اخبار داغ

پیشرفت طرح‌های پژوهشی میدان‌محور نفت‌خیز جنوب تشریح شد

وضع قراردادهای پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید در ۱۰ میدان نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شاهین کُرد، رئیس پژوهش و فناوری این شرکت روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) در نشستی خبری که به مناسب هفته پژوهش برگزار شد، گفت: […]

اشتراک گذاری
25 آذر 1399
63 بازدید
کد مطلب : 14661

وضع قراردادهای پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید در ۱۰ میدان نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شاهین کُرد، رئیس پژوهش و فناوری این شرکت روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) در نشستی خبری که به مناسب هفته پژوهش برگزار شد، گفت: طرح‌های پژوهشی میدان‌محور در فاز نخست ۹ میدان شرکت ملی نفت ایران در گستره عملیاتی شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، نفت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی اجرا شد که ۶ میدان مربوط به مناطق نفت‌خیز جنوب بوده است.

وی افزود: به این ترتیب مطالعات پژوهشی میدان‌های اهواز و بی‌بی‌حکیمه به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز و میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت واگذار شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: در مرحله دوم واگذاری طرح‌های پژوهشی میدان‌محور به دانشگاه‌ها، سال ۹۹ تعداد ۱۳ قرارداد پژوهشی دیگر امضا شد که از میان آنها، میدان‌های رگ سفید، مسجدسلیمان، بینک و مارون (مخزن بنگستان) در گستره عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد.

کرد تصریح کرد: میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد و میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه حجم نفت درجای اولیه این ۱۰ میدان حدود ۶۰ درصد حجم کل نفت درجای اولیه میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: افزایش تنها یک درصد ضریب بازیافت از این میدان‌ها، درآمدزایی قابل توجه‌ای برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره اهداف اجرای این پروژه‌ها توضیح داد: واگذاری این پروژه‌ها به مراکز دانشگاهی/ تحقیقاتی کشور با هدف انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست شامل بهبود تولید و ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز انجام شده است و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی طرف قرارداد باید با اتخاذ رویکرد پژوهشی و مبتنی بر فناوری‌های روزآمد جهان، فعالیت‌های لازم برای افزایش ضریب برداشت و بهبود تولید در میدان‌های مربوطه را در بازه زمانی ۱۰ ساله راهبری کند.

کُرد گفت: هرکدام از قراردادها شامل پنج بسته کاری است که تاکنون بسته کاری ۶ میدانی که در مرحله نخست واگذار شد پایان یافته و بسته کاری دوم آنها در حال انجام است، همچنین برنامه‌ریزی برای انجام بسته‌های کاری دوم و سوم به‌طور موازی در حال انجام و در میدان کوپال نیز بسته کاری سوم نیز آغاز شده است.

یافته‌های جدید پژوهشی درباره ازدیاد برداشت

وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این قراردادها را برقراری ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت برشمرد و افزود: هم‌اکنون بیشتر پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌ها همسو با این قراردادها جهت‌دهی شده‌اند و افزون بر این بررسی روند اجرای قراردادهای مرتبط با این میدان‌ها از دستیابی به یافته‌های جدید در زمینه ازدیاد برداشت نفت حکایت دارد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مشخص شدن چالش‌های اصلی میدان‌ها در سه بخش چاه‌محور، مخزن‌محور و تأسیسات‌محور، غربالگری اولیه ازدیاد برداشت و بهبود تولید از میدان‌ها، تهیه نرم‌افزارهای بومی غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت و بهبود تولید در میدان‌ها، شناسایی میدان‌های مشابه در سطح دنیا و مشخص شدن کمبودهای اطلاعاتی میدان‌ها از اهم دستاوردهای این قراردادهاست که تاکنون به ثمر نشسته است.

کُرد تصریح کرد: برای اجرایی شدن قراردادهای یادشره اقدام‌های زیادی در سطح این شرکت انجام شده و هم‌اکنون حدود ۱۵۰ نیروی متخصص از ۶ اداره فنی و شرکت‌های بهره‌بردار برای نظارت و راهبری پروژه‌ها تخصیص یافته است و نشست‌های مستمری میان کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب با استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

راه‌اندازی دفتر پژوهشی مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشگاه صنعتی شریف

وی در ادامه از راه‌اندازی دفتر پژوهش شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: این دفتر همسو با برنامه این شرکت برای افزایش ارتباطات موثر برون سازمانی ایجاد شده است که در روزهای آینده به مناسبت هفته پژوهش آغاز به‌کار خواهد کرد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه ارتباطات موثر برون سازمانی یکی از اولویت‌های پژوهش این شرکت است، عنوان کرد: در ارتباطات برون‌سازمانی به دنبال این هستیم تا در همکاری با دانشگاه‌های مختلف نیازمندی‌ها و چالش‌های مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه تولید فناوری را ارائه و ظرفیت‌های موجود در این عرصه را شناسایی کنیم.

کُرد افزود: در این زمینه شناسایی تخصص‌های مرتبط با صنعت نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال، ظرفیت پارک‌های علم و فناوری، امکانات آزمایشگاهی مراکز علمی کشور و اعضای هیئت علمی آنها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: تاکنون دو دفتر در دانشگاه‌های شیراز و دانشگاه صنعت نفت راه‌اندازی کرده‌ایم و در نظر داریم در دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان دانشگاه مادر استان خوزستان نیز دفتر مناطق نفت‌خیز جنوب را راه‌اندازی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *