اخبار داغ

معرفی کتاب مکانیزم های رسوب آسفالتین در محیط متخلخل به قلم مهندس سید فخرالدین طاهرزاده موسویان

آسفالتین و ماهیت آن نفت خام ترکیبی از ده‌ها هزار مولکول هیدروکربن می‌باشد و به دلیل همین ترکیب پیچیده‌ای که دارد بررسی خصوصیات آن با گونه‌های مولکولی به‌طور مجزا امکان پذیر نیست و آنالیز عنصری تنها اطلاعات محدودی در مورد ساختار نفت بیان می‌کند؛ بنابراین معمولاً از آنالیز گروهی هیدروکربن‌ها بهره گرفته می‌شود. نفت خام شامل ترکیبات سنگین […]

اشتراک گذاری
27 شهریور 1399
60 بازدید
کد مطلب : 5274

آسفالتین و ماهیت آن

نفت خام ترکیبی از ده‌ها هزار مولکول هیدروکربن می‌باشد و به دلیل همین ترکیب پیچیده‌ای که دارد بررسی خصوصیات آن با گونه‌های مولکولی به‌طور مجزا امکان پذیر نیست و آنالیز عنصری تنها اطلاعات محدودی در مورد ساختار نفت بیان می‌کند؛ بنابراین معمولاً از آنالیز گروهی هیدروکربن‌ها بهره گرفته می‌شود.

نفت خام شامل ترکیبات سنگین مختلفی همچون پارافین، رزین، واکس، آسفالتین و مرکاپتان است که در مقادیر و فرم‌های مختلفی حضور دارند.

بعضی از این ترکیبات سنگین در اثر نیروهای مختلفی رسوب می‌کنند و سبب بروز مشکلاتی در سنگ مخزن، چاه، خط لوله و دیگر تجهیزات فرآیندی می‌شوند.

آسفالتین نقش عمده‌ای در ایجاد این مشکلات دارد، اما نداشتن تعریف مشخصی از این ماده سبب شده است حل این مشکلات به‌کندی انجام شود.

یکی از آزمایش‌هایی که در آن نفت بر مبنای گروه‌های سازنده‌اش تقسیم بندی می‌شود آزمایش SARA است.

اشباع

آلیفاتیک ها یا هیدروکربن‌های اشباع، هیدروکربن‌های غیرقطبی خطی و یا شاخه دار هستند که پیوند دوگانه ندارند و شامل سیکلو آلکانها هم می‌شوند. از آنجایی که این دسته از هیدروکربن‌ها سبک‌ترین جزء نفت خام هستند، نسبت آن‌ها در نفت خام، با افزایش وزن مولکولی کم می‌شود.

واکس یکی از زیر مجموعه‌های مواد اشباع است که شامل آلکانهای خطی C۲۰-C۳۰ می‌باشد. ترکیبات واکس به‌صورت جامد در دماهای پایین رسوب می‌کنند.

معمولاً با افزایش دما می‌توان دوباره آن‌ها را مایع کرد و در دماهای ۱۱۰-۱۰۰ درجه فارنهایت ذوب می‌شوند.

نوبت چاپ: اول
قیمت روی جلد: ۶۰۰۰۰۰ ریال (ارسال پستی رایگان)
جهت پاسخگویی به سؤالات و تهیه کتاب مربوطه می توانید از طریق گزینه خرید محصول و پل ارتباطی انتشارات عطران اقدام نمایید:

دفتر مرکزی انتشارات عطران:     66191000 -021
شماره تلگرام پشتیبانی (۲۴ ساعته):  09108172896

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *