اخبار داغ

آب آشامیدنی خاصی که آمار خودکشی را کاهش می‌دهد!

مطالعه اخیر محققان “دانشگاه ساسکس” انگلیس نشان می‌دهد وجود لیتیوم در آب آشامیدنی با میزان خودکشی پایین مرتبط است. به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان “دانشکده پزشکی برایتون” و “ساسکس” (BSMS) و “موسسه روانپزشکی ، روانشناسی و علوم اعصاب کالج سلطنتی لندن” صورت گرفته است، لیتیوم […]

اشتراک گذاری
07 مرداد 1399
67 بازدید
کد مطلب : 2794

آب آشامیدنی خاصی که آمار خودکشی را کاهش می‌دهد!

مطالعه اخیر محققان “دانشگاه ساسکس” انگلیس نشان می‌دهد وجود لیتیوم در آب آشامیدنی با میزان خودکشی پایین مرتبط است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان “دانشکده پزشکی برایتون” و “ساسکس” (BSMS) و “موسسه روانپزشکی ، روانشناسی و علوم اعصاب کالج سلطنتی لندن” صورت گرفته است، لیتیوم موجود در آب آشامیدنی عمومی ممکن است اثر ضد خودکشی(anti-suicidal effect) داشته باشد.

یافته‌های این مطالعه که در مجله “British Journal of Psychiatry” منتشر شده است نشان می‌دهد مناطق جغرافیایی در جهان که غلظت لیتیوم در آب آشامیدنی عمومی آنها بسیار زیاد است، نرخ خودکشی کمتری دارند.

پروفسور “آنجوم ممون”(Anjum Memon) رئیس اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی برایتون و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: این بسیار خبر امیدبخشی است که سطوح بالای لیتیوم در آب آشامیدنی ممکن است اثر ضد خودکشی داشته باشد و سبب حفظ سلامت روانی افراد جامعه شود.

شیوع شرایط سلامت روان و میزان خودکشی در بسیاری از کشورها رو به افزایش است. در سرتاسر جهان ، سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و خودکشی عامل اصلی مرگ در بین افراد ۱۵ تا ۲۴ سال است. در زمان همه گیری بیماری کووید-۱۹ نیز نکته‌ای که محققان می‌گویند افراد باید به آن توجه داشته باشند شرایط روانی خود و دیگران است بنابراین پیدا کردن راهی برای بهبود سلامت روانی در جامعه و کاهش اضطراب، افسردگی و خودکشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لیتیوم، که به آن لقب “یون سحرآمیز”(Magic Ion) را نیز داده‌اند به طور گسترده و مؤثر به عنوان دارویی برای معالجه و پیشگیری از بیماری‌های شیدایی و افسردگی، تثبیت خلق و خو و کاهش خطر خودکشی در مبتلایان به اختلالات خلقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص ضد تهاجمی آن می‌تواند به کاهش تنش، پرخاشگری، رفتار خشونت آمیز جنایی و سوء مصرف مواد مزمن کمک کند.

لیتیوم یک عنصر طبیعی است و در سبزیجات، غلات، ادویه‌ها و آب آشامیدنی به مقدار متغیر یافت می‌شود. این ماده تقریباً در همه سنگ‌ها به مقدار کم مشاهده می‌شود و با هوازدگی در خاک، زمین و آب ایجاد می‌شود و در نتیجه در ترکیب منبع آب آشامیدنی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید سلامتی و قدرت درمانی لیتیوم موجود در آب، قرنهاست که شناخته شده است. چشمه لیتیا اسپرینگز(Lithia Springs) یک چشمه در آمریکا است که بنابر گفته‌ها آب آن چشمه خواص درمانی دارد و آب آن غنی از لیتیوم است.

مطالعات اخیر همچنین استفاده از مواد دارای لیتیوم را با کاهش بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط دانسته‌اند.

محققان این مطالعه گفتند: تجزیه و تحلیل همه شواهد موجود، یافته‌های قبلی برخی از مطالعات را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد رابطه معنی داری بین میزان بالاتر لیتیوم در آب آشامیدنی و پایین آمدن خودکشی در جامعه وجود دارد. سطح لیتیوم در آب آشامیدنی به مراتب پایین‌تر از مقدار توصیه شده در هنگام استفاده از لیتیوم به عنوان دارو است. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد مصرف لیتیوم تاحد زیادی موجب بهبود خلق و خوی افرادی که دچار اختلالات خلقی هستند می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *