اخبار داغ

آیا معلمان و کادر آموزشی در اولویت دریافت واکسن کووید ۱۹ هستند؟

یونسکو در این هفته از دولت‌ها خواست که معلمان و مربیان آموزشی را در لیست اولویت دریافت‌کنندگان واکسن کووید ۱۹ قرار دهند. در سراسر جهان سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان در تلاشند تا لیست افرادی را که باید در اولویت دریافت واکسن کووید ۱۹ باشند، تکمیل کنند. مسلم است که باید اولویت اول به کارکنان بخش […]

اشتراک گذاری
28 آذر 1399
77 بازدید
کد مطلب : 15132

یونسکو در این هفته از دولت‌ها خواست که معلمان و مربیان آموزشی را در لیست اولویت دریافت‌کنندگان واکسن کووید ۱۹ قرار دهند. در سراسر جهان سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان در تلاشند تا لیست افرادی را که باید در اولویت دریافت واکسن کووید ۱۹ باشند، تکمیل کنند.

مسلم است که باید اولویت اول به کارکنان بخش بهداشت و سلامت اختصاص داده شود ولی معلمان و کادر آموزشی کجای این لیست قرار دارند؟   

برخی کشورها از جمله کانادا در تلاشند که معلمان و مربیان را در اولویت دریافت واکسن قرار دهند تا آموزش و پرورش کمترین آسیب را بر اثر پاندمی متحمل شود.

در این گزارش آمده است معلمان و مربیان ساعت‌ها با دانش‌آموزان و والدین آنها در محیط‌های بسته و احتمالا بدون تهویه مناسب در ارتباط هستند و گاهی به دلیل عدم دسترسی به فضای بزرگ، قادر به رعایت اصول صحیح فاصله‌گذاری اجتماعی نیستند.

برای مثال فرض کنید ۲۰ تا ۴۰ دانش‌آموز در کلاس حضور داشته باشند، عملا رعایت فاصله دومتری بین افراد غیرممکن است.

همچنین الزام دانش‌آموزان  به ویژه در سنین کم، به رعایت بهداشت و استفاده از ماسک امری دشوار است؛ چراکه آنان درک درستی از شرایط و اوضاع ندارند.

دیدگاه دیگر در این زمینه این است که در صورت واکسینه شدن معلمان و مربیان، احتمال بازگشایی مدارس و بازگشت به روال عادی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد.

از طرفی هدف، بازگشایی هر چه سریعتر مدارس نیست؛ بلکه دستیابی به مدارسی سالم، ایمن و پایدار مهم است.

آمریکا، انگلیس و روسیه نیز معلمان و کادر آموزشی را در زمره افرادی که باید در اولویت واکسیناسیون باشند، قرار داده است.

با توجه به محدودیت واکسن، تصمیم‌گیری صحیح در مورد اولویت دریافت‌کنندگان بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود که پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی، سالمندان، معلمان و کادر آموزشی، افسران پلیس، آتش نشانان، کارمندان صنعت حمل و نقل و افرادی که در فروشگاه‌های دارویی و مواد غذایی کار می‌کنند، در اولویت باشند.

واکسن فایزر تنها واکسنی است که تاکنون موفق به دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو شده است و مجوز استفاده از دوزهای اضافی موجود در شیشه‌های این واکسن که روز گذشته (پنج‌شنبه) صادر شد، به معنای افزایش دسترسی به واکسن تا سقف ۴۰ درصد است.

واکسن تولیدشده توسط شرکت مدرنا نیز در انتظار دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو تا پایان هفته جاری است. بر اساس اطلاعات حاصل از آزمایشات بالینی، میزان اثرگذاری واکسن مدرنا تقریبا مشابه واکسن فایزر است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن فایزر را تایید کرد و واکسیناسیون در این کشور از چند روز پیش آغاز شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *