اخبار داغ

تولید سیانور با خلوص ۹۹ درصد برای فرآوری طلا

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید پایلوت ماده سیانید سدیم برای فرآوری طلا با درصد خلوص ۹۹ درصد شدند. مهدی سلیمی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا تولید سیانید سدیم (سیانور) را از محصولات تولیدی این شرکت […]

اشتراک گذاری
07 مرداد 1399
95 بازدید
کد مطلب : 2789

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید پایلوت ماده سیانید سدیم برای فرآوری طلا با درصد خلوص ۹۹ درصد شدند.

مهدی سلیمی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا تولید سیانید سدیم (سیانور) را از محصولات تولیدی این شرکت دانست و گفت: سیانید سدیم از محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی و ماده‌ای بسیار سمی است به گونه‌ای که در اصطلاح عامیانه از آن به عنوان سیانور یاد می‌­شود.

سلیمی با اشاره به کاربردهای سیانید سدیم گفت: این محصول در عملیات کربن‌دهی سطحی فولادها و چدن­ها، عملیات آب فلز کاری فلزات مختلف، استخراج و استحصال طلا و سایر فلزات گرانبها و سایر صنایع کاربرد دارد و در حال حاضر مورد آزمایش و تأیید مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده مصرف این ترکیب در فرآوری فلزات گران‌بها استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: درصد خلوص این محصول در حدود ۹۹ درصد است و فلزات با ارزش مثل طلا و نقره را به صورت انتخابی و بدون اینکه ناخالصی وارد مایع شود حل می‌کند.

سلیمی با اشاره به ظرفیت تولید فعلی این محصول اظهار کرد: تولید صنعتی این محصول آغاز نشده است ولی در فاز پایلوت، روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو تولید می‌کنیم که ضمن رفع اشکالات احتمالی محصول، برای بازاریابی و ارائه نمونه آزمایشی به مشتریان اقدام می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ کارگاه استخراج و ذوب طلا از این محصول استفاده کرده‌اند و مشکلی را اعلام نکردند، یادآور شد: بعد از دریافت تاییدیه از واحدهای صنعتی می‌توانیم کارخانه را برای تولید سالانه ۲ هزار تن سیانید سدیم راه اندازی کنیم.

مدیرعامل این شرکت درباره تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی، توضیح داد: با دریافت تسهیلات نمونه‌سازی از صندوق نوآوری موفق به تولید ۶.۳ تن سیانید سدیم شدیم که ۵.۵ تن از آن به مشتری تحویل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: بعد از اخذ مجوزهای مورد نیاز دیگر، برای تولید صنعتی از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی مجددا استفاده خواهیم کرد.

سلیمی از راه‌اندازی واحد صنعتی این محصول خبر داد و گفت: در حال حاضر نمونه پایلوت در فضایی که مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در اختیار ما قرار داده است، راه‌اندازی شده است؛ اما در نظر داریم که واحد پایلوت را برای تولید روزانه ۱۰۰ کیلو سیانید سدیم در روز ارتقاء دهیم، زیرا کارگاه‌های ساخت طلا از غلظت خاصی از سیانید سدیم برای فرآوری طلا استفاده می‌کنند.

به گفته وی برای رسیدن به این ظرفیت تولید نیاز به تولید ماهانه ۲۰۰ کیلوگرم از این ماده است تا نتایج تست‌ها و قابلیت استنادپذیری آن ارتقا یابد.

این محقق عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، عدم نیاز به تجهیزات وارداتی و کاتالیست‌های گرانقیمت وارداتی را از ویژگی‌های تولید این محصول نام برد و ادامه داد: سیانید سدیم با خلوص بالاتر از ۶۵ درصد در ایران تولید نمی‌­شود، این در حالی است که محصول تولیدی شرکت ما دارای درصد خلوص حدود ۹۹ درصد است و با روش‌­های تجزیه، نمی‌توان به فرآیند تولید و خالص‌سازی آن پی برد.

وی بازار مشتریان این محصول را معادن استخراج طلا، کارگاه­‌های عملیات حرارتی، صنایع نظامی و پتروشیمی عنوان کرد و در مورد مزیت رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی گفت: قیمت به مراتب ارزان‏تر و خلوص بالاتر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیانید سدیم تولید شده در شرکت ما است. با وجود نمونه‌های وارداتی از کشورهای چین، کره جنوبی و گرجستان اما کارگاه‌های استفاده کننده از سیانید سدیم ما از کیفیت این محصول ابراز رضایت کرده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *