اخبار داغ

دستاورد جدید شرکت آب و فاضلاب اهواز در تولید پمپ لجن کش هیدرولیکی

محققان شرکت آب و فاضلاب اهواز با مشارکت “شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار” از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان خوزستان و فعال در حوزه ساخت و تولید انواع قطعات و تجهیزات صنعتی موفق به ساخت و تولید پمپ هیدرولیک قابل نصب بر روی تجهیزات مکانیکی از جمله بکهول و […]

اشتراک گذاری
25 شهریور 1399
175 بازدید
کد مطلب : 5061

محققان شرکت آب و فاضلاب اهواز با مشارکت “شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار” از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان خوزستان و فعال در حوزه ساخت و تولید انواع قطعات و تجهیزات صنعتی موفق به ساخت و تولید پمپ هیدرولیک قابل نصب بر روی تجهیزات مکانیکی از جمله بکهول و بیل مکانیکی شدند که قابلیت  استفاده در صنایع نفت، گاز ، پتروشیمی و  آب و فاضلاب را دارد .

به گزارش سرویس علم و فناوری پایگاه خبری تجهیز نیوز ، مهندس روح اله عزیزی  مدیر عامل شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار با بیان اینکه  گسترش روز افزون صنایع و پیچیده ­تر شدن آنها در بخش­ های مختلف نیاز به استفاده از دستگاه ­های پیشرفته ­تر در اصطلاح High Tech بیشتر احساس می شود، اظهار داشت: این دستگاه یکی از این نوع دستگاه ها، و در عین حال بشدت مورد نیاز در تصفیه خانه های آب و فاضلاب است.

مهندس عزیزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تجهیز نیوز گفت : متخصصان شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار با توجه به نیاز کشور و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید برآن شدند تا با تکیه بر دانش و استعداد متخصصان داخلی، از نیاز های بازارهای خارجی کاسته و قدمی در راستای اقتصاد مقاومتی بردارند، بدین منظور اقدام به ساخت این دستگاه نمودند.

سید فخرالدین طاهرزاده موسویان مدیر تحقیق و توسعه شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار و مجری طرح با اشاره به این که ساخت این دستگاه بر اساس نیاز شرکت آب و فاضلاب اهواز و در طی یک طرح پژوهشی اجرا شده و با موفقیت تست عملکردی خود را گذرانده است ، ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به منابع آب شرب ، حفظ، انتقال و نگهداری از منابع آب اهمیت بسزایی پیدا نموده است . روش انتقال آب از طریق خطوط لوله با توجه به نقاط مثبت بی شمار دارای نقاط ضعفی از لحاظ نشتی ، شکستگی، هدر رفت آب و آلودگی نیز می باشد . در هنگام شکستگی خطوط لوله استفاده از تجهیزات مکانیکی همچون بیل مکانیکی ، بکهول جهت حفاری زمین و رسیدن به محل شکستگی و دیگر تجهیزات تخلیه آب همچون پمپ های خود مکش دارای دیزل ژنراتور و یا الکتروپمپ های لجن کش کاربردی بوده است . در شرکت های آب و فاضلاب با توجه به هزینه های بالای اکیپ های عملیاتی در استفاده از این تجهیزات لازم بود تحقیقات میدانی و بررسی های دقیقی در خصوص تسریع روند عملیات در این گونه از حوادث صورت گیرد تا در هنگام وقوع چنین حوادثی علاوه بر کاهش هزینه های عملیاتی سرعت اجرای کار نیز افزایش یابد . در این طرح که با مشارکت شرکت آب و فاضلاب اهواز اجرا گردید با مطالعه ساختار انواع پمپ ها و مقایسه عملکرد آن ها به طراحی و ساخت پمپ های لجن کش هیدرولیکی قابل نصب بر روی دستگاه های هیدرولیکی همچون بکهول جهت تبدیل آن به یک وسیله چند منظوره حفاری و بررسی عملکرد آن پرداخته و میزان صرفه جویی در زمان،هزینه و کاهش خسارات احتمالی مورد مطالعه قرار گرفته است .

مدیر تحقیق و توسعه شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار یادآور شد: این طرح با همکاری شرکت آب و فاضلاب اهواز در مدت زمان سه ماه صورت گرفت و نتایج موفقیت آمیزی داشت که مهمترین آن کاهش هزینه های عملیاتی در عملیات های ترمیم  شکستگی لوله های آب و فاضلاب است .

وی در ادامه به دستاوردهای ساخت این دستگاه  اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین دستاورد ساخت این دستگاه، خودکفایی در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور در شرایط ظالمانه تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی است که نشان از توانمندی محققان خوزستانی در عرصه های علم و فناوری است .

وی تصریح کرد: با توجه به عمر بالای خطوط لوله آب و فاضلاب در بسیاری از نقاط کشور و تعداد شکستگی های فراوان رخ داده در سال های اخیر و نیاز به تجهیزات حفاری و پمپاژ با بررسی های دقیق علمی اهمیت استفاده از این دستگاه و نصب آن بر روی ماشین آلات حفاری همچون بکهول به خوبی روشن و نمایان است و با نصب این دستگاه بر روی این ماشین آلات ضمن استفاده از آن در مواردی همچون شرایط بحرانی و در زمان قطعی برق می توان استفاده از دیزل ژنراتور های سیار و گازوئیلی و استفاده از پمپ های خود مکش را حذف  و با تبدیل نمودن دستگاه به یک وسیله چند منظوره هزینه های عملیاتی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد .

مهندس روح اله عزیزی مدیر عامل شرکت فنی و مهندسی محور ماشین دوار  دیگر نتایج حاصله از این پروژه را به شرح ذیل نام برد :

۱-رسیدن به دانش بومی و تکنولوژی ساخت انواع تجهیزات پمپاژ

۲-صرفه جویی در هزینه های ارزی جهت خرید تجهیزات پمپاژ

۳-سرعت بخشیدن به فرآیند های عملیاتی جهت افزایش رضایت مشتریان در مواقع بحرانی و فورس ماژور

۴-استفاده بهینه از ماشین آلات و تجهیزات فعلی و تبدیل آن ها به تجهیزات موثر

ایشان در پایان ضمن قدردانی از حمایت های پارک علم و فناوری استان خوزستان و شرکت آب و فاضلاب اهواز ابراز امیدواری کرد شرکت محور ماشین دوار در زمینه تحقیق و توسعه تا رسیدن به خودکفایی محصولات و قطعات تمام توان خود را در این حوزه بکار خواهد گرفت تا الگویی برای دیگر شرکت ها در این استان جهت توسعه اقتصادی باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *