اخبار داغ

تغییرات اقلیمی به ریزش زودتر از موعد برگ درختان می‌انجامند

پژوهشگران سوئیسی در بررسی جدیدی دریافتند که تغییرات اقلیمی می‌توانند به ریزش زودتر از موعد برگ درختان منجر شوند. به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پژوهش جدیدی که در “موسسه فناوری فدرال زوریخ” (ETH Zurich) انجام شده، نشان می‌دهد که ممکن است برگ‌های پاییزی به خاطر تغییرات اقلیمی زودتر از موعد بیفتند. یافته‌های […]

اشتراک گذاری
07 آذر 1399
42 بازدید
کد مطلب : 11185

پژوهشگران سوئیسی در بررسی جدیدی دریافتند که تغییرات اقلیمی می‌توانند به ریزش زودتر از موعد برگ درختان منجر شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پژوهش جدیدی که در “موسسه فناوری فدرال زوریخ” (ETH Zurich) انجام شده، نشان می‌دهد که ممکن است برگ‌های پاییزی به خاطر تغییرات اقلیمی زودتر از موعد بیفتند. یافته‌های این پژوهش حاکی از این هستند که جنگل‌ها با افزایش دما، کربن بسیار کمی ذخیره خواهند کرد و ریزش زودهنگام برگ‌ها نیز می‌تواند زندگی حشرات و گونه‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

“کنستانتین زونر” (Constantin Zohner)، سرپرست این پژوهش و همکارانش، یافته‌های مربوط به برگ‌های پاییزی را که بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۵ جمع‌آوری شده است، در نواحی گوناگون اروپای مرکزی مورد بررسی قرار دادند. سپس به بررسی نقش دی‌اکسید کربن و نور خورشید در زمان افتادن برگ‌ها پرداختند.

پژوهشگران با ادغام نتایج بررسی‌ها توانستند آنچه را که در سال ۲۱۰۰ به خاطر افزایش کربن رخ خواهد داد، مدل‌سازی کنند. آنها دریافتند که شاید پاییز بین سه تا شش روز زودتر از موعد رخ بدهد. “زونر” گفت: یافته‌ مهم ما همین تفاوت بزرگ در زمان رخ دادن پاییز نسبت به مدل‌های دیگر است.

آزمایش‌های این گروه پژوهشی نشان داد که افزایش سطح دی‌اکسید کربن، دما یا نور موجب می‌شوند که برگ‌ها در بهار و تابستان، بهره‌وری بیشتری داشته باشند و روند زوال آنها در پاییز سرعت بگیرد. زونر ادامه داد: به نظر می‌رسد که گیاهان این محدودیت داخلی را دارند که تا چه اندازه بهره‌وری داشته باشند.

اگرچه این پژوهش در اروپا انجام شده است اما “زونر” باور دارد که این نتایج در مورد درختان آمریکای شمالی و آسیا نیز صدق خواهند کرد.

این پژوهش در صورت اثبات، پیامدهای جهانی بسیاری به همراه خواهد داشت.

این پژوهش، در مجله “Science” به چاپ رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *