اخبار داغ

معضل گره فروبسته دفن زباله در ایذه به دست کی باید باز می گردد

حدود ۱۴ ماه از انتقال جایگاه دفن زباله شهر ایذه از روستای راسفند به کوره‌های قدیمی کنار قبرستان می‌گذرد، جایگاهی که قرار بود موقتی و چند ماهه باشد ولی با گذشت این مدت این معضل همچنان بدون تعیین تکلیف به قوت خود باقی مانده است. دفن غیر بهداشتی زباله یکی از مهمترین معضلات شهرستان ایذه است که بیش […]

اشتراک گذاری
19 شهریور 1399
128 بازدید
کد مطلب : 4720

حدود ۱۴ ماه از انتقال جایگاه دفن زباله شهر ایذه از روستای راسفند به کوره‌های قدیمی کنار قبرستان می‌گذرد، جایگاهی که قرار بود موقتی و چند ماهه باشد ولی با گذشت این مدت این معضل همچنان بدون تعیین تکلیف به قوت خود باقی مانده است.

دفن غیر بهداشتی زباله یکی از مهمترین معضلات شهرستان ایذه است که بیش از ۳۰ سال است بدون راهکار اساسی از روی میز یک تیم مدیریتی به میز تیم دیگر دست به دست می‌شود.

از حدود ۳۰ سال پیش تا ابتدای تیرماه سال گذشته، زباله‌های شهری ایذه به نحوی کاملا غیراصولی در کنار روستای راسفند رهاسازی و سپس سوزانده می‌شد.

در این مدت بیش از ۱۵ شهردار و ۲۰ فرماندار به ایذه آمدند و پس از مدتی صندلی خود را ترک کردند اما معضل دفع زباله شهر ایذه همچنان حل نشده باقی مانده است .

در این مدت طرح‌های زیادی مطرح شد اما در حد حرف باقی ماند و جامه عمل نپوشید ، سایت دفع زباله راسفند بهسازی نشد تا اینکه مردم این منطقه پس از شکایت‌های مختلف در دستگاه قضایی، تیرماه ۹۸ از تخلیه زباله در این سایت جلوگیری کردند!

این اتفاق در زمانی افتاد که غلامحسین اسدی، شهردار ایذه در دوران سه ماهه‌ی تعلیق به سر می‌برد و شهرداری با سرپرستی صالح کیانی اداره می‌شد.

در این زمان و به دلیل اعتراضات اهالی روستای راسفند ‌و جلوگیری‌ آنها از حمل زباله به سایت لاپهن، چهار روز زباله‌های شهر ایذه جمع‌آوری نشد و کوچه و خیابان‌های این شهر مملو از زباله شده بود.

به همین دلیل و در جلسه شورای تامین شهرستان مقرر شد زباله‌ها تا تعیین تکلیف سایت دفع زباله و به صورت موقت در کنار کوره‌های قدیمی شهر ایذه در کنار قبرستان روضه الزهرا و در مجاورت این شهر تخلیه شوند.

اکنون حدود ۱۴ ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز این مهلت کوتاه برای دفع موقت به پایان نرسیده‌است و روزانه چند ده تن زباله در این مکان تخلیه می‌شود.

نبود یک اراده جدی برای ساماندهی زباله ایذه 

شهردار ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود ۳۰ سال زباله‌های شهر ایذه به صورت غیر اصولی در منطقه لاپهن در ۲ کیلومتری راسفند دفن می‌شدند، ما از بدو شروع به کار، به دنبال ساماندهی وضعیت این سایت بودیم.

غلامحسین اسدی ادامه داد: دیوارهای پیش‌ساخته برای حصارکشی اطراف این سایت نیز به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال خریداری شد اما متاسفانه در دوره سه ماهه که به دلیل شرایط پیش آمده بنده در دوران تعلیق بودم، همه چیز به هم ریخت و مکان فعلی برای دفع زباله انتخاب شد.

وی افزود: مجموعه شهرداری به هیچ وجه با دفع زباله در محل کوره‌های قدیمی ایذه موافق نیست، در این مدت نیز ما تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این وضعیت انجام داده‌ایم اما متاسفانه عزمی برای این کار در سطح شهرستان و استان جزم نیست.

شهردار ایذه با انتقاد از عدم همکاری ارگان‌ها در ساماندهی این وضعیت گفت: به عنوان مثال شبکه بهداشت و درمان ایذه به عنوان متولی سلامت مردم علاوه بر عدم همکاری، زباله‌های بیمارستانی خود را نیز در محل کوره‌ها رهاسازی می‌کند.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند، وزارت کشور متولی جانمایی سایت دفع زباله است و فرمانداری زیرمجموعه وزارت کشور در شهرستان باید این وظیفه را به انجام برساند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است‌.

شهردار ایذه درباره جانمایی سایت دفع زباله در منطقه رمه‌چر و حوادث بعد از آن نیز گفت: با بررسی‌های کارشناسی، یک محل برای ایجاد سایت اصولی دفع زباله انتخاب شد و موافقت‌های اولیه را هم بدست آورد اما به دلیل حواشی به وجود آمده، این کار به سرانجام نرسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسوولان برای عدم همکاری با شهرداری اظهار داشت: متاسفانه برخی مدیران فقط زمان می‌خرند که دوره مدیریت آنها تمام شود و اتفاق خاصی رخ ندهد و با این دید که کار در دوره‌های بعد انجام خواهد شد همکاری نمی کنند، مردم بدانند که شهرداری در این زمینه کاملا تنهاست.

اسدی افزود: ما می‌دانیم که مکان فعلی دفع زباله در کوره‌های قدیمی شهر ایذه اصلا مناسب نیست و مطمئنا اگر در زمان مدیریت من در شهرداری این جلسات برگزار می‌شد، قطعا با دفع زباله در این مکان موافقت نمی‌کردم زیرا چند چاه در این محل وجود دارد و نفوذ شیرابه به درون آب می‌تواند سلامت مردم ایذه را تحت الشعاع قرار دهد.

لزوم رعایت طرح جامع مدیریت پسماند در ایذه

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه درباره مشکل سایت دفع زباله ایذه گفت: واقعیت این است که حل این مشکل از عهده مسوولان شهرستانی خارج شده‌است و برای رفع آن به کمک مدیران استانی نیاز است.

احمد امیری اضافه کرد: در آخرین جلسه مدیریت پسماند استانداردی خوزستان مقرر شد مدیران کل امور شهری و امور روستایی سفری به ایذه داشته باشند و تمام ابعاد این مشکل را بررسی کنند.

وی از انجام نشدن این سفر تاکنون خبر داد و تصریح کرد: مردم ایذه از وضعیت کنونی دفع زباله رضایت ندارد و امیدواریم این مسوولان هرچه زودتر به ایذه سفر کرده و مقدمات حل مشکلات حوزه دفع زباله ایذه را فراهم کنند.

امیری افزود: تیر سال گذشته با تصمیم شورای تامین قرار شد که زباله‌های ایذه برای مدتی موقت در کوره‌های کنار قبرستان روضه الزهرا دفن شوند اما این مکان هیچ مجوز زیست محیطی ندارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با بیان اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی اجرای قانون مدیریت پسماند در این شهرستان است تاکید کرد: با اجرای این قانون، ایذه از وضعیت فعلی خارج شده و فشارها نیز از روی ادارات متولی برداشته خواهد شد.

دفن زباله یک بحران جدی برای ایذه ایجاد کرده‌است

مدیر شبکه بهداشت و درمان ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت نابهنجار دفن زباله در کنار قبرستان روضه‌الزهرا گفت: این معضل فقط با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول برطرف خواهد شد، مردم این منطقه نیز از بوی بد زباله‌ها به ستوه آمده‌اند.

حسین شاهولی ادامه داد: ما تمام زباله‌های بیمارستان را پس از امحا و بی‌خطر سازی، با رعایت تمام نکات مانند حفر زمین و آهک پاشی در محلی که شهرداری برایمان در نظر گرفته دفن می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در جلسه‌ای که در ایذه برگزار شد بر عدم جمع‌آوری زباله‌های مطب‌ها و درمانگاه‌های شخصی و امحای آنها توسط شبکه بهداشت و بیمارستان تاکید  کرد که البته کاملا هم به حق و قانونی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ایذه با بیان اینکه از آن روز به بعد ما زباله‌های مراکز خصوصی را جمع آوری نکرده‌ایم تصریح کرد: مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی درآمد دارند و باید با همکاری شهرداری نسبت به امحا و دفن زباله های خود اقدام کنند.

تهدید سلامت مردم بخاطر نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی 

یک شهروند ایذه‌ای در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما سالها با آلودگی محیط زیست اطراف سایت راسفند روبرو بودیم و هم‌اینک با یک اشتباه بزرگتر، منطقه کوره‌های آجرپزی ایذه را در معرض آسیب‌های زیست محیطی قرار داده‌اند.

وی افزود: این منطقه درست جایی است که شیرآبه‌ها وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و با کوچک‌ترین وزش بادی مناطق مسکونی و شهروندان ایذه‌ای در تسخیر دود و آلودگی قرار می‌گیرند، این معضل ۱۴ ماهه شده‌است.

محمد مقصودی تأکید کرد: این منطقه که در صورت وجود اندیشه‌های فرهنگی، بخاطر قدمت یک صنعت قدیمی مانند آجر پزی میتوانست تبدیل به یک جاذبه و سایت گردشگری شود اکنون درحال تبدیل یه سایت دفع زباله است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲ دستگاه در اجرای قانون مدیریت پسماند مسئولیت دارند تصریح کرد: همه دستگاه های مسئول قید شده در قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی مربوطه باید به وظایف خود عمل کنند تا شاهد ساماندهی وضعیت پسماند در استان خوزستان و شهر ایذه و بهبود کیفیت زندگی باشیم.

مقصودی در پایان گفت: مردم منطقه سرقنات و اطراف آن چه گناهی کرده‌اند که باید ماه‌ها بوی تعفن زباله‌ها را تحمل کنند؟ از مسوولان مربوطه می‌خواهیم هرچه زودتر این وضعیت را سامان دهند

شهر ایذه با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق خوزستان قرار دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *