اخبار داغ

چرا ماسک نمی‌زنید؟

چرا ماسک نمی‌زنید؟  این روزها کرونا در خوزستان می‌تازد؛ مدتی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت خوزستان در وضعیت قرمز است. اوایل شیوع این ویروس، کسی کرونا را جدی نمی‌گرفت و خیلی‌ها می‌گفتند اصلا کرونایی در کار نیست اما حالا در هر فامیل و خانواده یکی کرونایی شده یا هر روز در هر محله […]

اشتراک گذاری
21 خرداد 1399
118 بازدید
کد مطلب : 1572

چرا ماسک نمی‌زنید؟

چرا ماسک نمی‌زنید؟

 این روزها کرونا در خوزستان می‌تازد؛ مدتی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت خوزستان در وضعیت قرمز است. اوایل شیوع این ویروس، کسی کرونا را جدی نمی‌گرفت و خیلی‌ها می‌گفتند اصلا کرونایی در کار نیست اما حالا در هر فامیل و خانواده یکی کرونایی شده یا هر روز در هر محله خبر ابتلای یکی از اهالی می‌پیچد؛ با این وجود هنوز برخی ماسک نمی‌زنند.

چهار ماه از آمدن کرونا به خوزستان می‌گذرد؛ شاید برای برخی کرونا عادی شده و دیگر برایشان فرقی نمی‌کند کرونا بگیرند یا نه اما بعضی‌ها هم هنوز ترس و استرس کرونا را دارند اما مجبورند به خیابان بیایند.

به گزارش ایسنا، با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و اعلام وضعیت قرمز در خوزستان، چندین بار اعمال محدودیت و تعطیلی در خوزستان انجام شد تا شاید مردم مجبور به خانه‌نشینی شوند. در آن زمان به نظر می‌آمد تعطیلی‌ها راه‌گشا خواهد بود اما علیرغم اعلام تعطیلی، در آستانه عید فطر بسیاری از اصناف و مجتمع‌های تجاری باز بودند و فروش بدی هم نداشتند.

طبق گفته مسئولان بهداشتی خوزستان، همین مساله موجب افزایش موارد ابتلا در روزهای اخیر در نیمه خردادماه به بعد شده است و شاید تا دو سه هفته دیگر نیز  این روند ادامه داشته باشد.

در این شرایط، بی‌دقتی کوچکی ممکن است باعث شود کرونا دامن همه را بگیرد؛ حالا که کرونا ماندگار شده و قصد رفتن ندارد مجبوریم هم‌زیستی با کرونا را یاد بگیریم.

به گفته مسئولان بهداشتی استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب یا ضدعفونی کردن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس تاثیرگذار هستند اما واقعیت این است که همچنان برخی از مردم ماسک نمی‌زنند. بعضی از مردم نیز به جای ماسک، از دستکش استفاده می‌کنند و با دستکش در دست، آزادانه رفتار می‌کنند؛ انگار نه انگار که دستکش هم آلوده می‌شود.

در روزی در اول هفته در هسته مرکزی شهر اهواز، هر چند حجم تردد مثل قبل از ایام کرونایی نیست اما خیلی‌ها تنها برای دور زدن، در بازار می‌چرخند. برخی نیز سن بالایی دارند و دارویی که در دست دارند نشان از مراجعه آنان به مراکز درمانی است اما خبری از ماسک و دستکش نیست.

کودکان کار و زنان و مردان دستفروش کلافه هم در خیابان سلمان فارسی دیده می‌شوند و کمتر کسی از آن‌ها ماسک زده است. آن‌ها می‌گویند هوا گرم است و دیگر نمی‌توانیم ماسک بزنیم. از کسادی بازار گلایه دارند و می‌گویند مردم حتی دیگر ماسک و دستکش هم نمی‌خرند.

بازار عبدالحمید در خیابان نظامی هم شلوغ‌تر از دیگر خیابان‌های مرکز شهر است و دیگر اینجا فاصله‌گذاری اجتماعی معنایی ندارد. یکی سیگار دود می‌کند و یکی با دست‌های آلوده فلافل و سمبوسه می‌خورد.

وقتی از خیابان سعدی (پاکستانی) رد می‌شوید حتی اگر بخواهید فاصله فیزیکی را رعایت کنید، دیگر امکانش نیست. دستفروشانی که با صدای بلند و بدون ماسک جلوی صورتتان می‌آیند و دیگر شاید کرونایی شده باشید!

در خیابان جعفری نیز که محل فروش میوه و تره بار در مرکز شهر است، هر چند اکثر مغازه‌داران ماسک زده‌اند اما ماسک زدن برای دستفروشان معنایی ندارد و می‌گویند ما کرونا نمی‌گیریم.

در مجتمع تجاری کارون در خیابان سلمان فارسی که فضای سربسته‌ای دارد نیز تعداد زیادی از شهروندان و حتی برخی از صاحبان واحدهای صنفی این مجتمع ماسک نزده‌اند و در فاصله نزدیکی با همکاران‌شان ایستاده‌اند و بگو و بخند می‌کنند.

در مرکز شهر اهواز از برخی از شهروندان در مورد علت ماسک نزدن‌شان می‌پرسیم. برخی حاضر به جواب دادن نیستند و برخی نیز تنها می‌گویند دوست نداریم ماسک بزنیم. برخی نیز جواب‌هایی می‌دهند که قانع‌کننده نیست.

دختر و پسر جوانی در شلوغی شهر راه می‌روند و ماسک نزده‌اند، آنها می‌گویند که ماسک‌شان را در خانه جا گذاشته‌اند. زن سالمندی نیز که همراه با دخترش به خیابان آمده، می‌گوید: “ماسکم در کیفم است، وقتی ماسک می‌زنم خفه می‌شوم”.

زن مسن دیگری که چادر خود را جلوی دهانش قرار داده است، می‌گوید: “وقتی ماسک می‌زنم خفه می‌شوم. نمی‌ترسم که بیمار شوم و ان‌شاءالله کرونا نمی‌گیرم. حاضر هم نیستم ماسک بزنم.”

یک زن جوان که همراه با کودکش بدون ماسک به خیابان آمده‌اند، می‌گوید: “اگر قرار است بمیریم، می‌میریم. از گرانی داریم می‌میریم، از کرونا بترسیم؟ حتی نگران بچه هم نیستم.”

یکی دیگر از شهروندان اهواز که خودروی خود را در خیابان سلمان فارسی پارک کرده و کودکش روی سقف خودرو نشسته است، در مورد ماسک نزدنش می‌گوید: “از خانه خسته شدیم و زدیم بیرون. ماسک در داشبورد داشتم و همسرم آن را برده است.”

پیرمردی هم با عصبانیت در جواب سوال ما می‌گوید: “دوست ندارم ماسک بزنم.”

دو جوان دیگر در مورد ماسک نزدن‌شان می‌گویند: “ماسک زده بودیم اما همین حالا از مطب پزشک خارج شدیم و ماسک‌ها را دور انداختیم و حالا در حال رفتن به منزل هستیم.”

جوان دیگری می گوید: “از بس ماسک زدم دیگر بی‌خیال شدم. می‌دانم که آمار مبتلایان به کرونا بالا رفته و وضعیت قرمز است و نگران سلامتی خودم هم هستم. مشکل تنفسی دارم و سه ماه است که ماسک می‌زنم و با ماسک در نفس کشیدن اذیت می‌شوم. می‌دانم این دلیل، توجیه خوبی برای ماسک نزدن نیست.”

یک راننده تاکسی هم که در حال هل دادن خودرویش است، می‌گوید: “سه تا ماسک دارم و از بس ماسک زده‌ام، خفه شده‌ام. مواد ضدعفونی و دستکش هم در خودرو دارم اما از بس ماسک زدم خسته شدم و الان که از ماشین پیاده شدم ماسک را در داشبورد گذاشتم.”

دختر جوانی نیز دلیل ماسک نزدنش را تنگی نفس خود عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: “می‌دانم کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض خطر هستند اما وقتی ماسک می‌زنم خفه می‌شوم و هیچ وقت ماسک نمی‌زنم.”

یک مغازه‌دار نیز می‌گوید: “ماسک خریدم اما نمی‌زنم چون به من نمی‌آید! البته شوخی می‌کنم. به نظر من ماسک در پیشگیری از ابتلا تاثیری ندارد الکی می‌گویند که ماسک موثر است. اگر ماسک تاثیر داشت این همه آدم که ماسک هم می‌زدند، کرونا نمی‌گرفتند. اگر مشتری وارد مغازه شود و سرفه کند هم باید خودش شعور داشته باشد و دستش را جلوی دهانش بگذارد. حتی اگر مشتری دستش را به جایی بزند الکل می‌زنم. البته وقتی مشتری‌ها وارد مغازه می‌شوند هم به دست‌شان الکل می‌زنم.”

بساط قلیان هم در بلوار ساحلی شرقی اهواز پهن است و دختران و پسران زیادی قلیان دود می‌کنند و کرونا با این دود در هوای اهواز می‌چرخد.

همه این موارد در حالی است که بنا به گفته دکتر عباس فایضی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اگر فرد بیمار از ماسک استفاده نکند، با سرفه یا عطسه و حتی با تنفس معمولی، ذرات آلوده به ویروس را تا حدود دو متر منتشر می‌کند اما اگر از ماسک استفاده کند این انتشار ویروس به حداقل می‌رسد.

به گفته این متخصص آلرژی، مشخص نیست که انواع ماسک دقیقا چند درصد جلوی انتقال عفونت کرونا را می‌گیرند اما استفاده بیمار از ماسک تا حد زیادی، جلوی انتقال عفونت به سایرین را می‌گیرد. همچنین در صورت عدم استفاده بیمار، از پوشش پارچه‌ای یا ماسک صورت، تاثیر همه انواع ماسک، کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند اما هیچکدام، توانایی محافظت از افراد سالم را به صورت کامل ندارند.

به گزارش ایسنا، شاید امکان اجبار مردم به استفاده از ماسک در خیابان‌ها وجود ندارد و تنها راه، افزایش آگاهی مردم و ترویج استفاده از ماسک باشد اما وضعیت عدم استفاده برخی اصناف از ماسک در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرط بازگشایی اصناف بوده است.

با این وجود، با حضور چند دقیقه‌ای در مراکز تجاری اهواز می‌توان عدم رعایت دستورالعمل‌ها توسط برخی اصناف را مشاهده کرد. سوال اینجا است که چرا این اصناف همچنان فعالیت می‌کنند؟

منبع خبر :ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *