اخبار داغ

ثبت رکوردی جدید در عملکرد اکتشافی شرکت ملی نفت

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رکوردی جدید در حفاری فاز ۱/۲ ۱۷ چاه‌های اکتشافی ثبت کرد. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، با توجه به قرارگیری اهداف اکتشافی پروژه رام-۱ در استان خوزستان در عمق عمودی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ متر، رشته جداری میانی […]

اشتراک گذاری
12 مهر 1399
44 بازدید
کد مطلب : 7030

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رکوردی جدید در حفاری فاز ۱/۲ ۱۷ چاه‌های اکتشافی ثبت کرد.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، با توجه به قرارگیری اهداف اکتشافی پروژه رام-۱ در استان خوزستان در عمق عمودی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ متر، رشته جداری میانی ۳/۸ ۱۳ اینچ این چاه در عمق ۳ هزار و ۴۷۳ متری با موفقیت طراحی، رانده و نصب شد. حفره فاز ۱/۲ ۱۷ اینچ این چاه با شرایط هیدرولیکی بسیار محدود و در سازندهای رسی و چسبنده آغاجاری، میشان و گچساران با حداکثر فشار کاری استند پایپ ۳ هزار پام حفاری شد و پس از بهسازی حفره در یک Round Trip با موفقیت رانده شد.

تاکنون در دنیا چنین رشته جداری عمیقی در چند چاه نفت و گاز و در آب‌های عمیق (آب‌های با عمق بیش از ۱۲۵ متر) رانده شده است. در ایران نیز تنها در چاه گلمهک-۱، جداری مشابه در عمق ۴ هزار و ۲۰۱ متری رانده شده بود که می‌توان عمق این جداری را در رتبه نخست قلمداد کرد.

 هم‌اکنون چاه رام-۱ با دکل حفاری ۲ هزار اسب بخار- ۳۱ فتح از شرکت ملی حفاری، برای دستیابی به اهداف اکتشافی و امید شنیدن خبرهای اکتشافی و ذخایر نفتی جدید در حال حفاری است.

از نکات بارز فاز ۱/۲ ۱۷ اینچ چاه رام-۱، استفاده از دستگاه حفاری با توان ۲ هزار اسب بخار و سیمان‌کاری یک مرحله‌ای جداری ۳/۸ ۱۳ اینچ است، عملیات جداری ۳/۸ ۱۳ اینچ چاه گلمهک-۱ با دکل ۳ هزار اسب بخار و سیمان‌کاری دو مرحله‌ای (که عملیاتی با ریسک پایین به‌ شمار می‌آید) صورت گرفته ‌بود. چاه‌های مشابه در دنیا با دستگاه‌های حفاری با توان بالای ۳ هزار اسب بخار، برای کاهش ریسک‌های مرتبط حفاری شده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *