اخبار داغ

نخستین محموله خطوط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک بارگیری می‌شود

سرپرست طرح توسعه پایانه نفتی جاسک از بارگیری نخستین شناور حامل ۶ کیلومتر خط لوله دریایی دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور در هفته جاری خبر داد. به گزارش  تجهیز نیوز و به نقل از  شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی در حاشیه بازدید از وضع پیشرفت ساخت تجهیزات و اقلام مرتبط با پایانه […]

اشتراک گذاری
29 آذر 1399
49 بازدید
کد مطلب : 15306

سرپرست طرح توسعه پایانه نفتی جاسک از بارگیری نخستین شناور حامل ۶ کیلومتر خط لوله دریایی دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور در هفته جاری خبر داد.

به گزارش  تجهیز نیوز و به نقل از  شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی در حاشیه بازدید از وضع پیشرفت ساخت تجهیزات و اقلام مرتبط با پایانه صادراتی نفت جاسک در یارد صنعتی خرمشهر گفت: همان‌طور که متعهد شده بودیم، برای تحقق بهره‌برداری زودهنگام و صادرات نفت خام با خط لوله گوره به جاسک، نخستین محموله خطوط لوله دریایی این طرح به طول ۶ کیلومتر، پوشش‌دهی شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مقرر است تا چند روز آینده به مقصد جاسک بارگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور به عنوان طرحی ملی و راهبردی که علاوه بر کاهش وابستگی ایران به تنگه هرمز، استمرار صادرات نفت و میعانات گازی ایران را تضمین می‌کند، گفت: فاز نخست طرح پایانه نفتی جاسک تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک، دستیابی به این هدف را نیازمند احداث تأسیسات دریایی شامل یک دستگاه گوی شناور صادرات نفت خام، دو رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ هر یک به طول ۶ کیلومتر، یک واحد سامانه اندازه‌گیری (میترینگ) و تأسیسات ساحلی عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از ۶۰۰ شاخه لوله دریایی ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به‌عنوان یکی از پیمانکاران این طرح در یارد صنعتی خرمشهر پوشش‌دهی شده که در هفته نخست دی‌ماه روی بارج بارگیری و برای نصب از سوی شناور لوله‌گذار سی‌مستر به موقعیت ساحلی پایانه صادراتی جاسک منتقل می‌شود.

پایان عملیات لوله‌گذاری نخستین خط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک؛ بهمن‌ماه

مالکی مدت‌زمان عملیات بارگیری، انتقال و تخلیه این محموله را در مجموع یک ماه عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات لوله‌گذاری نخستین خط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک بهمن‌ماه به پایان برسد.

وی با اشاره به  اینکه طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان حلقه پایانی زنجیره انتقال نفت خام گوره به جاسک، از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده، گفت: پایانه نفتی جاسک در زمینی به وسعت ۶۰ هکتار و با سرمایه‌ای نزدیک به ۲۶۰ میلیون یورو ساخته می‌شود.

به گفته سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک، هدف از اجرای کامل این طرح بارگیری و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از طریق هر یک از سه گوی شناور در تأسیسات فراساحلی این پایانه است که افزون بر تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی ایران در خلیج فارس، به توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *