اخبار داغ

دیتا ماینینگ و یا “کاوش در معدن داده ها” !!

داده یا اطلاعات ؟ داده (Data) می تواند هر نوع از کاراکتر شامل متن، عدد، کلمه، صدا و تصویر باشد و در صورتی که توسط انسان مشاهده شود لزوما معنای خاصی هم در بر نخواهد داشت. حال آنکه پس از طبقه بندی، دسته بندی و ساختاردهی به داده ها، اطلاعات (Information) به وجود می آید. […]

اشتراک گذاری
12 مرداد 1399
139 بازدید
کد مطلب : 2862

داده یا اطلاعات ؟

داده (Data) می تواند هر نوع از کاراکتر شامل متن، عدد، کلمه، صدا و تصویر باشد و در صورتی که توسط انسان مشاهده شود لزوما معنای خاصی هم در بر نخواهد داشت.
حال آنکه پس از طبقه بندی، دسته بندی و ساختاردهی به داده ها، اطلاعات (Information) به وجود می آید.
مثال: نمرات دانشجویان یک کلاس داده است، اما ترتیب نمرات، میانگین، و ارتباط نمره این درس با معدل دانشجو یا یک درس دیگر یک نمونه از اطلاعات است.

مشکل انبوه داده ها

یک سازمان هر روز صدها مورد فروش را از دهها مشتری ثبت می کند، تمام داده های مربوط به یک خرید از جمله نام و قیمت و دسته کالاها و اطلاعات مربوط به خریدار را ثبت می کند.
پس از گذشت مدتی این سازمان انبوهی از داده ها بی معنا دارد که نمی تواند از آنها بهره ببرد. این سازمان اگر بخواهد بفهمد کدام مشتریان از چه کالایی بیشتر خوششان آمده راهی ندارد، نمی تواند بفهمد خریداران با هزینه بالا از چه کالایی خرید می کنند و خریداران با سبد قیمتی پایین چه کالایی را می پسندند؛ نمی داند کدام کالا فروش بهتری دارد، چه کالایی در انبار می ماند، چه کالایی حجم سرمایه سازمان را درگیر می کند و در یک کلام: از میان انبوه داده هیچ دانش مفیدی استخراج نمی کند.

ویژگی های اصلی داده کاوی:

کشف اتوماتیک الگوها
پیش بینی احتمالی نتایج و خروجی ها
ایجاد اطلاعات اجرایی و مفید
تمرکز بر روی داده های بزرگ و مجموعه پایگاه های داده

فواید داده کاوی

-شناخت مشتریان سودآور: می توانید مشتریانی که بیشترین سود شما از آنها حاصل شده را شناسایی کنید و برای حفظ وفاداری مشتری تلاش کنید.
-بهینه سازی سبد محصول: شناخت محصولات پر فروش، محصولات سودآور محصولات زیان ده از دیگر فواید داده کاوی است. با این کار می توانید در بهتر کردن سبد محصول خود اقدام کنید.
-شناسایی رفتار مشتری: اگر شما بتوانید رفتار مشتریان خود را بشناسید و آن را با ویژگی های مشتری تطابق دهید می توانید در زمینه بخش بندی و قسمت بندی بازار موفق عمل کنید. اگر امروز بتوانید برای یک محصول خود به صورت مستند بخش بندی بازار انجام دهید در ادامه نیز در این امر موفق خواهید بود.
-پیش بینی فروش: با استفاده از اطلاعات گذشته و بهره بردن از الگو و ارتباط میان داده ها و رونده می توانید فروش خود را در آینده پیش بینی کنید. روند فصلی فروش را بیابید و برای فروش یک محصول جدید برنامه ریزی کنید.

منبع: با تلخیص از وبسایت blog.vla.ir

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *