اخبار داغ

قصه را در غصه پردرد آلودگی رود دز

رودخانه زلال دز این روزها حال خوشی ندارد و فاضلاب از چندین نقطه از جمله قسمت غرب رودخانه و پارک ولی عصر به آن سرازیر می‌شود؛ اتفاقی که دل هر دوستدار طبیعت و محیط زیستی را به درد می‌آورد. مشاهده سرریز فاضلاب تیپ ۲۹۲ زرهی، زیباشهر، چم گلک و چندین نقطه دیگر به رودخانه پرتلاطم دز […]

اشتراک گذاری
01 تیر 1399
100 بازدید
کد مطلب : 1796

رودخانه زلال دز این روزها حال خوشی ندارد و فاضلاب از چندین نقطه از جمله قسمت غرب رودخانه و پارک ولی عصر به آن سرازیر می‌شود؛ اتفاقی که دل هر دوستدار طبیعت و محیط زیستی را به درد می‌آورد.

مشاهده سرریز فاضلاب تیپ ۲۹۲ زرهی، زیباشهر، چم گلک و چندین نقطه دیگر به رودخانه پرتلاطم دز که مانند نگینی بر تارک طبیعت زیبای دزفول و منطقه می‌درخشد جای بسی تاسف دارد.

ناهماهنگی نهادهای مربوطه و بی‌توجهی متولیان امر باعث شده عمر این گنجینه گرانبها روز به روز کوتاه‌تر و مشکلاتش بیشتر شود.

در تازه‌ترین مورد، کلیپی از سرازیر شدن فاضلاب خام شهری از محل پارک ولی عصر واقع در غرب رودخانه دز دست به دست می‌چرخد و رودخانه را چون طفلی معصوم مورد آماج آلودگی‌ها قرار می‌دهد.

با مشاهده وضعیت موجود سوالات فراوانی در ذهن شهروندان تداعی می‌شود که چرا مسوولان از چنین فاجعه‌ای غافلند.

ورود فاضلاب مهرشهر به رودخانه دز و طرح شکایت اداره حفاظت محیط زیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فاضلاب خام شهری بخشی از مهرشهر از قسمت غرب رودخانه دز واقع در پارک ولی عصر به رودخانه دز می‌ریزد که با ایجاد آلودگی تهدیدی برای بهداشت عمومی به حساب می‌آید.

مصطفی استاد چینی‌گر افزود: ورود فاضلاب و پساب بدون تصفیه به درون آب‌های جاری ممنوع است و مسوولان مربوطه باید برای رفع این مشکل تلاش کنند.
وی ادامه داد: اداره حفاظت محیط زیست دزفول بابت خرابی و عمل نکردن تصفیه خانه فاضلاب و ورود برخی فاضلاب‌ها به رودخانه دز از طریق دستگاه قضایی طرح شکایت کرده که در دست بررسی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول اظهارداشت: ورود فاضلاب خام شهری به رودخانه آلودگی‌هایی به همراه دارد که در پایش‌های انجام شده و مشاهده برطرف نشدن مشکل تصفیه خانه، شکایتی در این خصوص تنظیم شد.

نکته جالب توجه اینکه در اغلب نقاط فاضلاب یا پساب از طریق جوی‌ها و کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی وارد رودخانه می‌شود که با این وجود چند سوال به ذهن خطور می‌کند که چرا از کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی باید فاضلاب خارج ‌و به رودخانه سرازیر شود مگر کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی از فاضلاب جدا نیستند؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ اداره امور آب و فاضلاب و شهرداری دزفول به عنوان متولیان جمع آوری و ساماندهی آب‌های سطحی و فاضلاب رفتیم که البته پاسخ‌های متفاوتی به این سوال دادند.

آبفا: شهرداری دزفول از تعرض خودسرانه به شبکه فاضلاب خودداری کند

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اتصال غیرمجاز جوی‌های روباز به شبکه جمع آوری فاضلاب توسط شهرداری باعث انتقال زباله‌ها با ابعاد کم و زیاد و در مواردی موجب انسداد مسیر می‌شود.
جمال الدین برفر با بیان اینکه جوی‌های تعبیه شده توسط شهرداری مشکل‌ساز شده‌اند، افزود: بخشی از فاضلاب ورودی به رودخانه دز مربوط به آزادگان و مهرشهر حوالی فرمانداری و غرب رودخانه دز است.
وی راهکار رفع این مشکل را خودداری شهرداری از تعرض خودسرانه به شبکه‌های جمع آوری فاضلاب عنوان و بیان کرد: جمع آوری آب‌های سطحی باید براساس مطالعات استاندارد انجام شود.
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول گفت: این موضوع از سال‌های گذشته تاکنون پیگیری و به شهرداری اعتراض شده ولی پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

وی درخصوص خرابی تصفیه خانه فاضلاب دزفول نیز گفت: مشکل تصفیه خانه فاضلاب برطرف شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

شهرداری دزفول اما پاسخ متفاوتی در این رابطه داد و موضوع پیچیده‌تر شد؛ در پاسخ آبفا عنوان شد شهرداری کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی را به شبکه فاضلاب متصل می‌کند ولی شهرداری از ورود غیرقانونی فاضلاب شهری به کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی گلایه دارد.

مسوول روابط عمومی شهرداری دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برابر ماده ۲ اساسنامه شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان ایجاد تاسیسات تقسیم و توزیع آب شهری و روستایی و تاسیسات مرتبط با جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب و همچنین بهره برداری از تاسیسات تامین، تصفیه، انتقال و توزیع آب شهری و روستایی و تاسیسات مربوط به جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب برعهده شرکت آب و فاضلاب است.

شهرداری: آبفا از ورود فاضلاب به کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی جلوگیری کند

محسن زرشناس ادعای آبفا مبنی بر اتصال کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی را کذب خواند و اظهارداشت: بارها برای رفع مشکل ورود فاضلاب منازل به کانال‌های دفع آب‌های سطحی شهر و درنهایت رودخانه دز به اداره آب و فاضلاب دزفول هشدار داده‌ایم ولی متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: اداره امور آب و فاضلاب دزفول باید هرجا که آب به شهروندان می‌فروشد، پساب آن را نیز جمع آوری کند البته گاها عنوان می‌شود که بابت جمع آوری فاضلاب پولی دریافت نمی‌کند که این موضوع از این اداره سلب مسوولیت نمی‌کند.

مسوول روابط عمومی شهرداری دزفول با بیان اینکه فاضلاب منازل نباید به خیابان‌ها سرازیر شود، بیان کرد: برای رفع معضل ماهی فروشان خیابان فتح المبین که فاضلاب آنها وارد کانال جمع آوری آب‌های سطحی می‌شود جلسه گرفتیم ولی متاسفانه شرکت آب و فاضلاب حاضر نیست فاضلاب این ماهی فروشان را به شبکه وصل کند.

وی افزود: با وجود چندین بار مکاتبه و برگزاری جلسه در شورای شهر، اداره آب و فاضلاب همکاری لازم را برای رفع این مشکل با شهرداری نداشته است البته حاضریم جلسه‌ای برای رفع این مشکل در حضور شورای شهر، فرمانداری و مراجع قضایی برگزار کنیم.

زرشناس گفت: کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی باید در تابستان خشک باشند چون بارانی نیست لذا جاری بودن فاضلاب در این کانال‌ها نشان از ورود فاضلاب شهری به آنها است.

وی با بیان اینکه شهرداری سالانه حدود ۱۵ میلیارد ریال برای لایروبی کانال‌ها هزینه می‌کند، گفت: در اغلب مناطقی که شبکه فاضلاب اجرا شده نظیر مقاومت و بهاران نیز شاهد ورود فاضلاب به این کانال‌ها هستیم.

مسوول روابط عمومی شهرداری دزفول در رابطه با سوالی مبنی بر چرایی ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب و جوشیدن آب فاضلاب هنگام بارندگی در سطح شهر گفت: کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب وصل نیستند.

وی افزود: متاسفانه آب حیاط منازل و پشت بام از آب فاضلاب تفکیک نشده و هردوی آنها وارد شبکه فاضلاب می‌شود که این موضوع باعث بالاآمدن فاضلاب از دریچه‌ها هنگام بارندگی‌ها می‌شود.

پاسخ شهرداری و آبفا را درخصوص ورود فاضلاب به رودخانه دز خواندیم و یافتن مقصر این اتفاق مرگبار برای رودخانه دز را به مخاطبان واگذار می‌کنیم؛ در هر صورت این رودخانه دز است که نفس‌هایش در سایه ناهماهنگی ادارات و نهادها به شماره افتاده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *