اخبار داغ

فرهنگ و هنر ایران زمین – پالنگان

پالنگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. این روستا که دارای قدمتی پیش از اسلام با چشمه های پر آب است، در ابتدای اورامان کردستان قرار دارد و دارای خانه هایی با ساختار پلکانی، می باشد.پالنگان تا قبل از زمان هه لوخان اردلان (۹۹۵_۹۶۹) بوده است.نظر غالب اکثر مورخان […]

اشتراک گذاری
03 مهر 1399
61 بازدید
کد مطلب : 6187

پالنگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. این روستا که دارای قدمتی پیش از اسلام با چشمه های پر آب است، در ابتدای اورامان کردستان قرار دارد و دارای خانه هایی با ساختار پلکانی، می باشد.
پالنگان تا قبل از زمان هه لوخان اردلان (۹۹۵_۹۶۹) بوده است.نظر غالب اکثر مورخان بر مسقط الراس بودن پالنگان برای حکومت اردلان است و از زمان پیدایش این امارت در سال ۱۱۶۸ میلادی، تا زمان انتقال حکومتشان به حسن آباد سنندج در حدود سال ۱۶۰۰ میلادی، بمدت بیش از ۴۰۰ سال محل حکومت کدخدامنشی اردلان بوده است.
این ناحیه از مراکز مهم استان کردستان در دوره ی سلجوقی به بعد بوده است.
عمده محصولات تولیدی مردم این روستا، گندم، جو و انواع مواد لبنی است. گیوه بافی، جاجیم بافی و موج بافی از مهمترین صنایع دستی پالنگان محسوب می شود.
اسب سواری، گرزبازی، غل غلان، بارباران، کوشه کوشه و چاک چاک از بازی های محلی پالنگان است که در ایام غیر کاری مانند پاییز و زمستان در اکثر کوچه ها و چشم انداز های روستا برگزار می شود.

نیوشا دقیقی ماسوله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *