اخبار داغ

ماراتن گازرسانی شهری و روستایی

معاون وزیر نفت از گازرسانی به بیش از ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به‌عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و نوشت: بر این باورم که قانون خوب و اجرای خوب‌تر، سبب این نهضت گازرسانی شد. به گزارش تجهیز نیوز،حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در یادداشتی در […]

اشتراک گذاری
13 شهریور 1399
67 بازدید
کد مطلب : 4306

معاون وزیر نفت از گازرسانی به بیش از ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به‌عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و نوشت: بر این باورم که قانون خوب و اجرای خوب‌تر، سبب این نهضت گازرسانی شد.

به گزارش تجهیز نیوز،حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

«ایران به‌عنوان گستره کوچکی از پهنه پهناور جهانی، هم‌اکنون تحولات بزرگی را در عرصه تأمین منابع انرژی به تجربه نشسته است. پاندمی (همه‌گیری) ویروس کووید۱۹ و شعله‌ور بودن آتش جنگ به‌ویژه در خاورمیانه، تحریم‌های فراگیر اعمال‌شده از سوی قدرت‌های جهانی علیه شماری از کشورها، آلودگی‌ها، آتش‌سوزی‌ها و نابودی منابع محیط زیست، همه و همه بشر امروز را به روش زندگی دگرگون‌شده‌ای رهنمون شده است. از جمله این دگردیسی‌ها در روش زندگی، نوع نگاه به منابع انرژی است که بزرگ‌ترین هوده آن را می‌توان در تمایل کشورها به بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی پاک و در صدر آن، گاز طبیعی، به تماشا ایستاد.

شعله‌های آبی گاز افزون بر آنکه امنیت انرژی و آسایش روانی شهروندان ایرانی، به‌ویژه روستاییان را در پی دارد، تضمینی برای ادامه زندگی جنگل‌های سرزمین مادری‌مان و به‌ویژه جنگل‌های زیبای زاگرس است. روستاییان این پهنه گسترده، اکنون با جایگزین کردن گاز طبیعی، دیگر به سراغ قطع درختان برای تأمین سوخت مورد نیاز نمی‌روند، چراکه جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن رتبه دوم ذخایر اثبات‌شده گازی جهان (۳۲ تریلیون مترمکعب) و توجه ویژه به صنایع مرتبط با اکتشاف، استخراج و پالایش و توزیع این سوخت پاک، رتبه نخست جهان در گازرسانی شهری و روستایی را به خود اختصاص داده است.

به عبارت دقیق‌تر، بیش از ۳۷ هزار کیلومتر خط لوله انتقال (معادل محیط کره زمین)، ۸۶ ایستگاه تقویت فشار گاز، ۳۱۶ توربوکمپرسور (افزایش ۱۵ ایستگاه و ۸۷ توربوکمپرسور پس از سال ۹۲)، گازرسانی به ۱۱۹۴ شهر و ۳۱۴۰۰ روستا که ۲۱۹ شهر و ۱۶۹۸۰ روستای آن طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده، کشور ما را در رتبه نخست گازرسانی شهری و روستایی، در جهان تثبیت کرده است. در دوره حاکمیت دولت تدبیر و امید، به بیش از ۱۷ هزار روستا گازرسانی شده که برابر با عملکرد همه دولت‌های پیشین در این زمینه بوده و نکته کلیدی این دستاورد بزرگ، عدم بهره‌برداری از بودجه دولت برای این منظور بوده است.

بر این باورم که قانون خوب و اجرای خوب‌تر، سبب این نهضت گازرسانی شد؛ با تصویب قانون بند «ق» تبصره یک در سایه همکاری و همفکری نمایندگان محترم در مجلس نهم و خبرگان وزارت نفت، به ما اجازه داده شد از منابع حاصل از صرفه‌جویی و صادرات فرآورده‌های نفتی بتوانیم سرمایه‌گذاری‌ها را بازپرداخت کنیم و پیگیری‌ مجدانه و اراده مدیریتی در سطح وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، به‌ویژه شخص وزیر محترم نفت، سبب شد با اتخاذ تصمیمات اجرایی بموقع، برای توسعه گازرسانی به روستاها پشتوانه‌ای غنی داشته باشیم.

هم از این‌رو بود که رئیس‌جمهوری، گازرسانی شهری و روستایی را در زمره عملکردهای عظیم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان و تصریح کرد: «دولت تدبیر و امید در گازرسانی به روستاها انقلاب ایجاد کرده و اکنون هزاران روستا به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند.»

اکنون نیک می‌دانیم و به آن باور داریم که دهه‌هاست مدیریت تأمین گاز کشور با معیارهای امنیت عرضه، کسب رضایت مشتریان و متعهد بودن به حفاظت از محیط زیست، از راه هماهنگی زنجیره ارزش صنعت گاز بر بنیاد مناسبات تجاری و تحقق عملکرد برتر همه شرکت‌های فعال در این صنعت، از وظایف حرفه‌مندان صنعت گاز کشور و به‌ویژه، شرکت ملی گاز ایران است.

در این مسیر، مدیریت تجدید و بازسازی ساختار این صنعت، به‌گونه‌ای که تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، صنعت گاز کشور به صنعتی رقابتی، کارا و با مشارکت مؤثر بخش خصوصی ارتقا یابد، یکی از مأموریت‌های مهم شرکت ملی گاز ایران تلقی می‌شود.

افزون بر این موارد، شرکت ملی گاز ایران تا به امروز کوشیده است با ایجاد مزیت‌های رقابتی همچون؛ برخورداری از منابع عظیم و پایدار، نیروی انسانی توانمند، دانش فنی بومی‌شده، قیمت‌گذاری رقابتی، دسترسی مناسب و بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلیتیک کشور، ضمن توجه به تخصیص مناسب گاز به بخش‌های ارزش‌آفرین و ارزآور همچون صنایع پتروشیمی، فولاد، تزریق به مخازن نفتی و جایگزینی‌ فرآورده‌های نفتی مایع مصرفی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ و کوچک، حضور مؤثر و هوشمندانه‌ای در فرصت‌های مناسب تجارت جهانی گاز داشته باشد.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم صنعت گاز طی دوره فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، تکمیل فرآیندهای توسعه فناوری و بومی‌سازی اقلام راهبردی مورد نیاز صنعت بوده است، به نحوی که تمام اقلام مورد نیاز این صنعت در بخش توزیع گاز طبیعی هم اکنون در داخل کشور تولید می‌شوند.

بدیهی است محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های فراگیر و ظالمانه ایالات متحده، بزرگ‌ترین نهاد متولی صنعت گاز کشور و حرفه‌مندان بخش خصوصی را که در این پیوند تلاش می‌کنند، به ضرورت بیش از پیش جلب همکاری بنگاه‌ها و شرکت‌های توانمند بخش خصوصی در این صنعت، رهنمون ساخته است.

افزون بر همه آنچه گفته شد، تمامی ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی همچون؛ دانش‌بنیان بودن، مردمی کردن اقتصاد، برون‌گرایی، درون‌زایی و عدالت‌محوری در طرح‌های اجرا شده در صنعت گاز کشور به روشنی هویداست. ایجاد ارزش افزوده و ممانعت از خام‌فروشی، افزایش برداشت گاز از میادین مشترک، واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران بخش خصوصی کشور و فراهم کردن زمینه برای حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های استارتاپی، از دستاوردهای بزرگ شرکت ملی گاز ایران است.

نیک می‌دانیم در سال‌های آتی، با افزایش جمعیت کشور و رشد خانوارها، افزایش تولید و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین، امری ناگزیر است. در این مسیر، مخزن گازی پارس جنوبی، این ماموت گازی منطقه، راه را برای ما هموارتر کرده است؛ مخزن عظیمی که ایران را در رده نخستین کشورهای صاحب انرژی گاز در جهان قرار داده و مشترک بودنش با قطر، یکی از دلایل اصلی برای تلاش در افزایش فزاینده برداشت با هدف توسعه شبکه گازرسانی کشور و بالا بردن سهم ایران در تجارت جهانی گاز بوده است. خوشبختانه این مهم به بار نشست و طی هفت سال گذشته، با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های جدید در این مخزن عظیم، ایران موفق شده است در تولید و برداشت روزانه گاز، از قطر پیشی گیرد.

تغییر سوخت صنایع کشور از سوخت مایع به گاز، یکی دیگر از دستاوردهای وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده که باعث رفع نگرانی همیشگی صنایع و نیروگاه‌های کشور از بابت تأمین سوخت پایدار شده و این دگردیسی در حوزه زیست‌محیطی نیز، تأثیرات شگرفی در پی داشته است.

با تحقق غالب اهداف داخلی تعیین‌شده برای صنعت گاز، حضور جدی‌تر در عرصه جهانی تجارت گاز، با وجود محدودیت‌های فزاینده سیاسی و اقتصادی، گام مهم دیگری است که در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است؛ هدفی که تحقق آن، بالندگی شرکت ملی گاز ایران و شکوفایی بیش از پیش کشور عزیزمان را به همراه خواهد داشت.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *