اخبار داغ

صادرات گاز به عراق به یک دهم کاهش یافت/ فشار وزارت انرژی عراق به وزارت اقتصاد برای پرداخت بدهی ایران

وزارت برق عراق اعلام کرده است که ایران صادرات گاز به این کشور را کاهش داده و شهرهای بزرگ عراق در معرض خاموشی قرار گرفته‌اند. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از رویترز، وزارت برق عراق اعلام کرد که به دلیل کاهش صادرات گاز ایران به این کشور، ‌بغداد به عنوان پایتخت […]

اشتراک گذاری
08 دی 1399
162 بازدید
کد مطلب : 16671

وزارت برق عراق اعلام کرده است که ایران صادرات گاز به این کشور را کاهش داده و شهرهای بزرگ عراق در معرض خاموشی قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از رویترز، وزارت برق عراق اعلام کرد که به دلیل کاهش صادرات گاز ایران به این کشور، ‌بغداد به عنوان پایتخت عراق و دیگر شهرهای این همسایه غربی در معرض خطر جدی خاموشی قرار دارند. این مسئله می‌تواند فشار بیشتری به دولت مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق اعمال کند. 

سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید: در حالی که تا دو هفته پیش ایران روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌کرد، اما حالا به خاطر عدم پرداخت پول گاز خریداری شده از سوی عراق، این میزان به یک دهم کاهش یافته است. 

ایران همچنین رسما به مقامات عراقی اعلام کرده که قصد دارد میزان ۵ میلیون مترمکعب روزانه کنونی را به ۳ میلیون مترمکعب در روز کاهش دهد. 

احمد موسی، سخنگوی وزارت انرژی عراق، می‌گوید: به خاطر نبود گاز ۶ هزار و ۵۵۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق این کشور از دست رفته است.

وی ادامه داد: در ساعت اوج مصرف عراق به ۱۹ هزار مگاوات برق نیاز دارد ونیروگاه‌های این کشور تنها ۱۱ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند و برای تأمین مابقی آن به واردات نیاز دارند.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی کشورمان قرار است فردا برای بررسی موضوع بدهی عراق به ایران به بغداد سفر کرده و با همتای عراقی خود دیدار کند. 

موسی افزود: ما واقعا از وزارت اقتصاد عراق می‌خواهیم تا موضوع بدهی پرداخت نشده به ایران را حل کنند تا از خاموشی در بغداد و دیگر شهرها جلوگیری شود.

واشنگتن بارها در دوره‌های ۹۰ و ۱۲۰ روزه عراق را از اجرای تحریم‌های ایران مستثنا کرده و به این کشور برای واردات انرژی از ایران اجازه داده بود. او اما در ماه نوامبر مهلت عراق را ۴۵ روز کاهش داد.

واشنگتن بارها تاکیدی کرده که عراق باید به سمت خودکفایی در تولید حامل‌های انرژی برود و البته تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران را مشروط به همین مسئله کرده است، اما به خاطر پایین آمدن قیمت نفت، عراق هنوز نتوانسته در این زمینه به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *