اخبار داغ

ایتالیا؛ رکوردار اسکار خارجی با یک مستند به میدان آمد

سینمای ایتالیا در تصمیمی غافلگیرکننده مستند «شب» ساخته «جانفرانکو رُزی» را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار ۲۰۲۱ برگزید. به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، انجمن تصاویر متحرک سینمای ایتالیا، مستند «شب» را از میان ۲۵ فیلم دیگر به عنوان نماینده سینمای ایتالیا در شاخه بهترین فیلم بین المللی (غیرانگلیسی زبان) جوایز […]

اشتراک گذاری
05 آذر 1399
50 بازدید
کد مطلب : 10396

سینمای ایتالیا در تصمیمی غافلگیرکننده مستند «شب» ساخته «جانفرانکو رُزی» را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار ۲۰۲۱ برگزید.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، انجمن تصاویر متحرک سینمای ایتالیا، مستند «شب» را از میان ۲۵ فیلم دیگر به عنوان نماینده سینمای ایتالیا در شاخه بهترین فیلم بین المللی (غیرانگلیسی زبان) جوایز اسکار برگزیده است.

«پینوکیو» ساخته جدید «کتئو گارونه» با بازی «روبرتو بنینی» و فیلم «زندگی پیش رو» ساخته «ادواردو پونتی» و بازی «سوفیا لورن» ستاره برنده اسکار همراه دیگر شانس های اصلی نمایندگی سینمای ایتالیا بودند و  بیشتر گمانه زنی ها حاکی از انتخاب فیلم «زندگی پیش رو» به عنوان نماینده ایتالیا در اسکار ۲۰۲۱ بود چرا که «سوفیا لورن» در این فیلم پس از ۱۱ سال به عرصه بازیگری بازگشته است.

بابک کریمی بازیگر ایرانی نیز در این فیلم ایفای نقش کرده است. 

«جانفرانکو رُزی» مستند «شب» را طی سه سال در کشورهای لبنان، عراق، منطقه کردستان و سوریه مقابل دوربین برده و مشابه سایر آثارش تصویری از زندگی مردمان عادی در مواجه با درگیری هاست. این مستند اولین نمایش جهانی خود را امسال و در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز تجربه کرد و پس از آن در جشنواره های تورنتو و نیویورک نیز به روی پرده رفت.

مستند «شب»

«رُزی» که خرس طلای برلین و شیر طلایی ونیز را با آثار مستندش کسب کرده و  از پرافتخارترین مستندسازان جهان است، در سال ۲۰۱۷ با مستند «آتش در دریا» که به بحران مهاجرت در اروپا پرداخته بود به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یافته بود. 

سینمای ایتالیا با کسب ۱۴ جایزه در بخش بهترین فیلم  غیرانگلیسی زبان، پرافتخارترین کشور در این عرصه است و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ با فیلم «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» موفق به کسب این جایزه شد و پیش از آن نیز «واکسی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۴۷)؛ «دزد دوچرخه» از «ویتوریو دسیکا» (۱۹۵۰ )؛ «دیوارهای مالاپاگا» ساخته «رنه کلمنت» (۱۹۵۱)؛ «استرادا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۷)؛ «شب‌های کابیریبا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۸)؛ «هشت‌ونیم» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۴)؛ «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی «ویتوریو دسیکا» (۱۹۶۵)؛ «بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن» به کارگردانی «الیو پتری» (۱۹۷۱)؛ «باغ خانواده فینتسی کونتینی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۷۲)؛ «آمارکورد» از «فدریکو فلینی» (۱۹۷۵)؛ «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»(۱۹۹۰)؛ «مدیترانه» از «گابریل سالواتوره» (۱۹۹۲)؛ «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی» (۱۹۹۹) است جایزه را برای ایتالیایی‌ها به ارمغان آورده بودند.

تاکنون بیش از ۷۰ کشور فیلم برگزیده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار به آکادمی معرفی کرده اند. سال گذشته، ۹۳ کشور در رقابت شاخه اسکار بین المللی حضور داشتند که در نهایت فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب جایزه شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ روز اول دسامبر (۱۱ آذرماه) اعلام شده است.

فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *