اخبار داغ

در نظر گرفتن تسهیلات حمایتی برای زوجین نابارور در طرح جوانی جمعیت

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: در طرح جوانی جمعیت تسهیلاتی برای حمایت از زوجین نابارور ازجمله بیمه ناباروری و توسعه زیر ساخت های درمانی در نظر گرفته شده است. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز فاطمه قاسم پور در برنامه سیمای خانواده با توضیح در خصوص طرح جوانی جمعیت گفت: ما در جامعه مسئله مهمی […]

اشتراک گذاری
01 آذر 1399
73 بازدید
کد مطلب : 9503

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: در طرح جوانی جمعیت تسهیلاتی برای حمایت از زوجین نابارور ازجمله بیمه ناباروری و توسعه زیر ساخت های درمانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز فاطمه قاسم پور در برنامه سیمای خانواده با توضیح در خصوص طرح جوانی جمعیت گفت: ما در جامعه مسئله مهمی به نام فرزند آوری داریم اما در حال حاضر این امر با موانعی روبرو است. مجلس برای رفع این موانع و ارائه تسهیلات لازم به خانواده‌ها، طرح جوانی جمعیت را اصل ۸۵ کردیم.

وی با توضیح در خصوص اصل ۸۵ گفت: ما در مجلس یک فرایند داریم که ابتدا طرح‌های در مجلس اعلام وصول می‌شود سپس به کمیسیون‌های تخصصی سپرده و مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس بار دیگر برای مصوبه شدن به صحن مجلس بازمی‌گردد.

رئیس فراکسیون زنان عنوان کرد: در این طرح نیز طبق اصل ۸۵ صحن مجلس تمام اختیارات خود را به یک کمیسیون مشترک از کمیسیون‌های تخصصی اعطا کرد تا فرایند حمایت و تسهیل گری از خانواده ایرانی اجرایی شود.

قاسم پور افزود: این مصوبه و هفته پیش رخ داد و کمیسیون مشترک نیز تشکیل شده و کار در حال انجام است. متأسفانه نرخ جمعیت و فرزند آوری کشور کاهش یافته و به زیر رقم ۲ رسیده است. طبق پژوهش‌های اجتماعی خانواده ایرانی تمایل به فرزند آوری دارد اما مواردی ازجمله مشکلات اقتصادی موانع این امر هستند.

وی با بیان اینکه ما در مجلس وظیفه داریم موانع فرزندآوری را رفع کنیم، عنوان کرد: یکی از موانع موجود در تشکیل خانواده و فرزند آوری موضوعات اقتصادی است. همه ما می‌دانیم که شرایط جامعه در حال حاضر سخت است و تهیه پوشک، شیرخشک، هزینه‌های زایمان، مراقبت‌های بارداری و غیره مشکل است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه وضعیت اشتغال باید بهبود پیدا کند، ابراز داشت: متأسفانه نقش‌های اجتماعی و خانوادگی زنان شاغل با شرایط سختی مواجه است. یکی از مواردی که در این طرح مدنظر قرار گرفته موضوع ناباروری است چرا که این مشکل نیاز به حمایت دارد به علاوه در بحث فرزندآوری نیز یک تغییر سبک زندگی رخ داده و نیاز است که با انجام اقدامات فرهنگی تمایل خانواده‌های ایرانی به فرزندآوری و پدر و مادر شدن بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

قاسم پور با توضیح در خصوص برخی موارد طرح جوانی جمعیت عنوان کرد: در این طرح مواردی برای کمک به زنان شاغل، توجه به زوجین نابارور که تعداد آنها حدود ۳ میلیون نفر در کشور است، به نتیجه رساندن بیمه ناباروری، گسترش زیرساخت‌های ناباروری و تربیت کادر درمانی لازم در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ارتقا مرخصی زایمان، مرخصی شیردهی و دیگر مطالبات بانوان، کمک به کیفیت فرزند آوری و سبد تغذیه مادران دهک‌های پایین نیز ازجمله موارد مورد توجه در این طرح است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلاتی برای زنان خانه دار نیز خاطرنشان کرد: این طرح برای زنان خانه‌دار که بار عظیمی از فرزندآوری را به دوش دارند نیز تسهیلاتی را در نظر گرفته به همین منظور اعطای کارت‌های مادرانه با تسهیلات فرهنگی و اجتماعی به آنها لحاظ شده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های اجرای موارد این طرح در کشور وجود دارد یا خیر عنوان کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها در حال حاضر موجود است اما نیاز به کمک به اجرایی شدن آنها وجود دارد. از نقاط قوت این طرح ضمانتهای اجرایی آن است چرا که پیش‌تر نیز برای زنان شاغل و زوجین نابارور قوانینی را داشتیم اما اجرایی نشده بود اما در این طرح ضمانت‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

قاسم پور با توضیح در خصوص مفاد این طرح برای مادران شاغل نیز تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه‌ها مکلف به اجرای ۶ ماه مرخصی و مجاز به ۹ ماه مرخصی زایمان برای زنان هستند ما در این طرح ارتقا مرخصی زایمان به حداقل ۹ ماه و مکلف شدن دستگاه به اجرای آن، امکان عدم از دست دادن پست شغلی زنان با ارائه مصوبه به مجلس، بحث مهدکودک‌ها تعلق حقوق و مزایای مرخصی زایمان به مادران، استفاده از مرخصی‌های استعلاجی برای بیماری فرزند، تعلق ساعات شیردهی و غیره را در نظر گرفته‌ایم.

وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت طرح جوانی جمعیت ابراز داشت: این طرح در حال حاضر در فرآیند است و امیدواریم مصوب شود و پس از تصویب نیز فرایند قانونی شدن را طی کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *