اخبار داغ

توسعه ردیابی برای شناسایی آتش سوزی‌ جنگل‌ها

دانشمندان “دانشگاه ایالتی میشیگان”(MSU) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه ردیابی برای شناسایی آتش سوزی‌های جنگل شده‌اند و ردیاب مذکور توسط حرکت درختان قادر به تشخیص این موضوع است. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، پیش از این  پژوهشگران دانشگاههای دیگر نیز نمونه اولیه حسگرهای   ردیاب آتش سوزی جنگل را توسعه داده بودند اما […]

اشتراک گذاری
07 تیر 1399
67 بازدید
کد مطلب : 2081

توسعه ردیابی برای شناسایی آتش سوزی‌ جنگل‌ها

دانشمندان “دانشگاه ایالتی میشیگان”(MSU) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه ردیابی برای شناسایی آتش سوزی‌های جنگل شده‌اند و ردیاب مذکور توسط حرکت درختان قادر به تشخیص این موضوع است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، پیش از این  پژوهشگران دانشگاههای دیگر نیز نمونه اولیه حسگرهای   ردیاب آتش سوزی جنگل را توسعه داده بودند اما دستگاه‌های آنها معمولاً با باتری عمل میکردند. این بدان معناست که به طور دوره‌ای جنگلبانان می‌بایست باتری این ردیاب‌ها را که بر روی درختان نصب شده‌اند را تعویض کنند.

دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان به دنبال یک جایگزین کاربردی‌تر بودند و به همین منظور به بررسی اثر برق مالشی پرداختند. اثر برق مالشی نوعی الکتریسیته تماسی است که در آن ماده‌ای خاص در تماس با ماده‌ای دیگر باردار می‌شود. دستگاهی که محققان دانشگاه ایالتی میشیگان توسعه داده‌اند، “ام سی-تنگ”(MC-TENG) نام دارد که مخفف جمله نانو ژنراتور استوانه‌ای برق مالشی چند لایه(multilayered cylindrical triboelectric nanogenerator) است.

این دستگاه دو نوع مواد مختلف استوانه‌ای را در خود جای داده است که یکی در داخل دیگری قرار دارد. در حالی که یکی از این‌ها به طور مستحکم در محل خاصی قرار می‌گیرد، دیگری به شاخه یک درخت متصل می‌شود. همانطور که آن شاخه به دلیل وزش باد تکان می‌خورد، این مواد استوانه‌ای نیز همراه آن تکان می‌خورد و از موادی که به صورت ثابت بر روی درخت قرار داده شده، دور می‌شود. این مواد یک اثر برق مالشی تولید می‌کند که در یک ابرخازن میکرو مبتنی بر نانولوله کربن ذخیره می‌شود.

به منظور افزایش بازده الکتریکی، نسخه پیشرفته‌تر دستگاه از چندین سیلندر که یک لایه در داخل دیگری قرار گرفته استفاده می‌کند. از این رو آن را “چند لایه”(multilayered) می‌نامند. در نتیجه، حتی وزش کم و زیاد باد(اما مکرر) طی مدت سه دقیقه قدرت کافی برای اداره مونوکسید کربن یکپارچه و حسگردما را فراهم می‌کند. امید است که نسخه نهایی و ضد آب “ام سی-تنگ” نه تنها قادر به شناسایی آتش سوزی باشد بلکه سبب انتقال بی‌سیم هشدارها به ایستگاه‌های آتش نشانی نیز شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Advanced Functional Materials” منتشر شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *