اخبار داغ

تداوم روند افزایش تولید یاران شمالی با نصب پمپ‌های درون‌چاهی

سرپرست طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت متن از نصب پنجمین پمپ درون‌چاهی در این میدان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال، پنج پمپ درون‌چاهی دیگر نیز در این میدان نصب و راه‌اندازی می‌شود، روند افزایش تولید نفت در یاران شمالی ادامه دارد. محمدعلی اژدری : تاکنون پمپ‌های درون‌چاهی […]

اشتراک گذاری
17 آذر 1399
89 بازدید
کد مطلب : 13491

سرپرست طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت متن از نصب پنجمین پمپ درون‌چاهی در این میدان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال، پنج پمپ درون‌چاهی دیگر نیز در این میدان نصب و راه‌اندازی می‌شود، روند افزایش تولید نفت در یاران شمالی ادامه دارد.

محمدعلی اژدری : تاکنون پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) در چاه‌های شماره ۴، ۵، ۹ و ۲۲ و پمپ میله‌ای مکشی (SRP) در چاه ۱۴ میدان یاران شمالی نصب شده و دو دکل حفاری که اکنون در منطقه مستقر هستند، روی چاه‌های ۱۰ و ۱۶ میدان کار می‌کنند.

وی گفت: به جز پنج پمپ نصب‌شده، بر اساس برنامه پنج پمپ درون‌چاهی دیگر نیز قرار است تا پایان بهمن‌ماه در این میدان نصب و راه‌اندازی شود که با افزایش تعداد پمپ‌های نصب‌شده به ۱۰ دستگاه، ظرفیت تولید روزانه میدان به ۲۵ هزار بشکه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت، آبان‌ماه سال ۹۵ افتتاح و پس از مدتی با افت تولید روبه‌رو شد که به این منظور، استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی برای افزایش مجدد تولید میدان در دستور کار قرار گرفت و همسو با ای اقدام نخستین پمپ درون‌چاهی، تیرماه سال ۹۷ در چاه شماره ۱۴ این میدان نصب شد که عملکرد آن به‌دلیل مشکلات فرآیندی دوام چندانی نداشت.

با این حال، عملیات نصب و راه‌اندازی پمپ درون‌چاهی در این میدان نفتی مردادماه پارسال موفقیت‌آمیز اعلام شد. این پمپ در عمق حدود ۲۳۰۰ متری چاه شماره ۴ این میدان در درون لوله آستری هفت اینچی نصب و با تثبیت و راه‌اندازی دائمی آن، یک‌هزار بشکه به تولید این میدان مشترک افزوده شد.

در ادامه این روند در تیرماه امسال، نسل سوم پمپ میله‌ای مکشی (SRP) برای نخستین بار در منطقه عملیاتی غرب کارون در چاه شماره ۱۴ میدان یاران شمالی نصب شد و با به‌کارگیری این پمپ ساخت داخل، ظرفیت تولید نفت این میدان مشترک از لایه سروک چاه شماره ۱۴ افزایش یافت.

پس از چاه‌های شماره ۴ و ۱۴، در سال جاری عملیات نصب و راه‌اندازی پمپ درون‌چاهی در چاه‌های ۵، ۹ و ۲۲ یاران شمالی نیز با موفقیت انجام شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال، پنج چاه دیگر این میدان نیز به پمپ درون‌چاهی تجهیز شوند.

میدان نفتی یاران شمالی در ۱۳۰ کلیومتری جنوب غربی اهواز در امتداد مرز ایران و عراق قرار دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *