اخبار داغ

صف داوطلبان واکسن ایرانی/ ۲۷ هزار داوطلب ظرف ۳ روز ثبت نام کردند

 آیا واکسن کرونای ایرانی قابل‌اعتماد است؟ این جمله کلیدواژه‌ای است که این روزها در شبکه‌های فارسی زبان همچون بی‌بی سی و ایران اینترنشنال تکرار می‌شود و در برنامه‌های مختلف و گفتگو با کارشناسان تلاش دارند تا دستاورد ایران در تولید واکسن کرونا را کوچک‌نمایی کنند و اعتماد مردم را به واکسن کرونای وطنی از بین […]

اشتراک گذاری
06 دی 1399
34 بازدید
کد مطلب : 16334

 آیا واکسن کرونای ایرانی قابل‌اعتماد است؟ این جمله کلیدواژه‌ای است که این روزها در شبکه‌های فارسی زبان همچون بی‌بی سی و ایران اینترنشنال تکرار می‌شود و در برنامه‌های مختلف و گفتگو با کارشناسان تلاش دارند تا دستاورد ایران در تولید واکسن کرونا را کوچک‌نمایی کنند و اعتماد مردم را به واکسن کرونای وطنی از بین ببرند، اما بیش از ۲۷ هزار داوطلب تزریق این واکس تنها سه روز پس از فراخوان عمومی ستاد اجرایی فرمان امام نشان داد، مردم ایران با وجود تمام شیطنت‌های رسانه‌های معاند به ماحصل مطالعات و تلاش دانشمندان ایرانی و فرزندان خودشان اعتماد دارند، آنچنان که تا لحظه نگارش این گزارش ۲۷ هزار نفر داوطلبانه حاضر شدند نخستین افرادی باشند که واکسن کرونای وطنی را دریافت می‌کنند.

روند کاهشی ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا در کشور همچنان ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۵ دی ماه، ۶هزارو۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۰۶ نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۲۰۳ نفر رسید. طی همین زمان ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۴۴۰ نفر رسید. تاکنون ۹۳۳ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بحث داغ این روزهای کرونایی، واکسن کروناست؛ خرید واکسن کرونای خارجی و ساخت واکسن کرونای داخلی هنوز هیچ‌کدام به ثمر نرسیده و واکسن کرونا هنوز در کشورمان وجود ندارد. بگذریم از اینکه پیدا شدن سر و کله کرونای انگلیسی معادلات جهانی ساخت واکسن کرونا را به هم زده‌است.


۴ هزار جهش در ویروس کرونا و احتمال بی‌اثر شدن واکسن‌های تولیدی

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم با اشاره به اینکه تاکنون کرونا ۴ هزار جهش را تجربه کرده تصریح می‌کند: «این خطر بالقوه وجود دارد جهش‌های ویروس تأثیر واکسن‌ها را هم کاهش دهد و باعث شود که نیاز به واکسن‌های دیگری باشد که البته هنوز به این مرحله نرسیده و ثابت نشده‌است.»

از سوی دیگر تاخت وتاز کرونا و مرگ‌های کرونایی همچنان ادامه دارد. پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از فوت یک هزارم جمعیت کشور در اثر ابتلا به کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: «تاکنون ۵۴ هزار نفر از هموطنان ما بر اثر کرونا جان باخته‌اند. این آمار باید دو برابر محاسبه شود، چون برخی از فوت‌شدگان بدون تست بوده‌اند و باید گفت که یک هزارم جمعیت ما به خاطر کرونا در این ۱۰ماه فوت شده‌اند.»


بی‌اثر بودن تلاش رسانه‌های معاند

همین روند دنباله‌دار مرگ و میر و شیوع هم موجب شده تا هم در ایران و هم در سایر نقاط دنیا برای ساخت واکسن کرونا تلاش‌های متعددی صورت بگیرد. این تلاش‌ها در برخی کشورها به نتیجه رسیده و تزریق این واکسن آغاز شده‌است. در ایران هم واکسن کرونا تولید ستاد اجرایی فرمان امام به مرحله تست انسانی رسیده‌است، با وجود این برخی رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا به مردم القا کنند واکسن کرونای ایرانی قابل‌اعتماد نیست، این در حالی است که طبق اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو سازمان جهانی بهداشت واکسن‌های کرونای تولید ایران را در فهرست کاندیداهای خود قرار داده و تمامی مراحل تولید واکسن کرونای ایرانی در این سازمان ثبت شده‌است. از سوی دیگر با وجود تمام تلاش‌ها و به کارگیری انواع تکنیک‌های رسانه‌ای انگار رسانه‌های غربی در القای غیرقابل اعتماد بودن واکسن ایرانی کرونا به مردم کشورمان چندان موفق نبوده‌اند؛ چراکه طی سه روز اخیر ۲۷ هزار نفر داوطلب تزریق واکسن کرونا ایرانی شدند.


۲۷ هزار داوطلب ظرف ۳ روز

همین چند روز پیش بود که محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای ثبت‌نام داوطلبان تزریق واکسن کرونا در مرحله آزمایش انسانی فراخوان داد. بر این اساس بنا شد تا داوطلبان طی تماس با سامانه ۴۰۳۰ برای شرکت در آزمون انسانی این واکسن ثبت‌نام کنند، اما شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد ظرف مدت سه روز ۲۷ هزار نفر برای این کار داوطلب شوند.

حجت نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در توییتی نوشت: «تاکنون ۴۴ هزار و ۹۴۱ نفر برای داوطلبی تست انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان امام با ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۲۷ هزار و ۷۹ نفر اعلام آمادگی کردند.» به گفته وی از همه اقشار مانند ایثارگر، نظامی، طلبه، معلم، استاد دانشگاه، آهنگساز، خبرنگار، مجری، کارگر، راننده کامیون و معدنکار در بین داوطلبان دیده می‌شود.

نیکی‌ملکی با اشاره به بازتاب این استقبال در بین تیم علمی تولیدکننده واکسن خاطر نشان کرد: «دانشمندان تولید واکسن از شنیدن این آمار و ارقام روحیه مضاعف گرفتند.»

اولین واکسن ایرانی کرونا پس از طی مراحل تست حیوانی و ثبت در سازمان جهانی بهداشت و کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، وارد مرحله تست انسانی‌شده که این تست‌ها از هفته آینده و در سه مرحله انجام خواهد گرفت.


اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای ۸ /۱۶ میلیون دوز واکسن

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم با اشاره به تأمین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا گفت: «تمام تلاش مان را با همکاری وزارت بهداشت برای تأمین واکسن ادامه می‌دهیم و وزارت بهداشت تلاش خوبی کرده برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان بهداشت جهانی که بتوانیم نزدیک ۸ /۱۶ میلیون دوز واکسن بگیریم.» همتی ادامه داد: «قبلاً هم چند بار مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ما مجوز کلی را گرفته‌ایم، بله مجوز کلی گرفته بودند، ولی هر بار ما می‌خواستیم به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی در سوییس و بانک یو بی‌اس پول بریزیم می‌گفتند هر مرحله بروید مجوز جداگانه بگیرید.»

وی با تأکید بر تمرکز همزمان روی تولید داخل واکسن افزود: «دستور دادم که اولویت یک را تأمین ارز و منابع مورد نیاز خط تولید واکسن بگذارند و هر چقدر که منابع مورد نیاز باشد، بلافاصله تأمین ارز می‌شود. ما نمی‌توانیم، چون تولید داخلی می‌شود به خرید بین‌المللی بی‌توجه باشیم و خریدمان را انجام می‌دهیم و ۲۰۰ میلیون یورو برای ۸/۱۶ میلیون دوز واکسن تخصیص دادیم و محدودیتی در این زمینه نداریم.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *