اخبار داغ

نهاد صدور گواهینامه کیفیت؛ فرصت استانداردسازی در نفت

امروز نخستین گواهینامه تأیید صلاحیت کیفیت محصولات و تجهیزات صنعت نفت از سوی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران به نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت اعطا شد. اما این رویداد چرا مهم است و برای تحقق آن، چه فرآیندی طی شده است؟ تأیید کیفی کالاها و تجهیزات تا پیش از وقوع تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت […]

اشتراک گذاری
02 شهریور 1399
74 بازدید
کد مطلب : 4003

امروز نخستین گواهینامه تأیید صلاحیت کیفیت محصولات و تجهیزات صنعت نفت از سوی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران به نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت اعطا شد. اما این رویداد چرا مهم است و برای تحقق آن، چه فرآیندی طی شده است؟

تأیید کیفی کالاها و تجهیزات تا پیش از وقوع تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت نفت کشورمان، از طریق اخذ گواهینامه API Monogram (گواهینامه انجمن نفت آمریکا) امکان‌پذیر بود، اما با اعمال تحریم‌ها و عدم امکان دستیابی به این گواهینامه برای سازندگان ایرانی، با تدبیر وزیر نفت این موضوع به انجمن نفت ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین انجمن صنعتی کشور و اولین انجمن صنعت نفت منطقه خاورمیانه واگذار شد. برای فراهم شدن زمینه این واگذاری، ابتدا اساسنامه انجمن از یک انجمن دولتی به یک انجمن خصوصی تغییر کرد و مسئولیت ایجاد ساختار صدور گواهینامه در دستور کار انجمن قرار گرفت (متن اساسنامه انجمن ماده ۶، وظایف و اختیارات).

پس از واگذاری این مسئولیت به انجمن نفت، با راهبری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و از طریق امضای یک قرارداد مشاوره با پژوهشگاه استاندارد به‌عنوان مشاور ایجاد این زیرساخت، طرح‌ریزی مقدمات، زیرساخت‌ها و فرآیندهای تخصصی مربوطه با هدایت سازمان استاندارد و براساس استاندارد بین‌المللی ISO IEC 17065 به‌عنوان استاندارد مبنای بین‌المللی برای گواهینامه کیفیت کالا و محصولات اجرایی شد و انجمن نفت ایران رسماً استقرار نهاد صدور گواهینامه کیفیت را آغاز کرد.

در سال ۹۶ با ابلاغ نظام یکپارچه گواهینامه کیفیت کالا و خدمات صنعت نفت از سوی وزیر نفت و ایجاد یک شورای عالی نظارتی در سطح وزارت نفت، نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران آغاز به‌کار کرد. این نهاد در آغاز مسیر و با توجه به لزوم اعطای گواهینامه‌های تطبیق، به‌عنوان پیش‌نیاز و شرط لازم برای اخذ مجوز صدور گواهینامه کیفیت، کار خود را با بررسی سازندگان منتخب از پروژه بومی‌سازی ۱۰ گروه کالایی آغاز کرد و تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال، موفق به اعطای ۲۲ گواهینامه تطبیق شد.

در این میان، آنچه بیش از همه ضرورت ایجاد ساختار صدور گواهینامه کیفیت را ضروری می‌کرد، لزوم وجود ساختاری در قالب شخصیت حقوقی ثالث بی‌طرف و مسئول نسبت به کیفیت محصول تولید شده از سوی سازندگان کالاها و تجهیزات صنعت نفت بوده است.

امروز نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران مفتخر است با پشت سر گذاشتن ارزیابی جامع و کامل از سوی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و با همکاری و هدایت سازمان ملی استاندارد، گامی بلند در راستای حمایت از ساخت داخل و ارتقای توانمندی سازندگان صنعت نفت بردارد. این نهاد در حال حاضر با اخذ تأییدیه برای چهار گروه خانواده کالایی، دستیابی به تأیید گواهی کیفیت برای تمامی گروه‌های کالایی صنعت نفت را طی مدت دو سال هدف‌گذاری کرده است، همچنین با هدف کمک به توسعه صادرات سازندگان داخل در سال جهش تولید، نهاد صدور گواهینامه کیفیت با هدایت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران، بین‌المللی شدن گواهینامه‌ها را از طریق مراکز اعتباردهی بین‌المللی صاحب صلاحیت دنبال خواهد کرد.کد خبر 305903

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *