اخبار داغ

وقتی آقای جهان، دیگر آقای جهان نیست/ تقابلی که برای آمریکا گران تمام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، «یک نفتکش ایرانی در حال انتقال محموله بزرگی از بنزین به سمت ونزوئلاست» این خبری بود که خبرگزاری رویترز چند روز گذشته مدعی آن شد، البته بعد از این گزارش مقامات آمریکایی مدعی شدند که ایران ۵ نفتکش حامل سوخت به سمت ونزوئلا ارسال کرده و در حال حرکت […]

اشتراک گذاری
28 اردیبهشت 1399
127 بازدید
کد مطلب : 599

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، «یک نفتکش ایرانی در حال انتقال محموله بزرگی از بنزین به سمت ونزوئلاست» این خبری بود که خبرگزاری رویترز چند روز گذشته مدعی آن شد، البته بعد از این گزارش مقامات آمریکایی مدعی شدند که ایران ۵ نفتکش حامل سوخت به سمت ونزوئلا ارسال کرده و در حال حرکت در دریاهای آزادهستند، پس از آن صفحه رسمی نیروی دریایی آمریکا در توییتر خبر داد که کشتی‌های جنگی دیترویت، لسن، پریبل، فارگات در واکنش به حرکت نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا به دریای کارائیب اعزام شدند.

همچنین برخی رسانه ها متذکر شدند نفتکش فوق که پرچم ایران را دارد، حامل بنزین بوده و اواخر ماه مارس در بندر عباس بارگیری شده و اکنون کانال سوئز را رد کرده است، لازم به ذکر است که این نفتکش در اندازه متوسط می‌تواند تا حدی به مشکل روز افزون تامین بنزین در ونزوئلا کمک کند.

پیش از این هم موسسه «ریفینیتیو ایکون» که تردد کشتی‌ها را رصد می‌کند، روز چهارشنبه ۱۳ ماه مه از ارسال یک نفتکش ایرانی به سوی ونزوئلا خبر داده بود. گفته می‌شود که این اقدام برای جبران کمبود سوخت در ونزوئلا صورت می‌گیرد.

نفتکشهای ونزوئلا

چرا ایران به ونزوئلا نفت صادر می‌کند؟
ونزوئلا یکی از کشورهایی است که دارای ارزانترین بنزین‌های جهان است، اما این روزها تحت تاثیر اختلال در روند تولید برخی پالایشگاه‌ها و عرضه بنزین در بازار سیاه قرار گرفته، جهش نرخ بنزین در ونزوئلا در حالی رخ داده که قیمت سوخت در نقاط دیگر جهان به دلیل کاهش تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است. رویترز همچنین مدعی شده بود که دولت ونزوئلا به دنبال تعمیر پالایشگاه‌ها بوده و هفته گذشته از ایران مواد پالایشگاهی دریافت کرده است.

شبکه خبری بلومبرگ هم در گزارشی مدعی شده است که ونزوئلا، کشوری که اقتصادش تحت تحریم‌های شدید مالی و نفتی آمریکا به حالت خفگی افتاده است؛ این روزها بنزین در آن به‌شدت نایاب شده، در نتیجه دست کمک به سوی ایران، کشور دیگری که آن هم تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد، دراز کرده است، همچنین این ادعا مطرح شده است که ایران با انجام چند پرواز به ونزوئلا در ماه گذشته میلادی، مواد مورد نیاز برای تعمیر و تجهیز پالایشگاه‌های این کشور اقدام کرده است. شبکه پالایشگاهی ونزوئلا با ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در اثر نازل بودن سطح سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین کمبود مواد مورد نیاز عملا فلج شده است.

البته به نظر می‌رسد که تبادلات ایران و نزوئلا در شرایط تحریم نشان از شکست راهبردی آمریکا دارد و جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر تکنولوژی خود قادر است در شرایط فعلی از هم پیمانانش حمایت کند.

تقابلی که برای آمریکا گران تمام می‌شود/پرچم‌هایی که قدرت آمریکا را به سخره گرفتند

دریا جایی برای دزدان دریایی نیست
عباس مختاری کارشناس حقوق بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات صفحه رسمی نیروی دریایی آمریکا در توییتر در واکنش به حرکت نفتکش ایرانی و اعزام کشتی های جنگی برای مقابله با آن اظهار کرد: از دیدگاه حقوق بین الملل تقابل آمریکا با نفتکش‌های ایرانی باعث ایجاد تقابل و تهدید خواهد شد.

او افزود: استفاده از زور و یا نیروهای مسلح علیه کشتی های نفتکش تهدید به زور و تجاوز به حقوق دیگر کشورها تلقی می‌شود.

این کارشناس حقوق بین الملل گفت: از نظر حقوق بین الملل منعی برای تبادل میان ایران و ونزوئلا وجود ندارد،آن چیزی که منع ایجاد خواهد کرد، قطعنامه های شورای عالی امنیت سازمان ملل خواهد بود در غیر این صورت کشورها می‌توانند با یکدیگر تبادل تجاری داشته باشند.

او افزود:کشورهای مختلف در معاملات اقتصادی و تجاری هیچ منعی ندارند بلکه اسنادی مانند حقوق اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که کشورها را به داشتن روابط مسالمت آمیز با یکدیگر تشویق می‌کند، بنابراین اگر آمریکا بخواهد با جنگنده های خود با نفتکش‌‎های ایرانی تقابل نظامی داشته باشد برخلاف حقوق بین الملل عمل کرده است.

حسین کنعانی مقدم دیگر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: مصداق بارز اقدامات آمریکا در جلوگیری از صادرات نفت ایران، دزدی، راهزنی دریایی و در راستای نقض قوانین بین المللی و صلح جهانی است و قطعا با هیچکدام از قطعنامه‌های سازمان ملل همخوانی ندارد.

او افزود: آمریکا مانند دزد دریایی به دنبال این است که از همه ابزارهای خود برای فشار به ایران استفاده کند، اما اگر بخواهد تعرضی به نفتکش های ایران داشته باشد قطعا جنگ نفتکش‌ها به راه خواهد افتاد و ایران تقابلی با آمریکا خواهد داشت که مقامات این کشور قطعا از اقدام خود پشیمان خواهند شد.

نفتکشهای ونزوئلا

پرچم‌هایی که قدرت آمریکا را به سخره گرفتند/ وقتی آقای جهان، دیگر آقای جهان نیست
به نظر می‌رسد که اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران ضربه حیثیتی سنگینی برای ترامپی است که دو سال است از برجام خارج شده و بنای نابودی اقتصاد ایران و تسلیم آن به وسیله تحریم هایش را داشت، اما اکنون نظاره گر حرکت نفتکش‌های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی در نزدیکی آب‌های کشورش است، به گفته کنعانی مقدم کارشناس امور بین الملل این اقدام ایران به معنای شکستن افسانه آقای جهان بودنِ آمریکا خواهد بود، در عین حال کشتی های جمهوری اسلامی توسط نیروهای دریایی حمایت می‌شوند و هرگونه حرکت اشتباه آمریکا تبعات سنگینی برای این کشور خوهد داشت.

چند روز دیگر مشخص خواهد شد که ترامپ جرئت دستور توقیف نفتکش‌های ایرانی را به خود می‌دهد یا با سکوتی معنی دار از کنار آن خواهد گذشت؟ برخی از تحلیلگران معتقدند چنانچه رئیس‌جمهور آمریکا دست به ریسک خطرناکی در دریای کارائیب بزند، شاهد واکنشی خواهد بود که جایگاه او را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور متزلزل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *