اخبار داغ

خانه های قدیمی تهران

در سراسر تهران خانه های قدیمی بسیاری وجود دارد که اکنون به تبدیل به میراث ملی و مکان های دیدنی شده اند. بیشتر این خانه ها به سبک معماری قاجار ساخته شده اند. یکی از معروف ترین خانه های به جای مانده از سبک قاجار در تهران، خانه دبیرالملک است. این خانه در قدیم متعلق […]

اشتراک گذاری
15 مهر 1399
69 بازدید
کد مطلب : 7373

در سراسر تهران خانه های قدیمی بسیاری وجود دارد که اکنون به تبدیل به میراث ملی و مکان های دیدنی شده اند. بیشتر این خانه ها به سبک معماری قاجار ساخته شده اند. یکی از معروف ترین خانه های به جای مانده از سبک قاجار در تهران، خانه دبیرالملک است. این خانه در قدیم متعلق به «میرزا محمد حسین خان فراهانی» بوده است. فراهانی در دوران قاجار مربی دستگاه مستوفی گری بوده است.

مستوفی های قاجار در واقع کسانی بودند که درآمدها و هزینه های دربار را بررسی کرده یا در واقع مسئولیت حساب و کتاب ها را بر عهده داشتند. مستوفی ها همچنین مسئول جمع آوری مالیات از بخش ها و اقشار مختلف نیز بودند و از مقام های مهم دربار قاجار محسوب می شدند.خانه دبیرالملک قدمتی ۱۴۰ ساله دارد و در اواسط دوران قاجار در محله «باغ امین» تهران بنا شده است. این خانه همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید است.

نیوشا دقیقی ماسوله

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *