اخبار داغ

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ به دو محقق زن رسید

امانوئل شارپنتیه، محقق فرانسوی و جنیفر دودنا، دانشمند آمریکایی به دلیل توسعه روش ویرایش ژنوم (مهندسی ژنوم) معروف به کریسپر یا «قیچی ژنتیکی»، برنده نوبل شیمی ۲۰۲۰ شدند. این تحقیقات نویدبخش بهبود بیماری‌های ژنتیکی است.کمیته نوبل گفت که این روش به این معنی است که محققان می‌توانند دی‌ان‌ای حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم‌ها را «با دقت […]

اشتراک گذاری
19 آبان 1399
111 بازدید
کد مطلب : 140911

امانوئل شارپنتیه، محقق فرانسوی و جنیفر دودنا، دانشمند آمریکایی به دلیل توسعه روش ویرایش ژنوم (مهندسی ژنوم) معروف به کریسپر یا «قیچی ژنتیکی»، برنده نوبل شیمی ۲۰۲۰ شدند. این تحقیقات نویدبخش بهبود بیماری‌های ژنتیکی است.
کمیته نوبل گفت که این روش به این معنی است که محققان می‌توانند دی‌ان‌ای حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم‌ها را «با دقت بسیار بالا» تغییر دهند.
قیچی ژنتیکی روشی است که از آن برای بریدن و جدا کردن یک ژن معیوب استفاده می‌شود.

کلیس گوستافسون، رئیس کمیته شیمی آکادمی نوبل گفت: «قدرت عظیمی در این ابزار ژنتیکی هست که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نه تنها انقلابی در علوم پایه ایجاد کرده است بلکه منجر به تولید محصولات نوآورانه شده است که در درمان‌های پیشگامانه پزشکی کاربرد خواهد داشت.»

قدرت عظیمی در این ابزار ژنتیکی هست که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نه تنها انقلابی در علوم پایه ایجاد کرده است بلکه منجر به تولید محصولات نوآورانه شده است.

وی اینگونه نتیجه گیری کرد: «هر ژنومی اکنون می‌تواند برای رفع آسیب ژنتیکی اصلاح شود.»
وی در عین حال تاکید کرد که قدرت عظیم این فن‌آوری به این معنی است که باید از آن با احتیاط بیشتری استفاده کنیم. وی افزود: «اما کاملا روشن است که این یک فن‌آوری است، روشی که فرصت‌های بزرگی را برای بشریت فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *