اخبار داغ

نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای تحولی نو در بازار مسکن

نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای می‌تواند تحولی نو در ارتباط بین صاحب‌خانه‌ها و اجاره‌نشین‌ها برقرار کند.

اشتراک گذاری
13 خرداد 1399
67 بازدید
کد مطلب : 1280

اجاره داری- اهوازملک

محمود محمودزاده معاون وزیر به نقل از خبرگزاری این وزرات‌خانه راه اعلام کرد نظام اجاره‌ داری حرفه‌ ای به زودی اجرا می‌شود. او اشاره کرد که بخش بازار اجاره مسکن به‌طور مستقیم با اقشار ضعیف جامعه در ارتباط است و این روزها گسترش ویروس کرونا باعث شده برخی از مستاجران در پرداخت اجاره خود دچار مشکل شوند.

 

معاون وزیر راه اضافه کرد که پیاده‌سازی نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای یکی از مهم‌ترین اهداف مورد پیگیری این معاونت است. به علاوه یکی دیگر از ابزارهای سامان بخشیدن به بازار مسکن راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان است.

راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان فرصتی مناسب برای حل مشکلات مزمنی است که بازار مسکن به آن دچار است. این سامانه بر اساس اظهارات معاون وزیر راه با تکمیل داده‌ها از طریق دستگاه‌ها وسازمان‌های ذی‌‌ربط می‌تواند به‌عنوان شاخصی قابل اعتماد برای شناسایی خانه‌های خالی باشد و اجرای بهتر نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای عمل کند.

 

با وجود کاهش درآمدهای نفتی و تحریم‌ها که منجر به کسری بزرگی در بودجه سال ۹۹ خواهد شد می‌توان گفت بهترین راهکار نجات از این گرداب تقویت و ارتقا سازوکار مالیات که با نظام اجاره‌ اداری حرفه‌‌ای و سامانه ملی املاک و اسکان بی‌ارتباط است.

 

مالیات‌ها علاوه بر رشد کیفی خدمات و رفاه عمومی می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای شکل دادن به بازارها نیز مطرح شوند. در بازار مسکن شاهد هستیم که با وجود کمبود خانه‌ها و افزایش نرخ دلار موجرین نیز علاقمند به افزایش قیمت اجاره متناسب با افزایش نرخ دلار هستند. درحالی‌که طیف گسترده‌ای از مستاجران از پرداخت این اجاره ناتوان هستند. از سویی آنچه که از آمارهای سال‌های گذشته به دست می‌آید قریب به ۵۰۰ هزار واحد تنها در شهر تهران و  حدود ۲ میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی خالی در سراسر کشور وجود داشته است.

 

خانه‌های خالی بیانگر پتانسیل بالقوه‌ای برای عرضه‌ در بازار مسکن هستند که می‌تواند به قیمت‌ها سروسامان دهد. در‌عین‌حال خانه‌های خالی به عبارتی مقدار سرمایه کلان حبس شده‌ای است که می‌توانست عامل مهمی در جهش تولید و صنعت ایران باشد. برآوردها نشان می‌دهد که این سرمایه فراتر از ۲۰۰۰  هزار میلیارد تومان است در‌حالی‌که طبق اعلام بانک مرکزی ایران در آذر ماه سال گذشته کل نقدینگی کشور در حدود چنین رقمی بوده است.

 

با این وجود باید در نظر داشت که اجرای نظام مالیاتی قدرتمند کار یک شبه نیست و در کنار آن باید به بسیاری از موارد دیگر نیز توجه داشت تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. بیش از سه دهه پیش نخستین زمزمه‌ها برای تعیین مالیات برای خانه‌های خالی شنیده شد ولی این کار به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع میسر نشد. تا اینکه رویه جدیدی در وزارت راه و شهرسازی بنا گذاشته شد. در این رویه جدید مبنای تامین داده‌ها از دو روش تجمیع اطلاعات از سازمان‌های زیربط و خوداظهاری شهروندان شکل گرفت تا راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان میسر شود.

 

جمع‌آوری متقارن داده‌ها علاوه بر صحت تشخیص خانه‌های خالی شرایطی را به وجود می‌آورد که مالکین را به اعلام اطلاعات املاک خود ترغیب می‌کند. ازاین رو دیگر کسی نمی‌تواند با روشن گذاشتن چراغی در واحد مسکونی و پرداخت هزینه برق وانمود کند که واحد مسکونی در حال استفاده است.

 

مجید کیان‌پور از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز در مصاحبه‌ای با تسنیم به مشکل دیگر در معاملات مسکن و نقش دلالان در افزایش قیمت مسکن اشاره کرده بود.

مجید کیان‌پور به نقل از خبرگزاری نسیم گفته بود: دولت به دنبال آن است مؤسسات اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور فعال شود تا مالکان و مستاجران از طریق تیم‌های حقوقی مستقر در این مؤسسات قراردادهای خود را امضا کنند.

 

با توجه به اظهارات این عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از اهداف اجرای طرح نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای قطع ارتباط بین مالک و مستاجر است. در عین حال با راه‌اندازی این طرح معاملات بازار مسکن به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت می‌کند.

 

البته اجرای نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای به‌معنای مدیریت بازار مسکن توسط دولت نیست و این بازار مانند گذشته توسط بخش خصوصی ساماندهی خواهد شد، لیکن اهمیت نظام اجاره‌‌داری حرفه‌‌ای در این برهه زمانی با نگاهی به بازار مسکن پیش از بیش مهم جلوه می‌کند.

 

در انتهای سال گذشته تعدادی از خریداران که به‌واسطه شیوع کرونا در خرید خانه موفق نبودند آمده هستند تا از اواخر نخستین ماه سال ۹۹ تقاضای خود را به بازار تحمیل کنند که نتیجه آن می‌تواند افزایش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد.

 

در واقع کرونا زمانی به ایران رسید که فرصت درآمدزایی فصلی بسیاری از کسب‌وکار‌ها بود که اغلب آنها دچار صدمات جدی شدند و بازارها با یک عدم تعادل شدید در عرضه و تقاضا روبه‌رو شدند که در چند ماه آینده اثرات التهابی آن در اقتصاد و زندگی اکثر اقشار جامعه ملموس‌تر خواهد شد. به همین جهت اجرای نظام اجاره‌ داری حرفه‌‌ای در بازار مسکن تحولی نو و همچون تدبیر خردمندانه‌ای به نظر ‌می‌رسد.

خبرنگار: جعفر جعفرزاده مدیرعامل اهوازملک

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *