اخبار داغ

موزه اسناد و نسخ خطی در شوشتر احداث می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز علی‌محمد چهارمحالی عصر یکشنبه در نشستی به منظور ساماندهی نسخ خطی در شوشتر اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار سند و کتاب‌های تاریخی در شوشتر شناسایی شد که تعدادی از این آثار در اداره میراث فرهنگی شهرستان و تعدادی در خانه‌های تاریخی شوشتر وجود دارد. وی افزود: به دلیل […]

اشتراک گذاری
15 دی 1399
88 بازدید
کد مطلب : 17474

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز علی‌محمد چهارمحالی عصر یکشنبه در نشستی به منظور ساماندهی نسخ خطی در شوشتر اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار سند و کتاب‌های تاریخی در شوشتر شناسایی شد که تعدادی از این آثار در اداره میراث فرهنگی شهرستان و تعدادی در خانه‌های تاریخی شوشتر وجود دارد.

وی افزود: به دلیل نگه‌داری نامناسب، این اسناد تاریخی که اسناد ارزشمندی از هویت تاریخی و باستانی شوشتر هستند، به مرور از بین می‌روند.

چهارمحالی ادامه داد: بیشتر اسناد و کتاب‌های موجود در شوشتر به طور عمده از دوران صفویه تا دوران معاصر نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و سربی هستند.

وی در خصوص هدف احداث موزه نسخ خطی در شوشتر، بیان کرد: با توجه به آثار زیاد و ارزشمند نسخه‌های موجود در شوشتر و با احداث این موزه می‌توان شوشتر را به عنوان یک مرجع مکاتباتی مطرح کرد تا یک مجموعه‌ای از آثار و اسناد تاریخی برای نسل‌های آینده به یادگار بماند.

مدیر مسکوکات آستان قدس رضوی در ادامه عنوان کرد: با توجه به آثار و ظرفیت بالقوه‌ای که در شهرستان شوشتر وجود دارد، احداث موزه برای حفظ و نگه‌داری هرچه بیشتر از این آثار نیاز و لازم است.

وی افزود: برای احداث موزه به همکاری ادارات، فعالان اجتماعی و مردم نیاز است و تمام اسناد باید شناسایی و جمع آوری شوند.

حسن آبادی ادامه داد: با توجه به آب و هوا منطقه و رطوبت موجود، آثار تاریخی وضعیت مطلوبی ندارند و به مرور تخریب می‌شوند که این آثار نیازمند مرمت هستند.

وی در پایان گفت: برای مرمت، بازسازی و اسکن آثار تاریخی و نسخه‌های خطی، آستان قدس رضوی در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *