اخبار داغ

اهمیت خط لوله نفت گوره به جاسک در بازدارندگی ژئوپلیتیک ایران

اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در یادداشتی با اشاره به احداث خط لوله انتقال نفت از گوره در استان بوشهر به جاسک در استان سیستان ‌و بلوچستان، به افزایش قدرت پاسخ‌گویی ایران به تهدیداتی از جنس حوادث اخیر در خجیر و نطنز پرداخته است. اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» معتقد است یکی از مهم‌ترین ملاحظات […]

اشتراک گذاری
31 شهریور 1399
77 بازدید
کد مطلب : 5634

اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در یادداشتی با اشاره به احداث خط لوله انتقال نفت از گوره در استان بوشهر به جاسک در استان سیستان ‌و بلوچستان، به افزایش قدرت پاسخ‌گویی ایران به تهدیداتی از جنس حوادث اخیر در خجیر و نطنز پرداخته است.

اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» معتقد است یکی از مهم‌ترین ملاحظات ایران در حفظ مبادلات انرژی از تنگه هرمز، امکان انتقال نفت خودش به مشتریانش بوده است. به‌ویژه چین که مهم‌ترین مشتری انرژی ایران است و اکنون نیز دو کشور درصدد عقد قراردادی راهبردی و طولانی‌مدت هستند.

نگارنده یادداشت معتقد است ایران پس از افتتاح مسیر زمینی، با خیالی آسوده‌تر می‌تواند امکان جلوگیری از عبور نفتکش‌های خریدار یا فروشنده دولت‌های رقیب از تنگه هرمز را مسدود کند، پیش‌تر نیز با توقیف یک نفتکش بریتانیایی در این محدوده دریایی توانست نفتکش گریس ۱ را از توقیف انگلستان آزاد کند.

این مقاله بیان می‌دارد که کاتالیزور مهم در این باره، رفع تحریم تسلیحاتی شورای امنیت است که می‌تواند زرادخانه موشک‌های ضدکشتی و توان رزمی قایق‌های تندرو در خلیج‌فارس و دریای عمان را به‌منظور بستن تنگه هرمز، به نحو مطلوبی تقویت کند.

به نظر می‌رسد با وجود ظرفیت‌های انسداد تنگه هرمز پس از افتتاح خط گوره به جاسک، همچنان ملاحظه واکنش دولت‌های هم‌سوتر مانند عمان و قطر و همچنین واکنش دولت‌های غربی و حتی روسیه به دلیل ارتباط نزدیک با دولت‌های حاشیه خلیج فارس وجود دارد. نکته‌ای که شاید سبب شود ایران امکان بهره‌مندی از این خط لوله را برای برخی دولت‌های نزدیک منطقه مانند عراق نیز فراهم کند. اما آنچه مشخص بوده افزایش قدرت بازدارندگی ایران با افتتاح این خط لوله است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *