اخبار داغ

نفت در کنار غیزانیه

پایان عملیات اجرایی فاز نخست طرح آبرسانی غیزانیه با مشارکت مالی صنعت نفت، این امید را به وجود می‌آورد که در آینده نزدیک دغدغه مردم این منطقه در تأمین آب شرب برطرف شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از نشریه مشعل، این طرح طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران با مشارکت […]

اشتراک گذاری
03 تیر 1399
107 بازدید
کد مطلب : 1871

پایان عملیات اجرایی فاز نخست طرح آبرسانی غیزانیه با مشارکت مالی صنعت نفت، این امید را به وجود می‌آورد که در آینده نزدیک دغدغه مردم این منطقه در تأمین آب شرب برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از نشریه مشعل، این طرح طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران با مشارکت مالی ۲۵۰ میلیارد ریالی صنعت نفت بوده و هدف از اجرای آن، آبرسانی و تأمین ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمکعب آب در شبانه‌روز با ۲۳ کیلومتر خط انتقال به تأسیسات روستای صفیره است. در مرحله دوم آب از صفیره تا تأسیسات نزهه و سپس تا روستاهای دور و نزدیک ارسال می‌شود، در نتیجه با تکمیل مرحله نخست و اجرای فاز دوم ظرفیت آبرسانی به منطقه سه برابر خواهد شد.

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران با اختصاص ۱۳۲ میلیارد ریال و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز با ۱۲۰ میلیارد ریال در اجرای طرح بزرگ آبرسانی غیزانیه مشارکت داشته‌اند. بیش از ۴۲ میلیارد تومان از اعتبارهای شرکت ملی نفت ایران در چهار سال اخیر به بخش‌های آبرسانی، عمران، آموزش و زیست‌محیطی غیزانیه اختصاص یافته است. به گفته بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز جنوب تاکنون ۱۷۳ میلیارد ریال برای احقاق پروژه‌های آبفا، راه و شهرسازی، نوسازی مدارس و علوم پزشکی خوزستان اختصاص داده شده و پروژه ساخت مجتمع آبرسانی با مشارکت آبفای استان خوزستان در سال ۱۳۹۹، همچنان مانند سال‌های گذشته در فهرست اولویت‌های تخصیص اعتبار این مدیریت قرار دارد.

غیزانیه از توابع کلانشهر اهواز، دارای ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت است. از سال ۱۳۹۵ تاکنون صنعت نفت، افزون بر ۴۲۱ میلیارد ریال به بخش‌های آبرسانی، عمرانی، آموزش، محیط زیست و… در این بخش کمک کرده که این مبلغ ۲۵۲ میلیارد ریال به طرح آبرسانی و ۱۶۹ میلیارد ریال به سایر طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است. سال ۱۳۹۵ پس از بازدید استاندار خوزستان از غیزانیه، به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، دستور رسیدگی به وضعیت آب شرب این منطقه داده و مقرر شد صنعت نفت نیز برای تسریع در انجام پروژه مشارکت مالی داشته باشد.

محمد خانچی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در امور اجرایی و پیگیری می‌گوید: طرح آبرسانی غیزانیه با اختصاص ۲۵۲ میلیارد ریال اعتبار از سوی این شرکت و شرکت ملی نفت ایران دنبال شده، به نحوی که ۱۳۲ میلیارد ریال به احداث ایستگاه پمپاژ و ۱۲۰ میلیارد ریال به احداث خط لوله جدید آب اختصاص یافته و ۱۱ دستگاه تانکر آب نیز به‌منظور توزیع روزانه ۴۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی اختصاص داده شده است.

 وی با اشاره به تعهد کامل صنعت نفت به اجرای پروژه تأمین آب بخش غیزانیه اشاره می‌کند که با وجود پرداخت تعهدات مالی از سوی ما، پروژه با تعلل و تغییرات مدیریتی در آبفای خوزستان، عملاً متوقف شد.

نفت، مجری پروژه آبرسانی به غیزانیه نیست

با تعلل شرکت آبفای خوزستان در اجرای طرح آبرسانی به این منطقه، در فروردین سال ۱۳۹۷ آبرسانی به قسمت غربی این بخش از اهواز به سازمان آب و برق خوزستان سپرده شد تا بخشی از تعلل بخش روستایی این شرکت در اجرای طرح آبرسانی جبران شود. در نهایت پس از ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آب و فاضلاب شهری خوزستان، اجرای این پروژه در خرداد ۱۳۹۹ به آبفای خوزستان محول شد. پس از شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز بیماری در خوزستان، بی‌آبی برای مردم غیزانیه مشکلات بیشتری ایجاد کرد که به اعتراض مردم منجر شد و تأخیر و تعلل سایر بخش‌ها در حالی به پای صنعت نفت نوشته شد که صنعت نفت به تعهدات خود عمل کرده بود. خانچی اشاره می‌کند که بعد از احیای پروژه از سال گذشته با توجه به ارائه اسناد و مدارک از سوی آبفای خوزستان پول پرداخت شد؛ زیرا نفت بدون ارائه اسناد و مدارک، پولی ارائه نمی‌کند.

نفت مجری پروژه آبرسانی نیست

با این حال او اشاره می‌کند که مجموعه نفت، مجری پروژه آبرسانی به غیزانیه نیست که تأخیر در اجرای این طرح به پای ما نوشته شود. برای اجرای آن از شرکت ملی نفت‌خیز جنوب کمک خواستند که ورود کنیم. مسئولیت اجرای این پروژه با آبفا بوده و نفت تعهدی برای اجرا ندارد. او یادآوری می‌کند که اگرچه در زمان افتتاح این طرح از سوی آبفای خوزستان، اسمی از مشارکت مالی صنعت نفت برده نمی‌شود، اما وقتی صحبت از مشکلی در اجرا باشد، تخریب‌ها به سمت این صنعت روانه می‌شود. پول را می‌دهیم، تخریب هم می‌شویم. به گفته او، مشکل آنجاست که مجموعه نفت به لحاظ قانونی به‌طور مستقیم مجاز به انجام پروژه‌های عمرانی نیست و این کمک تنها به‌صورت مشارکت مالی و تحویل پول به دستگاه‌ها انجام می‌شود که گاه دستگاه‌های اجرایی اعلام نمی‌کنند که محل تأمین اعتبار آن از بخش صنعت نفت است. مردم و جوامع محلی هم تنها مجری و دستگاه‌های اجرایی را می‌بینند. فارغ از اینکه صنعت نفت کار را تمام می‌کند.

خانچی ادامه می‌دهد: در زمینه تعلل و تأخیر در این پروژه، این اتهام به صنعت نفت زده شد که خطوط لوله نفت مانع آن بوده و رئیس بازرسی کل کشور اشاره کرد که موانع اجرایی خطوط لوله در نفت بوده است، در حالی که این‌گونه نیست و در این زمینه حدود ۵۰ کیلومتر از کل خطوط لوله در چند نقطه محدود با خط انتقال نفت تلاقی دارد و آبفا جبهه کاری خوبی برای پیشبرد کار داشته است. با توجه به تلاقی و حساسیت خطوط لوله نفت و سلامت مردم و کارکنان اجرایی پروژه، لازم بوده مجوزهای مورد نیاز را دریافت کند. در این زمینه سال گذشته با تشکیل کارگروهی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن موانع و نقاط تلاقی رفع شد و کار ادامه یافت. از این رو با قطعیت اعلام می‌کنم توقفی بابت تلاقی خطوط لوله بخش نفت در عملیات کار نداشتند.

اتهامات دیگر به نفت، برداشت آب از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون از خط لوله قدیمی آب غیزانیه بود که خانچی با اشاره به بازدید نمایندگان شرکت نفت و مسئولان محلی بخش غیزانیه، از محل مورد اشاره توضیح می‌دهد: هیچ‌گونه برداشت آبی از خط لوله مذکور و انشعاب‌های قدیمی آن صورت نگرفته است. بنا بر اعلام شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، انشعاب قدیمی موجود در محل نیز بیش از ۲۰ سال پیش از مدار خارج و مسدود شده است.

حمید کاویان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عهده‌دار تأمین مالی این پروژه بوده است، می‌گوید: تمام تعهدات واگذارشده به مجموعه نفت برای آبرسانی به غیزانیه، انجام شده است. ما خودمان را متعهد به انجام مسئولیت اجتماعی می‌دانیم. نداشتن آب سخت و بغرنج است. ما در حد توان همسو با اهداف مسئولیت اجتماعی پای کار هستیم.

در همین زمینه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به اقدام‌های نفت در غیزانیه گفته است: در بحث آبفای روستایی کمبودهایی بوده است و هر تعهدی به‌عهده نفت بوده، به آن عمل شده است. در بحث ۱۰ میلیارد تومان اخیر نیز با وجود وضعیت سخت نفت، با تشریح تولید نفت از غیزانیه و تشریح شرایط، وزیر نفت موافقت خود را با کمک‌های دیگر اعلام کرد.

آبرسانی صنعت نفت با تانکر

خانچی در ادامه اشاره می‌کند: تعهد دیگر ما در بخش غیزانیه این بود که تا افتتاح پروژه، آبرسانی با تانکر به روستاهای بخش غیزانیه را انجام دهیم که این اقدام از سال گذشته تاکنون انجام شده و اکنون با توجه به شدت گرمای هوا تعداد تانکرها به ۱۱ عدد افزایش یافته است که از سوی شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مارون انجام می‌شود.

او می‌گوید: در فاز بعدی پروژه برای تعویض ۶ کیلومتر خطوط لوله تأمین آب در بخش غیزانیه هم مشارکت خواهیم داشت.

نفت در کنار مردم

مشاور مدیرعامل، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در امور اجرایی و پیگیری می‌گوید: مجموعه صنعت نفت به لحاظ قدمت، همیشه نسبت به محیط پیرامونی احساس تکلیف داشته و در این مسیر از کمک و حمایت و مشارکت دریغ نکرده است.

او با اشاره به اقدام‌ها و مشارکت مناسب صنعت نفت در توسعه بخش غیزانیه به‌عنوان یکی از مجموعه‌های همجوار با صنعت نفت توضیح می‌دهد: فعالیت و مشارکت مالی صنعت نفت در غیزانیه تنها به آبرسانی محدود نمی‌شود و اقدام‌های متنوعی از جمله ایجاد مدارس، مساجد، خانه بهداشت و… را به ثمر رسانده است. به گفته او، فعالیت و مشارکت مالی که صنعت نفت در ایجاد مدارس در غیزانیه داشته، به گونه‌ای است که این بخش دیگر از مدرسه اشباع شده است، در حالی که تا پیش از این، محل تدریس دانش‌آموزان در داخل کانکس یا مدارس فرسوده بود.

به گفته او، بیش از ۴۲ میلیارد تومان از اعتبارات شرکت ملی نفت ایران در چهار سال اخیر به بخش‌های آبرسانی، عمران، آموزش و زیست‌محیطی غیزانیه و بیش از ۲۵ میلیارد تومان از این اعتبار به طرح آبرسانی و حدود ۱۷ میلیارد تومان به دیگر طرح‌ها اختصاص یافته است.

دیگر پروژه‌های حوزه مسئولیت اجتماعی نفت در غیزانیه نیز مشتمل بر احداث و نوسازی مدارس، احداث مرکز بهداشت، بهسازی راه‌های روستایی، فعالیت‌های زیست‌محیطی و احداث اماکن مذهبی است که برای هرکدام از آنها به ترتیب بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال، ۱۶ میلیارد ریال، ۵۳ میلیارد ریال، ۴۵ میلیارد ریال و ۱۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده است.

بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر ضرورت توجه درخور و شایسته به موضوع عمران مناطق کم برخوردار خوزستان همچون غیزانیه، به اجرای ۶ پروژه عمرانی در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: پروژه‌های احداث دبیرستان و مدرسه ابتدایی، احداث مرکز بهداشت، کمک به بهسازی جاده‌های این منطقه و راه‌های روستایی تکمیل شده‌اند و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند و هم‌اکنون پروژه احداث مجتمع آبرسانی به روستاهای غیزانیه با اعتبار ۱۳۲ میلیارد ریال و با مشارکت آبفای استان خوزستان در حال اجراست.

از میان ۷۹۸ پروژه عمرانی تعریف‌شده برای استان خوزستان با اعتبار ۱۵ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال، تاکنون ۳۶۷ پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است، ۴۳۱ پروژه باقیمانده نیز با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت و بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال پیگیری است. تخصیص این مبلغ در مسیر تحقق پروژه‌های آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه و شهرسازی، آبرسانی، برق‌رسانی و سایر پروژه‌های خدماتی در استان خوزستان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *