اخبار داغ

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به ۷۷ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به افتتاح سه طرح از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی به مرز ۷۷ میلیون تن می‌رسد. بهزاد محمدی درباره سه طرح پتروشیمی که فردا (پنجشنبه، چهارم دی‌ماه) با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به […]

اشتراک گذاری
03 دی 1399
62 بازدید
کد مطلب : 16091

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به افتتاح سه طرح از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی به مرز ۷۷ میلیون تن می‌رسد.

بهزاد محمدی درباره سه طرح پتروشیمی که فردا (پنجشنبه، چهارم دی‌ماه) با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری می‌رسند به خبرنگار شانا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ طرح همسو با تعهد بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح شده است که این رقم با افتتاح‌های فردا به عدد ۹ طرح می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از این سه طرح از ۶۶ میلیون تن سال ۹۸ به مرز ۷۷ میلیون تن در سال می‌رسد، افزود: با تداوم روند تکمیل طرح‌های هفده‌گانه سال ۹۹، ظرفیت صنعت پتروشیمی با ۳۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۹۰ میلیون تن خواهد رسید.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه طرح‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروپالایش کنگان، پالایش پارسیان سپهر و اکسیر حلال از جمله طرح‌هایی هستند که تا پایان امسال به‌صورت رسمی افتتاح خواهند شد، افزود: شیوع ویروس کرونا روند پیشرفت طرح‌ها را کاهش داده است، بنابراین احتمال دارد بهره‌برداری از چند طرح به ماه‌های ابتدایی سال آینده موکول شود.

واحد الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام

واحد گوگردزادیی پتروشیمی ایلام وظیفه شیرین‌سازی خوراک ورودی الفین را به‌عهده دارد تا محصولات اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع تولید شوند. از محصولات تولیدی واحد الفین، محصول اتیلن آن به عنوان خوراک واحد پلی‌اتیلن سنگین استفاده می‌شود و سایر محصولات به فروش می‌رسند.

هم‌اکنون خوراک واحد پلی‌اتیلن سنگین از طریق خط اتیلن غرب تأمین می‌شود که با بهره‌برداری از واحد الفین، خوراک واحد پلی‌اتیلن سنگین از داخل شرکت تأمین خواهد شد، همچنین در صورتی که ظرفیت واحد الفین به ۱۰۰ درصد برسد، افزون بر تأمین خوراک کافی پلی‌اتیلن سنگین، ۱۵۳ هزار تن اتیلن اضافی نیز به خط اتیلن غرب کشور تزریق می‌شود.

مجموع سرمایه‌گذاری واحد الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام ۸۶۶ میلیون یورو و ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن است که ارزش فروش کل محصولات ۴۳۹ میلیون دلار در سال خواهد بود.

۷۱ درصد اجرای واحد گوگردزادیی و الفین پتروشیمی ایلام شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات از توان داخل کشور استفاده شده است.

واحد گوگردزادیی و الفین پتروشیمی ایلام در زمان پروژه به‌طور متوسط برای ۱۷۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۸۷۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه

سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن سولفات پتاسیم ساخته شده است.

ارزش فروش محصولات سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه که با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون دلاری اجرا شده ۴۶۵۰ میلیارد ریال است، همچنین این واحد سبب اشتغال‌زایی ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم در دوران بهره‌برداری و اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر در زمان پروژه شده است.

پتروشیمی هگمتانه

تکمیل طرح پتروشیمی هگمتانه پس از چند سال توقف با تأمین سرمایه ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان یکی از سهامداران طرح سرعت گرفت و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری رسمی است. این پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه ۴۵ هزار تن پی‌وی‌سی گرید پزشکی دارد که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

ارزش فروش محصولات پتروشیمی هگمتانه که با سرمایه‌گذاری ۳۸ میلیون یورویی احداث شده است، سالانه ۳۵ میلیون دلار است، این واحد برای ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۲۵۰ نفر در دوران بهره‌برداری ایجاد اشتغال کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *