ مخزن و از سوی دیگر با هدف هموار کردن مسیر اکتشاف و بهره‌­برداری از ذخایر هیدروکربوری این ناحیه، پس از تصویب در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و برنامه‌­ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

وی درباره موقعیت جغرافیایی و وسعت ناحیه مطالعاتی این طرح گفت: محدوده مطالعاتی پروژه یادشده با وسعتی بالغ بر ۶۵۰۰ کیلومتر مربع واقع در شمال غرب کشور، نیمه جنوبی حوضه رسوبی مغان را در برمی­‌گیرد و از طرفی دیگر، ناحیه مغان از لحاظ شرایط جغرافیایی و دسترسی آسان به دریای خزر موقعیتی راهبردی و ویژه‌ دارد و این حوضه از نواحی مستعد دارای ذخایر هیدروکربوری است که می‌­تواند در آینده به‌عنوان یک منبع اقتصادی بالقوه در جایگاه ویژه قرار گیرد و کمک مؤثری برای رسیدن به اهداف اکتشافی و تولیدی ذخایر هیدروکربوری باشد.

مدیر طرح اکتشافی ناحیه مغان پژوهشگاه صنعت نفت افزود: به‌دلیل ویژگی زمین­‌شناسی، تولید نفت در ناحیه مغان با افت فشار همراه است و این پروژه برای هموار کردن مسیر اکتشاف هیدروکربور در این ناحیه عملیاتی شده است.

محمدی به اهداف کلی این پروژه نیز تأکید کرد و گفت: «شناسایی و تعیین روند تغییرات تخلخل و تراوایی در افق­‌های مخزنی سازندهای اجاق قشلاق و زیور» و «تهیه و روزآمد کردن و استانداردسازی نقشه زمین­‌شناسی یکپارچه ناحیه مغان» از مهم‌ترین اهداف این پروژه به‌شمار می‌آید.

وی به ویژگی‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: حوضه رسوبی مغان تاریخ زمین­‌شناسی منحصر به‌فردی دارد و از یک‌سو مخازن هیدروکربوری ناحیه مغان از نوع مخازن ماسه­‌سنگی است و از سوی دیگر به‌دلیل ویژگی زمین­‌شناسی تراوایی پایینی دارد؛ تولید از این مخازن با افت فشار همراه است که شرایط تولید بهینه از آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

مدیر طرح اکتشافی ناحیه مغان پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: ماسه سنگ‌­های مخزنی حوضه رسوبی مغان با مخازن نامتعارف در دیگر نقاط دنیا مانند ماسه سنگ­‌های مخزنی حوضه پرت استرالیا قابل مقایسه هستند که تحت تأثیر عواملی همچون سنگ‌­شناسی، شرایط زمان رسوب‌گذاری (بافت رسوبی) و به‌ویژه پس از رسوب‌گذاری (دیاژنز) رفتاری غیرمتعارف از خود نشان می‌­دهند، به‌طوری‌ که جریان سیال و تولید بهینه مقرون به‌صرفه را با چالش همراه می‌کند.

محمدی درباره تهیه نقشه زمین­‌شناسی یکپارچه ناحیه مغان گفت: «تهیه، روزآمد کردن و استانداردسازی نقشه زمین‌­شناسی یکپارچه ناحیه مغان» از اهداف از پیش‌تعریف‌شده در این پروژه بود که تهیه، روزآمدکردن، کارتوگرافی و GIS Ready نقشه زمین‌شناسی حوضه رسوبی مغان با استانداردهای شرکت ملی نفت ایران انجام و نقشه زمین­‌شناسی برای نخستین بار در پژوهشگاه صنعت نفت در قالب این پروژه تهیه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *