اخبار داغ

اثر کرونا بر بازار مسکن ماندگار است

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تجهیز نیوز مهندس جعفر زاده کارشناس صدا و سیما و مدیر اهواز ملک با یادآوری اینکه شیوع یک ویروس ناشناخته و در نوع خود کم‌نظیر در گوشه‌ای از دنیا به سرعت تمامی وجوه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی کل دنیا را به چالش کشید اظهار کرد : […]

اشتراک گذاری
01 شهریور 1399
70 بازدید
کد مطلب : 3947

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تجهیز نیوز مهندس جعفر زاده کارشناس صدا و سیما و مدیر اهواز ملک با یادآوری اینکه شیوع یک ویروس ناشناخته و در نوع خود کم‌نظیر در گوشه‌ای از دنیا به سرعت تمامی وجوه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی کل دنیا را به چالش کشید اظهار کرد : به مرور این ویروس تبدیل به یک بحران بزرگ و کم‌سابقه شد که ابعاد آن حتی به درستی قابل تخمین نیست. کشور ما که برای مدت‌ها با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کرد به یکباره زودتر از بسیاری از کشورهای دیگر چنان درگیر این ویروس و بیماری فراگیر شد که تمامی ابرچالش‌های قبلی تحت شعاع قرار گرفت. شیوع ویروس کرونا در کشور و بویژه کلانشهرها، با تاثیر خود در این بخش توانست رکورد تازه‌ای در حوزه مسکن برجای بگذارد. نخست اینکه سبب شد تا حجم معاملات کاهش زیادی داشته باشد، به طوری که در فروردین ۱۳۹۹، معاملات واحد های مسکونی در کل کشور  نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۸، معادل ۱۵ درصد کاهش داشت. .

مهندس جعفر زاده افزود :  در بخش عرضه هم، کرونا سبب شد تا بسیاری از ساخت و سازها به دلیل دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا ، تعطیل شوند یا کارهای نهایی ساختمان‌های نیمه کاره با تاخیر انجام شود. درواقع تعطیلی کسب و کارها و کاهش توان خرید شهروندان از یک طرف و عرضه کمتر مسکن از سوی دیگر سبب شد تا حجم معاملات مسکن کاهش پیدا کند. بخش مسکن به دلیل اینکه جزو پیشران‌های اقتصاد کشور است، رکود در این بخش، سبب بیکاری افراد شاغل در این حوزه و کاهش تولید ملی خواهد شد.

وی با بیان این‌که کاهش عرضه واحدهای مسکن به دلیل برخی محدودیت‌ها، ممکن است در سال‌های آینده فشار قیمتی را افزایش دهد پیش بینی کرد این کاهش منجر به کاهش حجم معاملات و رکود دوباره مسکن خواهد شد. البته اینها فقط آثار آشکار کرونا بر یکی از مهم‌ترین بحش‌های اقتصادی کشور است، اثرات کرونا بر تمام حوزه‌های اقتصادی گسترده و ماندگار خواهد بود و نمی‌توان با اطمینان گفت که در آینده نزدیک شرایط اقتصادی به روال عادی گذشته باز می‌گردد. با این حال این ویروس مانند همه اپیدمی‌ها تا حدودی کنترل خواهد شد؛ اما پیامدهای آن دیرپا خواهد بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *