اخبار داغ

برای متعادل سازی حقوق وزارت علوم و وزارت بهداشت بودجه نداریم

رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر بحث متعادل کردن حقوق وزارت علوم و وزارت بهداشت در مجلس تصویب شود برای تأمین این بودجه باید از محل صرفه جویی هزینه کنیم که در این بخش بودجه ای وجود ندارد. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر،در آئین افتتاحیه سی‌امین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که صبح امروز […]

اشتراک گذاری
05 دی 1399
91 بازدید
کد مطلب : 16251

رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر بحث متعادل کردن حقوق وزارت علوم و وزارت بهداشت در مجلس تصویب شود برای تأمین این بودجه باید از محل صرفه جویی هزینه کنیم که در این بخش بودجه ای وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر،در آئین افتتاحیه سی‌امین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که صبح امروز به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها برگزار شد، محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس اجلاس گفت: خشنودیم که توانسته‌ایم این نشست‌ها را به‌صورت پیوسته برگزار کنیم و البته این رویکرد مهم به همت همه رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور صورت گرفته است. باید گفت هم اکنون این اجلاس به‌عنوان یک نشست معتبر در سطح کشور پذیرفته شده است و برکات بسیاری را به همراه داشته، قطعاً در آینده هم این هم‌اندیشی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به دستور جلسه سی‌امین اجلاس با موضوع بررسی بودجه دانشگاه‌های بزرگ خاطرنشان کرد: در این نشست، بودجه مهمترین بحث خواهد بود که با حضور نمایندگان مجلس به آن پرداخته می‌شود. در حال حاضر وضعیت بودجه همه دانشگاه‌ها مشخص است، به گونه‌ای که همه در این زمینه با فشار مواجه هستند. بر این اساس، ظرفیت بودجه در سال جاری و آینده باید مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به بودجه پیش‌بینی شده برای دانشگاه‌ها باید گفت اعداد کسری بودجه بسیار زیاد است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ظرفیت بودجه دانشگاه‌ها محدود است، بر تحقق راهکارهای ابتکاری جهت تأمین بودجه تأکید کرد و افزود: باید در این بحث‌ها به دو مقوله پرداخته شود: یکی موضوعاتی که به طور مستقیم با نقدینگی و افزایش اعتبار در ارتباط هستند و دیگری راهکارهای غیر مستقیم جذب بودجه. یکی از مسائل مطروحه بحث ۵۰ درصد افزایش حقوق کارکنان است که فقط برای امسال حدود ۴۰ میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت و ابهام زیادی را به همراه داشته است.

نیلی احمدآبادی در ادامه تصریح کرد: باید گفت در حال حاضر اصلاً چنین پولی در دانشگاه وجود ندارد، اما این هم یک انتظاری است که ایجاد شده است. یعنی اگر به دانشگاه تهران حتی ۱۰۸ درصد بودجه هم تعلق بگیرد، فقط می‌توانیم هزینه امسال را تأمین کنیم. در ضمن اگر بحث متعادل کردن حقوق وزارت علوم و وزارت بهداشت در مجلس تصویب شود برای تأمین این بودجه، پرداخت از محل صرفه‌جویی دوباره مطرح خواهد شد، اما به واقع بودجه‌ای نیست که بخواهد صرفه‌جویی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پس یکی اعتبارات مستقیم است و دیگری منابع و استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی که لزوماً نقدینگی نیست، ولی برای دانشگاه‌ها می‌تواند کسب ثروت به همراه آورد. در این زمینه می‌توان به بحث اجازه وام از بانک‌ها معادل درآمد اختصاصی بانک‌ها، اعتبارات صندوق رفاهی دانشجویی و اخذ اعتبار از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

رئیس دانشگاه تهران، ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های ما هزینه‌هایی است که بابت تغذیه و مسکن دانشجویان پرداخته می‌شود. کل مطلق بودجه ما با فاصله زیادی از دانشگاه‌های معتبر دنیا قرار گرفته است و یکی از مسائلی که باعث عقب ماندن دانشگاه‌های کشور در بحث بودجه شده، هزینه‌های بسیاری است که بابت خوابگاه و تغذیه پرداخت می‌شود. اگر دولت بار هزینه مسکن و تغذیه را از عهده دانشگاه‌ها بردارد و در قالب تسهیلات و یا هر زمینه دیگری این هزینه‌ها را بتواند تأمین کند، کمک قابل توجهی به دانشگاه‌ها خواهد شد.

نیلی احمدآبادی، در پایان تزریق پول از طریق پشتیبانی فعالیت‌های علمی و پژوهشی را یکی دیگر از راهکارهای کمک به تأمین بودجه دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: مدتی است که پیگیر گشایش صندوق پژوهش و فناوری وزارت علوم هستیم تا این اعتبار بتواند به انجام رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها کمک کند. اگر به فرض اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد این اعتبار در دانشگاه‌ها تحت عنوان پشتیبانی رساله‌ها و پایان نامه‌ها در نظر گرفته شود، یقیناً عدد خوبی خواهد شد.

در سی‌امین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *