اخبار داغ

درس محرم (۴)

خیلی از ما با خودمون فکر میکنیم، همینکه ماه محرم فرا برسد و مجلسی برای عزاداری امام حسین (ع) بر پا کنیم و یا حضور داشته باشیم،وظیفه خودمان را ادا کردیم؛در صورتی که باید در کنار عزاداری در این ماه، درس های آن را هم فرابگیریم. به قول آیت الله بهجت که فرموده بودند:”همه ما شمر بالقوه ایم!!” قدس آنلاین: در […]

اشتراک گذاری
07 شهریور 1399
83 بازدید
کد مطلب : 4116

خیلی از ما با خودمون فکر میکنیم، همینکه ماه محرم فرا برسد

و مجلسی برای عزاداری امام حسین (ع) بر پا کنیم و یا حضور داشته باشیم،وظیفه خودمان را ادا کردیم؛در صورتی که باید در کنار عزاداری در این ماه، درس های آن را هم فرابگیریم.

به قول آیت الله بهجت که فرموده بودند:”همه ما شمر بالقوه ایم!!”

قدس آنلاین: در نکوهش تضییع حق مردم، همین بس که می تواند توفیق همراهی با امام معصوم(علیه السلام) را نیز از انسان سلب کند، کما اینکه در متون و منابع روایی از امام حسین(علیه السلام) این چنین نقل شده است:

کسی که بدهکار است همراه من پیکار نکند؛ چرا که هیچ بدهکاری نیست که بمیرد و قرض خود را ادا نکرده باشد مگر آن که وارد آتش می شود….

مصادیق حق الناس

آبروئ مردم بردن:جایگاه و موقعیت دینی و اجتماعی دیگران یا به عبارتی از بین بردن آبروی مردم یکی از موارد مهم حق الناس است،سهم بسزایی از این تضییع حقوق توسط زبان صورت می گیرد.در مذمت این فعل غیر اخلاقی در روایتی از امام حسین(علیه السلام) این چنین نقل شده است: حضرت به مردی که در حضور ایشان از دیگری غیبت می کرد، فرمود: ای فلان! از غیبت کردن دست بردار که غیبت خورش سگ های جهنّم است.

ضایع کردن مال مردم:از جمله مصادیق بارز حق الناس از بین بردم مال و دارایی افراد است.در نکوهش تصرف نابجا در مال و دارایی دیگران خدای متعال می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ؛[سوره نساء، آیه۲۹] ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید». بر اساس منطق قرآن هرگونه تصرف نابجا و بدون مجوز در مال و دارایی دیگران ممنوع است، از این رو اگر کسی از راه دزدی، ربا، فریبکاری و غش، مالی را بدست آورد، می بایست  اقدام به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن نماید.

ضرر جانی و بدنی به دیگران:از جمله مصادیق بارز حق الناس ایجاد ضرر جانی و بدنی به دیگران است، بر اساس آموزه های اسلامی هیچ کس حق ندارد جان مسلمان، و یا ضرر و لطمه ای از قبیل ضرب و جرح به دیگری وارد کند؛ چرا که مصداق روشن ظلم و ستم به دیگران به حساب می آید.

[۱]. ملحقات احقاق الحق، ج ۱۹، ص ۴۲۹.، المعجم الکبیر للطبرانی: ج۳،ص۱۲۳، ح ۲۸۷۲ مع اختلاف.
[۲]. تحف العقول: ص۲۴۵. 

بیایید کمی با خودمان بیاندیشیم؛ من و شمایی که بی توجه به شرایط کشور به مسافرت می رویم و یا بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به عزاداری می پردازیم، و جان و مال دیگران را به خطر میاندازیم آیا واقعا پیرو امام حسین ع هستیم!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *