اخبار داغ

روش ابداعی محققان سنگاپوری برای ذخیره‌سازی سریع و ایمن گاز طبیعی

محققان سنگاپوری یک روش سریع و ایمن برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایجاد کردند که می‌تواند به افزایش امنیت انرژی کشورهای متکی به گاز طبیعی در سراسر جهان کمک کند. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از آی ای، گاز طبیعی ممکن است در میان سوخت‌های فسیلی تمیزترینِ آنها باشد، اما ذخیره سازی ایمن و […]

اشتراک گذاری
15 آذر 1399
59 بازدید
کد مطلب : 13021

محققان سنگاپوری یک روش سریع و ایمن برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایجاد کردند که می‌تواند به افزایش امنیت انرژی کشورهای متکی به گاز طبیعی در سراسر جهان کمک کند.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از آی ای، گاز طبیعی ممکن است در میان سوخت‌های فسیلی تمیزترینِ آنها باشد، اما ذخیره سازی ایمن و کارآمد این گاز که قابلیت انفجار دارد، یک چالش همیشگی برای شرکت‌های انرژی است.

اکنون مهندسان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) روشی را توسعه داده‌اند که گاز طبیعی را به ماده‌ای جامد و غیر منفجره تبدیل می‌کند که به راحتی قابل ذخیره سازی و حمل و نقل است.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور با استفاده از یک مخلوط افزودنی با سمیت کم نشان دادند که فقط در ۱۵ دقیقه می‌توانند گاز طبیعی را به شکل جامد ایمن درآورند.

این تیم تحت هدایت “پروین لینگا” از بخش مهندسی شیمی و زیست مولکولی دانشگاه ملی سنگاپور، در سریع‌ترین زمان ممکن تاکنون با موفقیت گاز طبیعی را به هیدرات گازی یا یخ قابل احتراق تبدیل کردند.

تلاش‌های قبلی محققان برای تسریع این روند تبدیل به آن دسته از مواد افزودنی متکی بود که برای پرسنل و محیط زیست سمی بود. اما این مخلوط افزودنی جدید که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور فرموله شده است، حاوی “ال-تریپتوفان” است که به عنوان یک اسید آمینه ضروری در رژیم غذایی انسان شناخته شده است.

دکتر “گوراو باتاچارجی” محقق این مطالعه توضیح داد: دستیابی به این موفقیت واقعاً می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، چرا که تشکیل هیدرات های گازی در طبیعت میلیون‌ها سال به طول می انجامد، در حالی که ما توانستیم طی چند دقیقه همین فرآیند را در آزمایشگاه انجام دهیم.

محصول نهایی این تیم، بسیار پایدار است و می‌تواند در دمای منفی پنج درجه سانتیگراد در فشار جوی مشابه با فشار فریزر خانگی نگهداری شود. چشمگیرترین دستاورد این مطالعه نیز این است که حجم گاز طبیعی نزدیک به ۹۰ برابر کاهش می‌یابد.

محققان اکنون در حال توسعه روش خود برای استفاده‌های صنعتی هستند. “لینگا” می‌گوید: این امر خصوصاً مربوط به کشورهای وارد کننده گاز طبیعی مانند سنگاپور است که ۹۵ درصد برق آنها با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود. توسعه چنین فناوری‌های ذخیره سازی گاز می‌تواند به پیشرفت امنیت انرژی کشور کمک کند.

این روش با کاهش اساسی حجم گاز طبیعی به مکعب‌های جامد می‌تواند راهی موثر برای تأمین آینده‌ای باشد که در آن انرژی‌های پاک و طبیعی به راحتی در سراسر جهان قابل دسترسی هستند.

منبع: ایسنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *