اخبار داغ

ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در مدیریت و عدم خودباوری است

حوزه/ مسئول کارگروه علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، مشکل مدیریتی و عدم خودباوری را به عنوان دو نکته مهم در ضعف امروز اقتصاد کشور بیان کرد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز حجت الاسلام قنبرزاده مسئول کارگروه علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در نشست مجازی بصیرتی تهذیبی با موضوع ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی و […]

اشتراک گذاری
01 آذر 1399
44 بازدید
کد مطلب : 9536

حوزه/ مسئول کارگروه علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، مشکل مدیریتی و عدم خودباوری را به عنوان دو نکته مهم در ضعف امروز اقتصاد کشور بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز حجت الاسلام قنبرزاده مسئول کارگروه علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در نشست مجازی بصیرتی تهذیبی با موضوع ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی و راهکار عملیاتی برون رفت از آن، گفت:  پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی است در حال حاضر حس می شود که یکی از بزرگترین چالش های کشور مسئله اقتصادی است.

وی افزود: باید به بحث سنگر اقتصادی در جنگ بزرگ اقتصادی بنگریم و اینکه متوجه باشیم که از کجا آسیب می خوریم، قطعا نمی توانیم به همین سادگی همه تصمیمات را اشتباه بدانیم و تصمیمات مسئولین را زیر سوال ببریم، بلکه باید نگاهی دقیق و عمیق به ریشه های مشکلات داشته باشیم.

مسئول کارگروه علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، تصریح کرد: بنده با تعابیری که امروز متاسفانه از جبهه خودی برای ترسیم وضعیت کشور استفاده می کنند، از جمله بدبختی مردم مخالفم. اگر کسی این بحث را مطرح کنه متوجه می شویم که از اقتصاد سررشته ای ندارد. این تعابیر باید به جا و شایسته به کار برود.


وی بیان کرد: دستاورد های انقلاب اسلامی را باید در چند حوزه مورد دقت قرارداد. باید ببنیم که وضعیت امروز ما با گذشته چگونه بوده است. در مقام مقایسه است که می توانیم پیشرفت کنیم و الان می بینیم که کنار تمام مشکلات اقتصادی چه پیشرفت هایی کرده ایم.

حجت الاسلام قنبرزاده، گفت: اینکه امروز پوشش ۹۰ درصدی باسوادان را در قیاس با ۴۰ درصد ابتدای انقلاب مقایسه می کنیم، بسیار افتخار آمیز است. وضعیت امروز روستاهای ایران نسبت به گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. حتی در اکثر کشور های توسعه یافته اصلا به روستا ها اهمیتی داده نمی شود. در گذشته تمام سرمایه ایران، نفت ایران بود ولی امروز وابستگی به نفت به ۵۰ درصد رسیده و به طور کل در جریان کلی اقتصاد پیشرفت کرده است.

وی اظهارکرد: شاهد این هستیم که در یکی دوسال اخیر کشور دچار مشکل جدی  شدیم که این مشکلات هر از چند گاهی پیش آمده است.  در این عرصه باید آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد. در آسیب شناسی نیز اول باید بر اساس دانش اقتصاد تحلیل شود. دوم اینکه بر اساس نظام اقتصادی اسلام مقایسه کنیم. سوم اینکه باید این امور را با اسنادی که در اسلام و انقلاب شده مثل قانون اساسی بسنجیم. در این بحث که اساس اقتصاد ما پایه های اسلامی کمتر دیده میشه و مقصر مسئولین ما هستن و تاسف بار است که مثلا در کتابی ۹۰ درصد صحبت های غربی هاست و ۱۰درصد به صورت پراکنده حرفی از اسلام آورده است.

حجت الاسلام قنبرزاده گفت: بنده آسیب شناسی خود را در بافت اسلامی و ناظر به مشکلات اساسی کشور مطرح می کنم. یکی از مشکلاتی که در اقتصاد ایران وجود دارد بحث تک بعدی بودن اقتصاد ایران است و تنوع تولید محصولات کم هست و باید تنوع محصولات تولیدی ما افزایش یابد و خودمان را از این خام فروشی نجات دهیم و این مواد اولیه را به محصولات متنوعی تبدیل کنیم و حتی اگر پول این خام فروشی وارد بشود مشکل دارد و در واقع هدر دادن مواد اولیه هست.

وی افزود: مشکل دوم نقص دانش است. تولیداتی که در دنیا وجود دارد نیازمند دانش است و نبود دانش یکی از مشکلات بزرگ است که به ما ضربه وارد می کند. حتی اگر دانشی هم رشد کرده باشد با این مشکل مواجه هستیم که این دانش در اقتصاد به کار گرفته نمی شود.  اگر ۲۰ سال پیش که رهبر پرچم دانش را بالا گرفته بود و در راستای آن حرکت می کردیم الان پیشرفت فوق العاده ای داشتیم.

کارشناس اقتصادبیان کرد: مشکل بعدی وابستگی است که در چند سطح است. اولین آن وابستگی مواد اولیه برای تولید محصول است. این مواد اولیه را در دوران تحریم نداریم و قسمتی از اقتصاد به مشکل میخوره. بخش دیگر در تکنولوژیست که کشور ما فاقد تولید محصول است و قسمتی دیگر وابستگی به دلار است.

وی با ذکر این مطلب که واردات مساله پایداری نیست، اظهارکرد: وابستگی به دلار از جمله بدترین این وابستگی ها است که هرچه واردات بزرگتر می شد وابستگی هم بزرگتر می شد. دشمن در تمام زمینه ها نتوانست با ایران مقابله کند و به همین دلیل روی نقطه ضعف ایران یعنی اقتصاد ایران ضربه وارد کرد.

این محقق ادامه داد: یکی از مشکلات ما در این زمینه ضعف مدیریتی است که مدیران، کار های خودشان را انجام نمی دهند و همین طور نشستند تا مشکل به وجود بیاد تا اینکه پیشگیری کنند.

وی مشکل دیگر را مشکل عدم روحیه جهادی و اعتماد به نفس انسان های منفعت طلب دانست و افزود: جمعیت می تواند عامل مهمی برای رشد کشور باشد، ولی استفاده خوبی از این جمعیت نمی کنیم. به دلیل ضعف در مدیریت، برنامه ریزی دقیق برای اولویت ها نداریم و معیار درستی وجود ندارد. در بومی سازی مدل ها هم این اولویت سازی انجام نمی شود.

مسئول کارگروه علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، بیان کرد: مجموعه این مشکلات که با ضعف مدیریت و عدم بومی سازی مدل ها و ترکیب نادرست مدل های نظام سرمایه داری و مدل و نظام اسلامی مشکلات اقتصادی ما را تشدید کرده است.

وی گفت: تفاوت اقتصاد اسلامی با غربی آن است که عموم مردم باید فعال و موثر باشند، ولی در نظام سرمایه داری عموم مردم استخدام سرمایه دار هستند و باید برای آنان کار کنند و روی این دقت نکردیم و اقتصاد را تغییر دادیم و شعار اسلام این است که نباید سرمایه دست سرمایه دار باشد و به ملت ضربه وارد کند. در اقتصاد اسلامی، ریشه همه چیز عدالت است که منجر به فقر اعضای جامعه نشود.

حجت الاسلام قنبرزاده با ذکر این مطلب که نتوانستیم در نظام اقتصاد اسلامی  در بخش اخلاق و دولت پیش برویم، یادآورشد: یکی از مشکلات این است که باید بدانیم دولت تولید کننده نیست، بلکه دولت مدیریت کننده است، ولی در مواقع ضروری مثل هسته ای تولید دولتی موردی ندارد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: آسیب هایی که در ایران لمس می کنیم شامل تصدی گری دولت، نظام استخدامی، مردمی شدن اقتصاد، رفع وابستگی، صورت نگرفتن مدیریت جهادی، عدم تبدیل دانش به اقتصاد  و تک بعدی تولیدات است. مردم باید در اقتصاد دست به کار شوند و نقش مهمتری ایفا کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *