اخبار داغ

۲۳ دبیرکل اوپک؛ از ایران تا نیجریه

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در طول حیات ۶۰ ساله خود تاکنون ۲۳ دبیرکل و در یک برهه زمانی دو سرپرست نیز داشته است. دبیرکل اوپک ازسوی وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان و با تصویب در نشست‌های وزارتی تعیین می‌شود، بالاترین مرجع اجرایی دبیرخانه اوپک باید فردی از کشورهای عضو این سازمان باشد، دوره […]

اشتراک گذاری
25 شهریور 1399
49 بازدید
کد مطلب : 5038

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در طول حیات ۶۰ ساله خود تاکنون ۲۳ دبیرکل و در یک برهه زمانی دو سرپرست نیز داشته است. دبیرکل اوپک ازسوی وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان و با تصویب در نشست‌های وزارتی تعیین می‌شود، بالاترین مرجع اجرایی دبیرخانه اوپک باید فردی از کشورهای عضو این سازمان باشد، دوره دبیرکلی سه ساله است و برای یک دوره سه‌ساله دیگر با تصویب وزیران نفت و انرژی نیز قابل تمدید خواهد بود.

دبیرکل اوپک در سمت مدیر اجرایی دبیرخانه با همکاری شورای نمایندگان کشورهای عضو در هیئت‌ عامل، امور اجرایی این سازمان را به‌عهده دارد. اوپک در طول حیات ۶۰ ساله خود، تاکنون حضور ۲۳ دبیرکل را تجربه کرده است و در طول ۶ دهه فعالیت این سازمان در یک برهه زمانی در غیاب این مقام اجرایی، پنج رئیس کنفرانس اوپک به‌عنوان سرپرست در دبیرخانه بالاترین سمت اجرایی را به‌عهده داشتند.

فواد روحانی از ایران در سال ۱۹۶۱میلادی، یک سال پس از تأسیس اوپک در سال۱۹۶۰ میلادی، به‌عنوان نخستین دبیرکل اوپک انتخاب شد و محمد سانوسی بارکیندو از ژوئن ۲۰۱۶ تاکنون به‌عنوان بیست‌وسومین دبیرکل اوپک نیز عهده‌دار این سمت است. بارکیندو اهل نیجریه است.

فواد روحانی

فواد روحانی در سال ۱۹۰۷ میلادی (یکم آبان‌ماه ۱۲۸۵) در تهران چشم به جهان گشود. وی مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه لندن دریافت کرد و در سال ۱۹۶۱ میلادی عنوان نخستین دبیرکل اوپک را به خود اختصاص داد و تا سال ۱۹۶۴ میلادی در این سمت انجام وظیفه ‌کرد.

عبدالرحمان البزاز

عبدالرحمان البزاز در ۲۰ فوریه ۱۹۱۳ میلادی در شهر بغداد پایتخت عراق به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات عالیه در دانشگاه بغداد و کینگز کالج لندن موفق به کسب مدرک دکترای حقوق شد. وی از سال ۱۹۶۴ میلادی به مدت یک سال دبیرکل اوپک بود.

اشرف لطفی

اشرف لطفی از کویت متولد سال ۱۹۱۹ میلادی در جفا فلسطین، مدرک لیسانس خود را از کالج صفاد فلسطین گرفته است. لطفی در سال ۱۹۶۵ به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد و به مدت یک سال در این سمت خدمت کرد.

محمد صالح جوخدار

محمد صالح جوخدار سال ۱۹۳۲ میلادی در جده عربستان چشم به جهان گشود. وی تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه‌های کالیفرنیا و کالیفرنیای جنوبی آمریکا به پایان رساند. این مقام عربستانی در سال ۱۹۶۷ به مدت یک سال دبیرکل اوپک بود.

فرانسیسکو آر. پارا

فرانسیسکو آر.پارا متولد۳۰ اوت سال ۱۹۲۹ میلادی در کاراکاس ونزوئلا، مدرک لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی در سال ۱۹۶۶ از مؤسسه مطالعات بین‌المللی ژنو سوئیس دریافت کرد. آر.پارا سال ۱۹۶۸ به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد.

الریچ سانجر

الریچ سانجر متولد ۱۴ ژانویه سال ۱۹۲۷ میلادی در گورنتالو اندونزی مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه بن آلمان گرفت. وی در سال ۱۹۶۹ میلادی به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد و به مدت یک سال در این سمت خدمت کرد.

عمر البدری

عمر البدری از لیبی متولد سال ۱۹۳۷ میلادی، لیسانس رشته اقتصاد و علوم سیاسی خود را از دانشگاه دوبلین ایرلند دریافت کرده بود. وی در سال ۱۹۷۰ میلادی به‌مدت یک سال به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد.

ندیم پاچاچی

دکتر ندیم پاچاچی ۱۸ مارس سال ۱۹۱۴ میلادی در بغداد چشم به جهان گشود. وی تحصیلات خود در سطوح فوق‌لیسانس و دکترا را در امپریال کالج لندن گذراند. ندیم پاچاچی نیز از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ میلادی دبیرکل اوپک بود.

عبدالرحمان خنه

عبدالرحمان خنه متولد ششم مارس سال ۱۹۳۱ میلادی در کولو الجزایر مدرک دکترای داروسازی خود را در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه الجزیره الجزایر دریافت کرد. وی در سال ۱۹۷۳ میلادی به سمت دبیرکل اوپک انتخاب شد و به‌مدت یک سال در این جایگاه انجام وظیفه کرد.

ام.او فید

ام.او فید در ۳۱ مارس سال ۱۹۲۶ میلادی در اونادو نیجریه به دنیا آمد، وی دوران تحصیلات خود را در کالج دولتی ایبادان دانشکده معادن، دانشگاه اکستر و کالج امپریال علوم و فناوری دانشگاه لندن گذراند. فید سال ۱۹۷۵ به‌عنوان دبیرکل اوپک انتخاب شد.

علی ام. جیده

علی ام.جیده از قطر متولد ۱۹۴۱ دوحه مدرک لیسانس اقتصاد و فوق‌لیسانس در رشته اقتصاد نفت را از دانشگاه لندن دریافت کرد. وی در سال ۱۹۷۷ میلادی به مدت یک سال سکان هدایت دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت را عهده‌دار بود..

رنه جی.اورتیز

رنه جی.اورتیز از اکوادور متولد ۳۱ دسامبر ۱۹۴۱ میلادی کیتو، پایتخت اکوادور، مدرک فوق‌لیسانس خود را در سال ۱۹۷۱ میلادی از دانشگاه میامی در ایالت فلوریدا آمریکا گرفت. اورتیز از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ میلادی به مدت سه سال دبیرکل اوپک بوده است.

مارک اس.نان نگوئما

مارک اس.نان نگوئما ۱۳ آوریل سال ۱۹۳۴ در لامبارن گابن به دنیا آمد. وی با مدرک دکترای دانشکده حقوق و اقتصاد دانشگاه پاریس، در سال ۱۹۸۱ میلادی به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد و تا سال ۱۹۸۳ میلادی در این پست حضور داشت.

منان سعید عطیبه

منان سعید عطیبه متولد مه سال ۱۹۴۶ میلادی در ابوظبی، موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه قاهره شد. عطیبه سال ۱۹۸۳ میلادی به ریاست اوپک رسید، اما به دلیل بعضی از مشکلات، در شصت و هشتمین نشست عادی تا زمان تعیین وضع انتصاب دبیرکل، سرپرستی دبیرخانه را هم به‌عهده گرفت.

کمال حسن معقور

کمال حسن معقور متولد سال ۱۹۳۵ لیبی دوران تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه قاهره فرانسه گذراند. وی سال ۱۹۸۴ رئیس اوپک شد و در نبود دبیرکل، اعضای اوپک در شصت و نهمین نشست عادی این سازمان رئیس اوپک را تا انتخاب دبیرکل به سرپرستی این سمت منصوب کردند.

سوبراتو

سوبراتو ۱۹ سپتامبر ۱۹۲۸ در سوراکارتا اندونزی به دنیا آمد. وی دکترای خود را سال ۱۹۵۸ از دانشگاه اندونزی گرفت. وی سال ۱۹۸۴ رئیس دوره‌ای اوپک شد و در هفتاد و یکمین نشست وزارتی از سوی اعضا به سمت سرپرستی دبیرخانه اوپک به مدت یکسال منصوب شد.

آرتورو هرناندز گریسانتی

آرتورو هرناندز گریسانتی متولد چهارم اوت ۱۹۲۸ میلادی در ریو کارائیب در ایالت سوکر ونزوئلا، مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی خود را از دانشگاه مرکزی ونزوئلا دریافت کرد. وی در نشست هفتاد و ششم وزیران نفت و انرژی  این سازمان  در سال ۱۹۸۶ تا مشخص شدن سمت دبیرکل اوپک سرپرستی دبیرخانه را عهده‌دار شد.

الحاجی ریلوانو لقمان

الحاجی ریلوانو لقمان، ‌نیجریه‌ای و متولد ۱۹۳۸ میلادی است. وی از ژوئیه ۱۹۸۶ تا ژوئن ۱۹۸۸ به ریاست اوپک انتخاب شد و همزمان عهده دار مسئولیت دبیر کل اوپک را نیز عهده‌دار بود. 

سوبراتو

دکتر سوبراتو پس از گذشت پنج سال (۱۹۸۸-۱۹۸۳) و بلاتکلیفی سمت دبیر کل اوپک در سال ۱۹۸۸ به سمت دبیر کل اوپک منصوب شد. دوره دبیر کلی وی برای سه سال دیگر نیز تمدید شد، به طوری که وی تا سال ۱۹۹۴ در این پست انجام وظیفه می کرد.

عبدالله سالم البدری

عبدالله سالم البدری از لیبی متولد ۲۵ مه ۱۹۴۰ میلادی در شهر قامینیس مدرک لیسانس حسابداری خود را از دانشگاه فلوریدای جنوبی آمریکا دریافت کرد. البدری در سال ۱۹۹۴ میلادی به سمت دبیرکل اوپک منصوب شد.

لقمان
دکتر ریلوانو لقمان از نیجریه پس از یک دوره ریاست اوپک از ژوئیه ۱۹۸۶ تا ژوئن ۱۹۸۸ به کشورش بازگشت. او سال  ۱۹۵۵ بار دیگر به اوپک بازگشت و از این سال تا ۲۰۰۰ بعنوان دبیرکل در این سازمان انجام وظیفه کرد.

علی رودریگز آرکوئه

علی رودریگز آرکوئه نهم سپتامبر ۱۹۷۳ میلادی در شهر اجیدو ایالت مریدا ونزوئلا چشم به جهان گشود، وی در دانشکده حقوق دانشگاه مرکزی ونزوئلا و دانشکده اقتصاد دانشگاه لوس آندس به تحصیل پرداخت. وی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ در سمت دبیرکل خدمت می‌کرد.

آلوارو سیلوا کالدرون

آلوارو سیلوا کالدرون، متولد سال ۱۹۲۹ بود. وی مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی خود را در سال ۱۹۵۶ میلادی از دانشگاه مرکزی ونزوئلا دریافت کرد. کالدرون در سال ۲۰۰۲ میلادی به سمت دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت منصوب شد.

پورنومو یوسجیانتورو

پورنومو یوسجیانتورو در ۱۶ ژوئن سال ۱۹۵۱ میلادی در سمارانگ اندونزی به دنیا آمد. وی دکترای رشته اقتصاد منابع را از دانشکده معادن کلرادو آمریکا دریافت کرد. وی در سال ۲۰۰۴ میلادی هم‌زمان با سمت رئیس اوپک، دبیرکلی را نیز به‌عهده داشت.

شیخ احمد فهد الاحمد الصباح

شیخ احمد فهد الاحمد الصباح از کویت متولد ۱۲ اوت ۱۹۶۳ در لبنان به دنیا آمد. وی مدرک لیسانس علوم سیاسی خود را از دانشگاه کویت دریافت کرده است. وی در سال ۲۰۰۵ به سمت رئیس و دبیرکل اوپک انتخاب شد.

ادموند مادئوا به داکورا

دکتر ادموند مادئوا به داکورا متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۴۳ در شهر نمبه ایالت بایلسا نیجریه لیسانس خود را در رشته زمین‌شناسی از امپریال کالج لندن دریافت کرد. داکورا در سال ۲۰۰۶ به سمت ریاست اوپک و دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت رسید.

عبدالله سالم البدری

عبدالله سالم البدری، لیبیایی که در سال ۱۹۴۴ سمت دبیرکلی اوپک را عهده دار بود بار دیگر البدری از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۶ در سمت دبیرکل اوپک انجام وظیفه کرد.

محمد سانوسی بارکیندو

محمد سانوسی بارکیندو سیاستمدار اهل نیجریه متولد سال ۱۹۴۴ میلادی است، وی در سال ۱۹۸۱ میلادی موفق به دریافت لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه احمدو بلو در شهر زاریا نیجریه شد، وی همچنین دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد نفت از دانشگاه آکسفورد انگلیس و دکترای افتخاری علوم از دانشگاه فناوری مادبیو آداما نیجریه است. وی در دوم ژوئن ۲۰۱۶ به‌عنوان بیست‌وسومین دبیرکل اوپک انتخاب شد. وی هم‌اکنون عهده‌دار این سمت است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *