اخبار داغ

استرس و اثرات سوء آن بر بدن

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از سایت خبری روانشناسان استرس فقط درداخل انسان نیست و در چهره و پوست و ظاهر انسان هم وجود دارد. پس اصلا فکر نکنید اگر استرس ونگرانی دارید بقیه چیزی نمی فهمند. خیلی هم خوب می فهمند. بنابراین سعی کنید این استری و آشفتگی و ترس و نگرانی های […]

اشتراک گذاری
09 آذر 1399
47 بازدید
کد مطلب : 11612

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از سایت خبری روانشناسان استرس فقط درداخل انسان نیست و در چهره و پوست و ظاهر انسان هم وجود دارد. پس اصلا فکر نکنید اگر استرس ونگرانی دارید بقیه چیزی نمی فهمند. خیلی هم خوب می فهمند. بنابراین سعی کنید این استری و آشفتگی و ترس و نگرانی های بی موردرا ازدل خود بیرون کنید تا زندگی آسوده تر و قیافه شادتری داشته باشید. چهره آدم های مضطرب کاملا تابلو است: دهان کج، پیشانی چین‌دار، نگاه خیره و … . همه انسان های این زمانه تحت فشارهای کاری هستند.

آدرنالین و دیگر هورمون های استرس ما را مجبور می کنند تا در فرصت تعیین شده همه کارهای خود را به انجام برسانیم. ترشح این هورمون ها در کوتاه مدت بد نیست اما اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند، خطرناک است. این مساله حتی در چهره افراد هم تاثیر می گذارد. افرادی که اضطراب را برای سال های طولانی تجربه می کنند اصولا حواس پرت هستند و تمرکز کافی روی کارهای خود ندارند.

البته امروز با تزریقات بوتاکس می توان این نشانه ها را به راحتی از میان برد.اما چرا استرس این همه نشانه و عوارض منفی از خود بر جای می گذارد؟ کورتیزول و دیگر هورمون های استرس همیشه ناقل این طرز فکر هستند که: «بجنگ یا فرار کن!» اما در دنیای مدرن که نمی توان مدام با دیگران جنگید و به قول حافظ، روز و شب عربده با خلق خدا نتوان کرد.

به همین دلیل، انسان همه این تنش ها و هیجانات منفی را داخل وجود خود می ریزد که نتایج مصیب‌باری به همراه دارد.برای کاهش استرس باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و تا حد امکان ورزش های آرامش بخش انجام دهید. یا حتی به طور منظم پیش مشاور بروید و کتاب های آموزشی در زمینه کاهش استرس مطالعه کنید.اضطراب علاوه بر تخریب روح، عوارض جانبی بسیار بدی نیز روی جسم افراد دارد که بصورت کلی و خلاصه به شرح آن پرداخته می شود:

ساییدن دندان ها

بسیاری از افراد مضطرب هنگام تجربه شرایط پر استرس دندان قروچه می کنند که این کار در طولانی مدت باعث از بین رفتن لایه های محافظ دندان و خراب شدن آنها می شود.

اضافه وزن

استرس زیاد باعث می شوند تا تعادل هورمون ها به هم بریزد و اشتهای فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. تقریبا همه ما می دانیم افراد پر استرس برای کاهش اضطراب خود به غذا خوردن پناه می برند. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نیز بر این باور صحه گذاشته است و اعلام کرده است افراد مضطرب اصولاً اشتهای بیشتری نیز دارند.

ورم و پف‌کردگی

بسیاری از مردم در نتیجه استرس دچار ورم می شود.  پف کردن می تواند از کنترل خارج و باعث ایجاد بیماری های مختلف شود. افراد مضطرب بیشتر از حالت عادی سرما می خورند.

موهای ضعیف و نازک

بسیاری از مردم دچار ریزش مو می شوند و برخی به طور ژنتیکی دچار مشکل تاسی هستند. اما استرس هم به این امر کمک شایانی می کند. افرادی که در معرض استرس زیادی هستند، بیشتر دچار ریزش مو می شوند. خانم هایی که موی آنها تارهای بسیار نازک دارد نیز ممکن است در نتیجه اضطراب زیاد دچار این مشکل شده باشند.

اضطراب به مغز آسیب وارد می کند!

استرس و اضطراب به مغز آسیب وارد می کنند. سطوح بالای هورمون اضطراب بخش های مهم مغز مثل هیپوکامپوس را تحت تاثیر قرار می دهند و آنها را از کار می اندازند.

این بخش از مغز مسئول حافظه است و مغز برای نجات خود از اضطراب، وقتی مدتی طولانی در این وضعیت قرار می گیرد، ترشحات غدد فوق کلیوی را مهار می کند. همین امر سبب می شود کلیه نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

استرس به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد می کند!

استرس و اضطراب باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن می شود و التهاب بدن را افزایش می دهد. همچنین زخم ها دیرتر بهبود می یابند، اثر محافظتی واکسن ها کاهش می یابد و احتمال بروز عفونت های پنهان افزایش پیدا می کند. بروز عفونت در بدن بسیار خطرناک است و به همه ارگانها آسیب وارد می کند.به نقل از سایت پرشین وی و کانال روانشناسان اینروزها شاهد افزایش مرگ و میر بدلیل بیماری کرونا هستیم که یکی از مهم ترین عوامل آن اضطراب و استرس ناشی از این بیماری است.

این حس بر متابولیسم بدن تاثیر می گذارد!

استرس عملکرد کبد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اگر کبد به خوبی کار نکند سموم بدن به خوبی دفع نمی شوند در نتیجه فرد در معرض مرگ قرار می گیرد. اضطراب باعث کاهش سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) بدن می شود و قدرت سم زدایی بدن را کاهش می دهد.

ژنهای زیادی در بدن وجود دارند که مسئولیت تنظیم آنزیم های تجزیه کننده چربی را بر عهده دارند و آثار سوء داروهای مصرفی را از بین می برند. اضطراب تمایل فرد را به مصرف قند و چربی افزایش می دهد و باعث افزایش سموم در بدن می شود.استرس مزمن باعث افزایش ضخامت جداره شریان ها می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون را افزایش می دهد. اضطراب باعث تداخل در عمل هورمون های جنسی می شود و کیفیت و کمیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از بیماری های جنسی از جمله اختلال نعوظ ریشه روانی دارند همچنین استرس سبب می شود که میل جنسی فرد کاهش پیدا کند و همین امر زندگی زناشویی را در معرض خطر قرار می دهد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *