اخبار داغ

علم و حکمرانی در جامعه نیازمند تلاش حوزه و دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد گفت: علم و حکمرانی در جامعه بیش از هر روز نیازمند تلاش محققان حوزه و دانشگاه برای رسیدن به مدل تعاملی و وحدت آفرین است. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر،محمد مهدی طهرانچی عصر امروز در وبینار بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: درست است که در ۴۰ سال […]

اشتراک گذاری
26 آذر 1399
62 بازدید
کد مطلب : 15037

رئیس دانشگاه آزاد گفت: علم و حکمرانی در جامعه بیش از هر روز نیازمند تلاش محققان حوزه و دانشگاه برای رسیدن به مدل تعاملی و وحدت آفرین است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر،محمد مهدی طهرانچی عصر امروز در وبینار بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: درست است که در ۴۰ سال گذشته ما با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه مواجه هستیم اما سوال این است که این وحدت بین دو ساختار است یا یک وحدت فرایندی است و یا یک نظریه است؟ هرچقدر جلوتر می رویم و انقلاب اسلامی خودش را به عنوان یک تفکر تمدنی مطرح می کند ما به این بیشتر واقف می شویم که موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از موضوع رفتاری دو نهاد انسان ساز و جامعه ساز، به وحدت نظری و به عنوان یک نظریه برای رسیدن به بحث تمدن نوین اسلامی باید طرح شود.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: حوزه و دانشگاه صرفا دو نهاد علم نیست، دو روشی است که یکی در ایران یک سابقه بیش از هزار سال دارد و دیگری که به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته به کشور ما وارد شده است. در شرایط کنونی شیوع کرونا بیش از پیش نشان داده شد که آنگونه ای که برخی از علم گراها مطرح می کردند که تفکر خودساخته بشر ما را در رسیدن به تمدن نوین بس، درست نیست؛ چرا که در شرایط کنونی با شکست الگوهای حاکم بر این نظریه مواجه شدیم و دیوار این نظریه ترک برداشت؛ در واقع بشر با مسائلی مواجه شد که علم به تنهایی پاسخگوی آن نبود.

طهرانچی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم سعادت ملت را تضمین کنیم، وحدت حوزه و دانشگاه یک شاید نیست یک باید است. این موضوع امروز از مباحث نظریه کلاسیک فراتر رفته و نیاز مبرم برای اداره جامعه است. متاسفانه در ۴۰ سال اخیر آنچنانی که باید به این موضوع پرداخته شود، نپرداخته ایم؛ البته در حوزه علوم انسانی اسلامی کار کرده ایم اما فراتر از این باید برویم.

وی افزود: امروز در مواجه با پاندمی کرونا با مباحثی در خصوص تقابل پزشکی روز و سنتی مواجه شدیم که شاید بیشتر این تقابل از نظر مبنای نظری بود و این سوال مطرح شد که آیا پزشکی مداخله گر درست است یا پزشکی تعادلی؟ آنچه که بیش تر از روش ها ما را در رساندن سعادت بشر پیش می برد و برای الگوهای سلامتِ روزمره لازم است، بحث مبانی نظری نگاه به علم است.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: علم و الگوهای برگرفته از علم برای کاربردپذیرتر کردن علم و حکمرانی در جامعه بیش از هر روز نیازمند تلاش محققان حوزه و دانشگاه برای رسیدن به مدل تعاملی و وحدت آفرین است. 

طهرانچی ضمن بیان این مطلب که دانشگاه آزاد اسلامی موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را به عنوان موضوع اساسی پیش روی خود قرار داده است، تصریح کرد: واحد دانشگاه آزاد قم که دارای تاریخ و پیشینه خوبی است، در همین راستا ماموریتی یافته و قرار شده به این موضوع به عنوان رسالت جدی بپردازد. معاونت علوم انسانی و هنر نیز به طور مجدانه برای رسیدن به مبانی تئوریک،مبانی خلاقانه و نوآورانه تلاش می کند.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند تولید دانش نوین هستیم، اظهار کرد: ما نمی توانیم با استفاده از الگوهای از پیش تعیین شده با تغییرات کوچک به مدل خوبی برسیم و لازم است از پایه پژوهش های بیشماری انجام دهیم و با مبانی دقیقی که مقدماتش حاصل شده، موثر باشیم. ما در طرحی با عنوان الگوی سلامت و رشد انسان به دنبال یک مدل عملی ارتباط حوزه و دانشگاه و خلق دانش جدید هستیم که امیدواریم محقق شود.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: وحدت حوزه و دانشگاه اگر شاید دیروز به عنوان مبحث کمکی برای نظام جمهوری اسلامی مطرح بود، امروز یک باید اجتناب پذیر برای جهان و تمدن بشری است. اگر حکومت اسلامی به دنبال حکمرانی اسلامی است، این حکمرانی بدون حکمی سازی علوم انسانی و هنر امکان پذیر نیست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *