اخبار داغ

ایران باید سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد

سخنگوی دولت گفت: ایران باید سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد و طبق برنامه‌ریزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای فروش بیشتر نفت که حق مردم ایران است حمایت شود. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل […]

اشتراک گذاری
17 دی 1399
130 بازدید
کد مطلب : 17649

سخنگوی دولت گفت: ایران باید سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد و طبق برنامه‌ریزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای فروش بیشتر نفت که حق مردم ایران است حمایت شود.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، امروز (سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه) در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تأکید بر اینکه دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم‌ها ادامه می‌دهد، از پیگیری حق ملت ایران ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد، گفت: مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالبات بجایی است که مردم از دولت دارند.  

وی یکی از مهم‌ترین مسائل دولت تدبیر و امید را مسائل محیط زیستی عنوان کرد و افزود: دولت از دغدغه سلامت شهروندان استقبال می‌کند و محیط زیست بهتر، مسئله مهم دولت و مردم است که نیازمند تلاش همگانی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کار دولت در بودجه براساس تعدادی مبانی با نگاه به شرایط سخت و غیرعادی دوران تحریم سال ۹۹ و حرکت به شرایط متعادل برای سال ۱۴۰۰ بوده است، ادامه داد: دولت واقعیت آینده را در مبانی لایحه دید و جهت‌گیری کمیسیون تلفیق در تغییر لایحه بودجه مغایرت‌هایی با لایحه تقدیمی دارد که می‌تواند آثار نامطلوبی بر زندگی مردم داشته باشد.

ربیعی ابراز امیدواری کرد که مباحث کارشناسی بیشتری در مجلس انجام و همه جوانب عمیق‌تر بررسی شود تا بهترین تصمیم برای حفظ سهم ایران در بازار جهانی نفت و پایین آمدن قیمت ارز و کمک به معیشت مردم اتخاذ شود.  

وی کاهش حجم صادرات نفت را کمک به سهمیه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عنوان کرد و گفت: افزایش پیش‌بینی قیمت ارز که فشار بر قیمت‌هاست و افزایش درآمد مالیات بر ارزش افزوده منجر به فشار بر تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود. مجلس با کاهش حجم صادرات نفت در بودجه، افزایش پیش‌بینی قیمت ارز در بازار، حذف حمایت از کالاهای اساسی و افزایش درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده آثارغیرقابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: در حالی که از نظر دولت این درآمد باید به‌طور کامل به مصرف‌کننده برگشت داده شود. موضوع نرخ ارز در بودجه اهمیتی ویژه‌ دارد و به همین لحاظ در دولت ساعات زیادی درباره نرخ تسعیر درآمد ارزی با حساسیت ویژه بحث و بررسی شد. شاید در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد، اما براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی، تأثیر آن را در نقدینگی نمی‌توان نادیده گرفت.  

ربیعی با بیان اینکه دولت منابع حاصل از فروش نفت را ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود و با این تصمیم به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، گفت: رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیق‌های اخیر در صدور نفت و فرآورده‌های نفتی و خنثی کردن تحریم‌ها و احتمال کاهش تحریم در سال آینده به صلاح کشور نیست.  

وی تأکید کرد: دولت همچنان معتقد است که باید سهم ایران را در بازار جهانی نفت پس بگیریم و طبق برنامه‌ریزی باید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای فروش بیشتر نفت که حق مردم ایران است حمایت شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته این تصمیم با افزایش نرخ ارز مقدار ریالی حاصل از فروش نفت را بیشتر از پیش‌بینی دولت در بودجه قرار داده است. نظر دولت این است در بعضی از موارد دیگر هم پیش‌بینی‌ها غیرواقعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *