اخبار داغ

در بنزین هم خودکفا شده ایم و هم آن را می‌فروشیم

رئیس جمهور گفت: در بنزین هم خودکفا شده ایم و هم آن را می‌فروشیم و چند سالی است که در گازوئیل صادرکننده هستیم. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، رئیس خبرگزاری صدا و سیما با تبریک هفته دولت به رییس جمهور و […]

اشتراک گذاری
04 شهریور 1399
72 بازدید
کد مطلب : 4081

رئیس جمهور گفت: در بنزین هم خودکفا شده ایم و هم آن را می‌فروشیم و چند سالی است که در گازوئیل صادرکننده هستیم.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، رئیس خبرگزاری صدا و سیما با تبریک هفته دولت به رییس جمهور و اعضای دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) خطاب به آقای روحانی گفت: جنابعالی در این جلسه به درستی اشاره فرمودید که یکی از عرصه‌های قدرت و توانمندی، عرصه اقتصادی است و در این عرصه یکی از ابزار‌های مهم برای توانمندی این است که ما به مرحله بازدارندگی برسیم تا دشمن نتواند در هر فرصتی از دریچه اقتصادی وارد شود و احساس کند که می‌تواند کشور را تحت فشار قرار دهد، بحث رهایی از وابستگی به نفت است یا به تعبیری، بودجه کشور از نفت خلاصی پیدا کند.
آقای سید مهدی تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقداماتی انجام شده و بخشی از آن شاید در یکی دو سال اخیر مربوط به تحریم‌ها بوده است تحریم‌ها یک جنایت و ظلم بود، ولی به نظر می‌رسد برکاتی هم داشت که یک بخش آن عرصه‌ای بود که کشور را به سمتی برد که از نفت مقداری فاصله بگیرد.
وی افزود: این‌ها نتیجه فشار‌ها بود و به اجبار رفتیم به سمتی که از نفت فاصله بگیریم، ولی بحث مهم بحث ساختاری است می‌خواستم جنابعالی بفرمایید که در سال آخر، دولت چه برنامه‌ای دارد که یک هدیه ماندگار تقدیم کشور کند تا کشور بتواند یک بار برای همیشه به صورت ساختاری از نفت رهایی پیدا کند؟
رییس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: این نکته مهمی است که ما کشور را به یک نقطه‌ای برسانیم که به یک محصول وابسته نباشد مخصوصا محصولی که ماده خام است ما هم به تک محصول یعنی نفت وابسته بودیم و هم نفت خام بود و از چاه‌ها استخراج می‌کردیم و در اختیار می‌گذاشتیم.
وی اضافه کرد: آن چیزی که برای ما مهم است این است که اولا کاری کنیم که به تک محصول متکی نباشیم یعنی اگر نفت هست چیز‌های دیگر هم باشد و در کنار نفت پتروشیمی، فولاد و سایر محصولات بتواند ظهور پیدا کند.
آقای روحانی افزود: نکته مهم دیگر این است که ما آن محصول را به صورت خام نفروشیم و همین نفت اگر تبدیل به فرآورده شود چیز خوبی است و حتما می‌خواهیم و اگر نفت خام به بنزین و گازوئیل تبدیل شود و آن‌ها را بفروشیم این کار خوبی است و حتما می‌خواهیم ادامه بدهیم.
رییس جمهور با اشاره به این که ما هم اکنون میعانات را به بنزین؛ و نفت خام را به بنزین و گازوئیل تبدیل می‌کنیم گفت: ما کشوری بودیم که هفت سال پیش در بنزین و گازوئیل واردکننده بودیم و کل محصول بنزین ما در روز ۵۳ میلیون لیتر بود که الان به ۱۰۸ میلیون لیتر در روز رسیده ایم و نزدیک ۱۱۰ میلیون هستیم و از این بالاتر هم تا پایان دولت می‌توانیم برسیم.
آقای روحانی با اشاره به این که در بنزین هم خودکفا شده ایم و هم آن را می‌فروشیم تصریح کرد: ما چند سالی است که در گازوئیل صادرکننده هستیم و مهم است که از نفت فاصله بگیریم، ولی مقصود نفت خام است که باید از آن فاصله بگیریم.
رییس جمهور با اشاره به اینکه مقداری تحریم ما را وادار به این کار کرد، افزود: در بودجه سال گذشته اتکای ما به نفت ۹/۹ درصد بوده این یعنی اتکای به نفت طی ۴۲ سال گذشته و یا قبل آن برای اولین بار تک رقمی شده و اگر تحریم نبود ما دیرتر به این نقطه می‌رسیدیم. ولی اگر هم تحریم نبود مصوبه‌ای که برای صندوق توسعه ملی داریم که هر سال ۲ درصد، ۲ درصد بالا می‌رود آن نیز جلوی ما را می‌گرفت.
آقای روحانی گفت: یعنی نفت را ما صادر می‌کنیم، ولی پول آن به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و آن هم راهی است که جلوی ما را می‌گیرد.
رییس جمهور با اشاره به این که اصل این حرف، حرف درستی است و ما باید از خام فروشی فاصله بگیریم و اتکای بودجه ما به نفت باید برداشته شود افزود: الان ما تقریبا اتکای چندانی به نفت نداریم و ۹ درصد چیزی نیست و امسال هم ممکن است تا پایان سال کمتر از سال گذشته شود.
وی با تاکید بر این که فاصله گرفتن از خام فروشی و اتکا نداشتن به نفت خام جزء برنامه‌های دولت است، از برنامه دولت برای سال پایانی خبر داد که به زودی اعلام خواهد شد.
رییس جمهور در این زمینه گفت: برنامه‌ای ما تدوین کرده ایم که نهایی می‌شود و به زودی اعلام می‌کنیم و چارچوبی برای یک سال پایانی دولت است و ما برنامه پایانی دولت مان را اعلام می‌کنیم که خود به خود در ساختار بودجه خواهد رفت و به مجلس ارائه می‌شود.

آقای روحانی گفت: ما برای امسال و سال آینده چارچوب خوبی را تدوین کردیم و اعلام آن نشان می‌دهد که دولت در تلاش است.

منبع: شهروند خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *