اخبار داغ

آموزش سیستم ایمنی بدن برای حمله نکردن به سلول‌های سالم

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که برای کمک به درمان بیماری‌های خودایمن می‌توان سیستم ایمنی بدن را دوباره برنامه‌ریزی کرد تا به سلول‌های سالم حمله نکند. به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه بیرمنگام، سیستم ایمنی بدن می‌تواند دوباره تنظیم شود تا پروتئین‌های خود را هنگام بروز بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس […]

اشتراک گذاری
23 خرداد 1399
88 بازدید
کد مطلب : 1628

آموزش سیستم ایمنی بدن برای حمله نکردن به سلول‌های سالم

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که برای کمک به درمان بیماری‌های خودایمن می‌توان سیستم ایمنی بدن را دوباره برنامه‌ریزی کرد تا به سلول‌های سالم حمله نکند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه بیرمنگام، سیستم ایمنی بدن می‌تواند دوباره تنظیم شود تا پروتئین‌های خود را هنگام بروز بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس تشخیص ندهد و به آنها حمله نکند.

بیماری‌های خودایمن، هنگامی ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی، تمرکز معمول خود را در مقابله با عفونت یا بیماری از دست می‌دهد و به جای آن، به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند. بدن هنگام بروز ام‌اس، به پروتئین‌های موجود در بافت چربی اطراف عصب‌ها حمله می‌کند که “میلین”(Myelin) نام دارد و موجب می‌شود که عصب‌ها، کنترل عضلات را از دست بدهند.

یک گروه بینارشته‌ای از دانشمندان “دانشگاه بیرمنگام” (University of Birmingham) انگلستان در پژوهش جدیدی، مکانیسم سلول‌های تی که سیستم ایمنی بدن را کنترل می‌کنند، بررسی کردند و دریافتند که می‌توان این سلول‌ها را دوباره برنامه‌ریزی کرد و آموزش داد تا حمله بدن به سلول‌های خود متوقف شود.

برنامه‌ریزی دوباره سیستم ایمنی هنگام بروز بیماری ام‌اس می‌تواند بدن را از حمله به “پروتئین اصلی میلین” (MBP) بازدارد و به آن کمک کند تا این پروتئین را به عنوان بخشی از خود تشخیص دهد.

این پژوهش که با حمایت “شورای تحقیقات پزشکی انگلستان” (MRC) انجام شده، یک بررسی دو قسمتی است که با همکاری میان دو گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور “دیوید ریث” (David Wraith)، استاد موسسه ایمونولوژی و ایمونوتراپی دانشگاه بیرمنگام و پروفسور “پیتر کوکریل” (Peter Cockerill)، استاد موسسه سرطان و علوم ژنومیک این دانشگاه صورت گرفته است.

نخستین مرحله که به سرپرستی پروفسور ریث انجام شده است، نشان می‌دهد که می‌توان سیستم ایمنی را با ارائه دوزهایی از یک پروتئین که گلبول‌های سفید بدن نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند، فریب داد تا پروتئین اصلی میلین را شناسایی کند. با تزریق مکرر دوز مشخصی از این پروتئین می‌توان روندی که به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا پروتئین‌های بدن را از پروتئین‌های بیگانه تشخیص دهد، تقلید کرد.

این روند، به نوعی روش شیمی‌درمانی شباهت دارد که پیشتر برای کاهش میزان حساسیت به کار رفته است. این روش نشان می‌دهد که گلبول‌های سفید بدن، پروتئین اصلی میلین را از پروتئین‌های مهاجم تشخیص می‌دهند تا از بدن محافظت کنند.

در دومین مرحله که به سرپرستی پروفسور کوکریل انجام شده است، پژوهشگران به بررسی گلبول‌های سفید پرداختند تا نشان دهند که چگونه می‌توان ژن‌ها را برای این نوع از شیمی‌درمانی تنظیم کرد تا سیستم ایمنی دوباره به صورت اساسی برنامه‌ریزی شود.

ریث گفت: یافته‌های این پژوهش، پیامدهای مهمی برای بسیاری از بیمارانی به همراه دارند که از بیماری‌های خودایمن رنج می‌برند و درمان آنها در حال حاضر دشوار است.

کوکریل گفت: این پژوهش، به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از بنیان ایمنی‌درمانی داشته باشیم.

این پژوهش، در مجله “Cell Reports” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *