اخبار داغ

گنبد غفاریه

گنبد غفاریه در قسمت شمال باختری مراغه، کنار رودخانه صافی چای واقع شده و تاریخ احداث آن در فاصله بین سال های ۷۲۵ و ۷۲۸ قمری است.این گنبد بنایی است مربع از آجر سرخ که بر زیربنایی از سنگ نهاده شده است. در میان این زیربنای سنگی سردابی تعبیه کرده‌اند.گنبد در زمان حکومت ایلخانیان و […]

اشتراک گذاری
26 آذر 1399
192 بازدید
کد مطلب : 14868

گنبد غفاریه در قسمت شمال باختری مراغه، کنار رودخانه صافی چای واقع شده و تاریخ احداث آن در فاصله بین سال های ۷۲۵ و ۷۲۸ قمری است.این گنبد بنایی است مربع از آجر سرخ که بر زیربنایی از سنگ نهاده شده است. در میان این زیربنای سنگی سردابی تعبیه کرده‌اند.گنبد در زمان حکومت ایلخانیان و توسط سلطان ابوسعید بهادرخان ساخته شده‌ است.وجه تسمیه بنا براساس آنچه که از متون تاریخی برمی‌آید، چنین است که عارفی به نام نظام الدین احمد بن حسین الغفاری در زمان فرمانروایی سلطان یعقوب بن حسن بیگ آق قویونلو، هنگام برگشتن از حج، عمارتی در نزدیکی این بنا احداث و املاک و باغی جهت مصارف آن وقف نمود.به همین جهت این عمارت و بناهای وابسته و همچنین برج مزبور به نام وی به غفاریه مشهور شد.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایران شناسی

نوشته های مشابه

6 پاسخ به “گنبد غفاریه”

  1. A گفت:

    واقعا زیباست، خیلی ممنون خانم دقیقی، امیدوارم همیشه سلامت و فعال باشید

  2. رضا گفت:

    باعث افتخاره که تو کشوری زندگی کنیم که خانم با کمالات و با سوادی مثل خانم دقیقی عزیز، زندگی میکنند. درود بر خانواده ی شما، با پرورش دختری مثل شما خانم دقیقی. امیدوارم همیشه شاد باشید.

  3. Nill گفت:

    چقدر مطالبتون خواندنیه، عکس ها هم اینقدر زیباست، آدم باورش نمیشه ایران باشه. مرسی از اطلاعات با ارزشی که در اختیار ما میگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *