اخبار داغ

نگرانی از معیشت اعضای هیات علمی/انتقاد از بی‌مهری به علم و پژوهش

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: بی‌مهری‌ها به حوزه علم و پژوهش موجب می‌شود علی رغم تلاش دانشگاهیان در حرکت به سوی اهداف و پیشبرد علم و فناوری در کشور با چالش‌ها و موانع بزرگی مواجه شویم. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر،سعدالله نصیری قیداری در سی امین نشست روسای دانشگاه های بزرگ […]

اشتراک گذاری
05 دی 1399
112 بازدید
کد مطلب : 16236

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: بی‌مهری‌ها به حوزه علم و پژوهش موجب می‌شود علی رغم تلاش دانشگاهیان در حرکت به سوی اهداف و پیشبرد علم و فناوری در کشور با چالش‌ها و موانع بزرگی مواجه شویم.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر،سعدالله نصیری قیداری در سی امین نشست روسای دانشگاه های بزرگ از تدابیر و اقدامات دولتمردان برای اداره کشور در شرایط سخت تحریم تقدیر کرد و گفت: هرچند نقدهای منصفانه و علمی به بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی در سال ۱۴۰۰ داریم اما قدردان تلاش‌های دولتمردان برای اداره کشور در دوره جنگ اقتصادی و تنگناهای اقتصادی حاصل از تحریم‌های ظالمانه هستیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پژوهش و فناوری گفت: در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری همواره بر پژوهش و فناوری تاکید شده است؛ در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در ماموریت‌هاست. چگونه است که وقتی بالاترین مقام کشور پرچم‌دار علم و پژوهش است به این حوزه مهم و استراتژیک در برنامه‌های توسعه به صورت مطلوب پرداخته نمی‌شود و به تبع آن بودجۀ متناسب با جایگاه علم و پژوهش، به این حوزه اختصاص نمی یابد؟

نصیری ادامه داد: شاهد هستیم مواردی هم که در برنامه‌ها گنجانده شده در عمل محقق نمی شود؛ به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه تاکید شده است که دانشگاه‌ها از منابع بانکی و امثالهم، تسهیلات فاینانس تا سقف یک میلیارد دلار برای تجهیز آزمایشگاه‌ها برخوردار شوند، از سال ۱۳۹۶ هرسال این مورد به عنوان تبصره ۳ الف ماده واحده بودجه تکرار شده است اما تاکنون هیچ دانشگاهی نتوانسته است از این امکان بهره‌مند شود.

وی افزود: ما در دانشگاه شهید بهشتی اخیرا توانستیم با استناد به تبصره فوق تا مصوبه شورای عالی اقتصادی پیش برویم و دو طرح از چهار طرح پیشنهادی دانشگاه شهید بهشتی با اعتبار ۱۰ میلیون دلار در این شورا تصویب شده است اما تاکنون اقدامی برای عملیاتی نمودن این طرح‌ها صورت نگرفته و مصوبه در سازمان برنامه و بودجه مانده است. این بی‌مهری‌ها به حوزه علم و پژوهش موجب می‌شود علی رغم تلاش دانشگاهیان در حرکت به سوی اهداف و پیشبرد علم و فناوری در کشور با چالش‌ها و موانع بزرگی مواجه شویم.

نصیری در ادامه بحث معیشت اعضای هیات علمی را موضوع مهم و حساسی دانست و گفت: اساتید جوان و نیروی انسانی نخبه، مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و مسئوولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نگران این سرمایه‌های ارزشمند هستند؛ برای افزایش سطح درآمد و بهبود کیفیت معیشت استادان، پیشنهاد همسان‌سازی حقوق اعضاء هیات علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ثبت شده است که امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع، قوانین مربوطه تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *