اخبار داغ

دالبی اتموس، تجربه ای جدید از موسیقی

علی‌رغم ظهور سرویس‌های استریم موسیقی که چشم‌انداز دسترسی‌پذیری به موسیقی را به شکلی اساسی دگرگون کردند، تا به این لحظه تغییر چندانی در شیوه تولید آهنگ‌ها به وجود نیامده است. چه موزیک را از طریق رادیوهای FM گوش دهید، چه ماهواره‌ دیجیتال و چه روی سی‌دی و دی‌وی‌دی یا فایل‌های رزولوشن بالا نظیر FLAC یا […]

اشتراک گذاری
16 مرداد 1399
92 بازدید
کد مطلب : 3243

علی‌رغم ظهور سرویس‌های استریم موسیقی که چشم‌انداز دسترسی‌پذیری به موسیقی را به شکلی اساسی دگرگون کردند، تا به این لحظه تغییر چندانی در شیوه تولید آهنگ‌ها به وجود نیامده است. چه موزیک را از طریق رادیوهای FM گوش دهید، چه ماهواره‌ دیجیتال و چه روی سی‌دی و دی‌وی‌دی یا فایل‌های رزولوشن بالا نظیر FLAC یا DSD، فایل اصلی احتمالا به شکل استریو ضبط شده باشد: همان ترکیب دو کاناله و آشنای صدا که برای دو دهه کامل همراهی‌مان کرده است.

اما این رویکرد در حال تغییر است: تکنولوژی Dolby Atmos Music دارد راهش را به آرامی به تجارت موسیقی باز می‌کند و آنقدر تفاوت ایجاد خواهد کرد که صدای استریوی را شبیه به رادیوی AM مونو جلوه می‌دهد. احتمالا از پیش با تکنولوژی دالبی اتموس برای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی آشنا بوده باشید، اما دالبی اتموس موزیک، غولی بسیار متفاوت است. به عنوان راهی تازه برای ضبط و گوش سپردن به موسیقی، اتموس موزیک می‌تواند گام بزرگ بعدی در صنعت موسیقی باشد.

دالبی اتموس موزیک چیست؟‌

دالبی اتموس موزیک، موزیکی است که با فرمت صدای Atmos 3D -متعلق به شرکت دالبی- ضبط و تولید شده است. این چیزیست که ما صدایش می‌کنیم، اما دالبی ترجیح می‌دهد به جای «۳D» از کلمه «همه‌جانبه» استفاده کنپ و می‌گوید اتموس نه یک فرمت، بلکه یک «تجربه» است. از لفاظی‌ها که بگذریم، اتموس موزیک از چند منظر متفاوت از موزیک استریوی سنتی ظاهر می‌شود.

 

کانال‌ها را باز نگه دارید

تولیدکنندگان موسیقی در دوران مدرن به تجهیزات بسیار پیچیده‌ای برای ضبط دیجیتال دسترسی دارند، تجهیزاتی که به آن‌ها اجازه می‌دهد موسیقی را از چند دوجین کانال جداگانه (که ترک هم نامیده می‌شوند) میکس کنند. با این همه، مهم نیست که کارتان را با چند کانال آغاز می‌کنید، اگر مشغول ضبط یک موزیک استریو باشید، این کانال‌ها باید در نهایت ترکیب و تبدیل به تنها دو کانال شوند: یک کانال چپ و یک کانال راست که روی دو اسپیکر در محیطی استریو پخش می‌شوند.

دالبی اتموس موزیک از سوی دیگر، یک تکنولوژی صدای فراگیر بومی است که از سقف ۱۲۸ کانال و سقف ۳۴ اسپیکر جداگانه در سینمای خانگی پشتیبانی می‌کند، از جمله اسپیکرهایی که صدا را مسقیما از سقف به سمت گوش شنونده پخش می‌کنند.

به نظر می‌رسد این از آن تکنولوژی‌هایی باشد که در سینماها گیرتان می‌آید و واقعا هم هست. دالبی اتموس برای ساخت ساندترک‌های شدیدا درگیرکننده در فیلم‌های سینمایی به کار گرفته می‌شود و این احساس را به وجود می‌آورد که صدا دارد به صورت همزمان از جلو، پشت سر، طرفین و بالا پخش می‌شود. اما از همین تکنیک ضبط صدا می‌توان در موسیقی هم استفاده کرد و به نتیجه‌ای مشابه دست یافت: درگیری صوتی کامل.

گفتنش آسان است که دالبی اتموس موزیک خیلی ساده ترک‌های موسیقی معمولی را برداشته و روی تجهیزات صوتی فراگیر پخش می‌کند. هرچه نباشد تمام رسیورهای سینمای خانگی می‌توانند یک منبع صوتی مانند وینیل، سی‌دی یا مدیای استریم شده را برداشته و آن را برای یک سیستم فراگیر، مثل اسپیکرهای ۷.۱ کاناله بهینه‌سازی کنند. اما اتموس موزیک تبدیل صرف استریو به صدای فراگیر چند کاناله نیست. این تکنیکی در ضبط صدا است که همه‌چیز را از اساس دگرگون کرده و از این کانال‌های اضافه به شکلی کاملا جدید استفاده می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های دالبی اتموس برای فیلم‌ها و دالبی اتموس موزیک اینست که یک شی (یا در مورد موسیقی‌ها، ترک یک ساز یا وکال)‌ می‌تواند به صورت مستقل توسط تولیدکننده در محیطی سه‌بعدی دست‌کاری شود. برای مثال وقتی به پخش اتموس موزیک روی یک سیستم صوتی سازگار با اتموس می‌پردازید، هنگام آغاز سمفونی ممکن است صدای ویولن‌ها را در مقابل‌تان بشنوید و بعد با گذشت زمان، جایگیری این سازها در محیط به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که حس خواهید کرد از همه طرف به گوش می‌رسند.

این تکنولوژی سطحی دیده نشده از کنترل را در اختیار موسیقی‌دانان قرار می‌دهد و درست مانند افکت سه‌بعدی در فیلم‌ها، اگر به خوبی پیاده‌سازی نشود احساس چندان خوبی به مخاطب نمی‌دهد. اما به همین ترتیب، اگر تولیدکننده در کار خود وارد باشد می‌تواند تجربه‌ای کاملا متفاوت از موسیقی را برای شنونده رقم بزند.

چطور می‌توان به موسیقی‌های سازگار با دالبی اتموس گوش سپرد؟

اتموس موزیک روی اسپیکرهای سینمای خانگی و ساندبارها

اپلیکیشن استریم موسیقی Tidal اکنون شامل یک لایبرری نسبتا غنی از ترک‌های دالبی اتموس موزیک است. اگر یک استریمر سازگار با اتموس داشته باشید، یعنی دیوایسی نظیر اپل تی‌وی ۴ کی، آمازون فایر تی‌وی یا مدل‌های ۲۰۱۹ انویدیا Shield و یا رسیور یا ساندباری A/V، می‌توانید به اتموس موزیک از طریق اپ تیدال گوش بسپارید.

اتموس موزیک روی اسپیکرهای وایرلس

Amazon Music HD هم یک لایبرری از ترک‌های دالبی اتموس موزیک دارد که البته تنها از طریق اسپیکر هوشمند Echo Studio 3D خود آمازون می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

از سوی دیگر، سونوس هم از نخستین اسپیکر وایرلس سازگار با دالبی اتموس رونمایی کرده که ساندبار Sonos Arc نام داشته و ۷۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده. تا به اینجای کار، نه تیدال و نه آمازون موزیک اچ‌دی خبر از پشتیبانی Arc از اتموس موزیک نداده‌اند، اما این قابلیت مشخصا به زودی از راه خواهد رسید.

اتموس موزیک روی اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها

اسمارت‌فون‌های اندرویدی سازگار با دالبی اتموس -نظیر گلکسی اس ۱۰ و اس ۲۰ سامسونگ یا برخی دیوایس‌های هواوی و سونی- می‌توانند از طریق اپلیکیشن تیدال و اشتراک HiFi به این موسیقی‌ها دسترسی داشته باشند. گفتنی است که آیفون‌های جدید اگرچه با اتموس سازگاری دارند، اما هنوز مورد پشتیبانی قرار نگرفته‌اند.

 

منبع: https://digiato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *