اخبار داغ

کتاب “شبیه سازی تزریق آب هوشمند بر روی میزان بازیافت نفت” اثر “سعید حمیدی جلیانی؛ محمدعلی دهقان؛ سید فخرالدین طاهرزاده موسویان؛ مجید پاکزاد”

روش­های مختلف تزریق آب به مخازن هیدروکربوری فرآیند تزریق آب از جمله روش­های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی بوده که عدم آشنایی به کیفیت آب تزریقی و  همچنین مکانیسم­های رخ داده بین سیال تزریقی و نفت مخزن طی سیلاب­زنی باعث آسیب­های جبران ناپذیری به مخزن می­گردد [۲]. فرآیند تزریق آب به اعماق زمین، معمولا اهدف بهبود و […]

اشتراک گذاری
27 شهریور 1399
104 بازدید
کد مطلب : 5278

روش­های مختلف تزریق آب به مخازن هیدروکربوری

فرآیند تزریق آب از جمله روش­های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی بوده که عدم آشنایی به کیفیت آب تزریقی و  همچنین مکانیسم­های رخ داده بین سیال تزریقی و نفت مخزن طی سیلاب­زنی باعث آسیب­های جبران ناپذیری به مخزن می­گردد [۲].

فرآیند تزریق آب به اعماق زمین، معمولا اهدف بهبود و یا ازدیاد تولید صورت می‌گیرد. اهمیت مطالعه نوع تزریق آب از آنجا ناشی می­گردد که عدم آشنایی با مکانیسم تزریق آب و واکنش­های رخ داده بین آب تزریقی و سنگ و یا سیالات مخزن می‌تواند سبب آسیب­های جبران‌ناپذیری در مخزن شود تا اینکه سبب بهبود و یا ازدیاد برداشت نفت گردد [۲].

جهت عدم وقوع این آسیب­ها باید پارامترهایی نظیر شوری آب تزریقی، مواد جامد معلق همراه آب تزریقی، pH آب تزریقی و غیره برای آب تزریقی تعیین شده و در مطالعات صورت گرفته در فرآیندهای ازدیاد برداشت مدنظر قرار بگیرند [۲].

بسیاری از روش­های ازدیادبرداشت از مخازن هیدروکربوری بر پایه سیلاب­زنی آب می­باشند. به نحوی که در هر روش بر این مبنا، سیال پایه سیال تزریقی آب می­باشد.

به عنوان مثال در روش تزریق شیمیایی از آب به عنوان سیال حامل مواد شیمیایی مؤثر مانند پلیمر و یا سورفاکتانت بهره برده می­شود.

به نحوی که آب وظیفه انتقال ماده شیمیایی پلیمری و یا سورفکتانتی را به درون خلل و فرج مخزن بر عهده دارد [۳].

دلیل مطالعه کیفیت آب تزریقی در مخازن هیدروکربوری آن بوده که آب باید با شرایط سنگ و سیال مخزن سازگار بوده، و همچنین آب تزریقی نباید کیفیت مواد شیمیایی تزریقی محلول در خود را تغییر دهد تا راندمان تزریق پایین نیاید [۳].

سیلاب­زنی عادی

تزریق آب با شوری کم (آب هوشمند)

تزریق آب کربناته

سیلاب­زنی شیمیایی

سیلاب­زنی حرارتی

نوبت چاپ: اول
قیمت روی جلد: ۸۰۰۰۰۰ ریال (ارسال پستی رایگان)
جهت پاسخگویی به سؤالات و تهیه کتاب مربوطه می توانید از طریق گزینه خرید محصول و پل ارتباطی انتشارات عطران اقدام نمایید:

دفتر مرکزی انتشارات عطران:     66191000 -021
شماره تلگرام پشتیبانی (۲۴ ساعته):  09108172896

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *