اخبار داغ

۲ انبار نفت بزرگ تهران به سامانه طرح کهاب تجهیز می‌شود

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اتصال ۲ انبار نفت مهم شمال شرق و ری تهران به سامانه طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) تا پایان امسال خبر داد. فرهاد عبدالله‌پور در این باره به خبرنگار تجهیز نیوز گفت: مجوز برون‌سپاری طرح تجهیز انبار نفت ری از شرکت […]

اشتراک گذاری
31 شهریور 1399
72 بازدید
کد مطلب : 5678

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اتصال ۲ انبار نفت مهم شمال شرق و ری تهران به سامانه طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) تا پایان امسال خبر داد.

فرهاد عبدالله‌پور در این باره به خبرنگار تجهیز نیوز گفت: مجوز برون‌سپاری طرح تجهیز انبار نفت ری از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دریافت شده است و مجوز اجرای طرح انبار نفت شمال شرق در قالب ‌EPC نیز هفته جاری دریافت می‌شود.

وی هزینه تجهیز دو انبار نفت مهم شهر تهران به سامانه تجهیزات طرح کهاب را در مجموع ۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: انبار نفت شمال غرب شهر تهران پیش از این (از چهار سال گذشته) به این سامانه مجهز شده بود و امیدواریم دو انبار دیگر شهر تهران نیز تا پایان سال به این سامانه مجهز شوند.

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با اجرای این طرح از ورود روزانه ۴ هزار مترمکعب بخار بنزین به هوا جلوگیری و روزانه حدود ۶ هزار لیتر بنزین استحصال خواهد شد.

عبدالله‌پور درباره وضعیت اجرای طرح کهاب در جایگاه‌های عرضه سوخت سطح کشور گفت: طرح کهاب شامل سه مرحله است که مرحله یک آن شامل لوله‌کشی از مخازن زیرزمینی تا محل تخلیه جایگاه‌های عرضه سوخت، در همه جایگاه‌های سراسر کشور اجرایی شده است.

وی افزود: مرحله دوم این طرح شامل بازیافت بخارات بنزین در خود جایگاه‌های عرضه سوخت و مرحله سه نیز شامل نصب دستگاه‌های استحصال بخارات بنزین در جایگاه‌هاست.

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هزینه تجهیز جایگاه‌ها به این سامانه را حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعلام و تأکید کرد: با توجه به بهره‌مندی جایگاه‌داران از کارمزد تشویقی و بنزین استحصال شده،  این هزینه ظرف دو تا سه سال و در جایگاه‌های پروفروش حتی تا ۶ ماه قابل بازگشت است.

عبدالله‌پور تصریح کرد: هر جایگاهی که به تجهیزات این طرح متصل شود، ۸۰ ریال به کارمزد توزیع هر لیتر فرآورده جایگاه‌دار افزوده می‌شود و افزون بر آن، بنزین استحصال‌شده نیز متعلق به خود جایگاه خواهد بود.

وی گفت: برآورد می‌شود که به‌طور میانگین با اجرای این طرح در جایگاه‌ها، مقدار بنزین استحصال‌شده برابر با ۷۰ لیتر بنزین از یک نفتکش‌ ۳۲ هزار لیتری است.

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: تکالیفی که به‌عهده وزارت نفت در حوزه توزیع بنزین و نفت گاز یورو ۴ بوده نیز انجام شده است.

عبدالله‌پور گفت: خوشبختانه اجرای این طرح که پیش از این با موانعی (از جمله بوروکراسی اداری در مرحله اعطای مجوزها و استقبال نکردن بخش خصوصی به‌دلیل هزینه سرمایه‌گذاری و نیز فراهم نبودن زیرساخت‌ها در جایگاه‌های قدیمی) روبه‌رو بود، سرعت گرفته و افزون بر آن، جریمه‌هایی از سوی سازمان محیط زیست و نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی (برداشت ۵۰ درصد از حق تبخیر) در صورت اجرا نشدن طرح در جایگاه‌ها در نظر گرفته شده است که امیدواریم با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته‌شده از جمله افزایش کارمزد، این طرح با استقبال خوبی از سوی جایگاه‌داران روبه‌رو شود.

وی یکی دیگر از موانع اجرای این طرح را تأمین تجهیزات موردنیاز برای اجرای آن در انبارها دانست و گفت: تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح در جایگاه‌ها هم‌اکنون به‌طور کامل در داخل کشور تولید می‌شود و در مورد تجهیزات موردنیاز اجرای آن در انبارها نیز خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت پروژه‌ای تحقیقاتی را به اجرا درآورده است که نمونه تولیدی آنها در یکی از جایگاه‌های سطح شهر تهران نصب شده و آزمایش خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن در ابعاد بزرگ‌تر در انبارهای نفت به‌کار گرفته می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *